Dinsdag 21/05/2019

Muziek Sportpaleis

Verschuiving in concertmarkt: bijna alle grote concertzalen straks bij één exploitant

imagine dragons, pop, rock, concert, sportpaleis, antwerpen, muziek, live, damon de backer, review, confetti Beeld Damon De Backer

Live Nation neemt Sportpaleis over. Daarmee komen niet alleen het Sportpaleis en Lotto Arena in handen van de concertorganisator, maar ook Vorst Nationaal, Capitole Gent en de Ethias Arena. ‘Live Nation mag geen misbruik maken van zijn dominante positie’, zeggen kleinere spelers in het veld.

Een bedrag is niet bekendgemaakt, maar de overname van de exploitatievennootschap Antwerps Sportpaleis door de Amerikaanse entertainmentgigant Live Nation is er hoe dan ook een van het grote soort. Live Nation, dat vooral naam verwierf als concertpromotor en organisator van festivals als Rock Werchter en Graspop, verwerft zo in één klap de exploitatierechten van het Sportpaleis, de Lotto Arena, de Antwerpse Stadsschouwburg, het Brusselse Vorst Nationaal, Capitole Gent en de Ethias Arena, het Ethias Theater en de Grenslandhallen in Hasselt.

In tegenstelling tot wat Het Laatste Nieuws gisteren schreef, blijven andere delen van de Sportpaleis Group buiten het bereik van Live Nation: ticketingsysteem Tele Ticket Service en PSE Entertainment, dat Night of the Proms en het Schlagerfestival organiseert, maken geen deel uit van de overname. Dirk De Corte, docent cultuurmanagement (Universiteit Antwerpen), spreekt van een ‘coup’ in het Belgische concertlandschap. “Tot nu toe baatte Live Nation geen venues uit in België. Nu krijgt het, in één klap, bijna alle grote concertzalen.” Daarnaast beschikt Live Nation al langer over het ticketingsysteem Ticketmaster.

Dominante positie

Het kadert in de strategie van ‘verticale integratie’ die Live Nation wereldwijd nastreeft, zegt Katia Segers, Vlaams parlementslid voor sp.a en prof media aan de VUB. “Live Nation is begonnen als een keten van lokale radio- en televisiestations. Daar is later de organisatie van concerten en events, het management van artiesten, de uitbating van stadia en concertzalen, de ticketverkoop en zelfs de merchandising bijgekomen. Op die manier beheert het elke stap in het proces tussen klant en artiest. In de risky business die cultuur is, blijkt dit geïntegreerde model de meeste kans te bieden om te overleven.”

Maar bovenal heeft Live Nation zo een bijzonder dominante positie. “Er werd al voor gewaarschuwd toen het in 2001 het bedrijf van Herman Schueremans, dat Rock Werchter organiseerde, en concertpromotor Make It Happen van Paul Ambach, toen elkaars grootste concurrenten, opkocht”, zegt Segers. Met één speler die boven alle andere uittorent, wordt er gevreesd dat Live Nation een monopolie op de concertmarkt verwerft. In dat geval kan het ook eigenhandig de ticketprijzen verhogen.

“De prijzen van tickets stijgen sowieso al, omwille van verschillende factoren”, zegt De Corte. “Vroeger gingen artiesten op tournee om hun nieuwe cd te promoten, nu gebeurt het omgekeerde: artiesten geven hun cd’s praktisch weg, om reclame te maken voor hun concerten. Want het verdienmodel ligt nu in het livecircuit. Ook daarom gaan de ticketprijzen omhoog: artiesten worden duurder. Als over vijf jaar blijkt dat de prijzen nog gestegen zijn, zal het moeilijk zijn om te zeggen dat het simpelweg de schuld van Live Nation is.”

Fans tijdens een concert in het Antwerpse Sportpaleis. Dat komt in handen van concertorganisator Live Nation. Beeld Damon De Backer

Dezelfde regels

Wat wel gegarandeerd moet worden, zegt De Corte, is dat alle spelers het spel spelen volgens dezelfde regels. Als Live Nation niet alleen concerten organiseert, maar ook zalen uitbaat, dan bepaalt het de huurprijs die andere concertpromotoren moeten bepalen. “Zij moeten een marktconforme prijs garanderen”, stelt De Corte. “Maar hoe maak je dat transparant?”

Met andere woorden: als Greenhouse Talent, een concurrent van Live Nation, een concert van Neil Young wil organiseren in het Sportpaleis, moet het daarvoor betalen aan zijn concurrent. “Op zich heb ik daar geen probleem mee”, zegt Pascal Van de Velde van Greenhouse Talent. “Maar de prijs moet wel objectief zijn. Live Nation moet voor ons dezelfde prijs aanrekenen als het voor zichzelf doet. Het mag zijn dominantie positie niet misbruiken, ook niet door bijvoorbeeld de agenda van het Sportpaleis te blokkeren voor andere organisatoren.”

Het huidige management van Antwerps Sportpaleis zou de komende jaren aanblijven, zegt Van de Velde. “Opdat de objectiviteit bewaard wordt. We zullen zien wat de toekomst brengt. Maar je begrijpt ook dat wij daar niet door een rooskleurige bril naartoe kijken.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.