Vrijdag 24/05/2019

True Crime

"Versace's dood had voorkomen kunnen worden"

Edgar Ramirez (links) kruipt in 'American Crime Story: The Assassination of Gianni Versace' in de huid van Gianni Versace. Beeld rv

Eenentwintig jaar geleden werd Gianni Versace neergekogeld op de trappen voor zijn huis. American Crime Story: The Assassination of Gianni Versace laat zien hoe het homofobe klimaat van eind jaren 90 die moord in de hand werkte.

"Exuberante outfits, felle kleuren en wilde feestjes." Veel meer schoot acteur Edgar Ramirez niet binnen toen hem werd gevraagd wat hij over Gianni Versace wist. De vraag kwam van televisieproducent Ryan Murphy. Die had twee jaar eerder een bejubelde tv-reeks gemaakt over de moordzaak tegen O.J. Simpson en wou nu de spots op Gianni Versace richten. Ramirez, een Venezolaans acteur die eerder in Zero Dark Thirty en Carlos te zien was, leek Murphy de geknipte man om in de huid van Versace te kruipen. "Aanvankelijk was ik nogal sceptisch", vertelt Ramirez. "Ik zag mezelf gewoon niet in die rol." Twaalf extra kilo's en een handgemaakte pruik zorgden voor een ommekeer. "Het was een proces. Langzaam maar zeker voelde ik me in dat personage transformeren." 

Het was niet alleen een fysieke transformatie. Ramirez verdiepte zich in de aanloop naar de opnames ook in het leven van het Italiaanse mode-icoon. "Voor ik begon te acteren, werkte ik als journalist", vertelt hij. "Zo heb ik geleerd hoe belangrijk research is. Telkens als ik een bestaand persoon moet spelen probeer ik zo dicht mogelijk bij de man in kwestie te komen." In het geval van Versace lag dat moeilijk. Het script van de reeks is immers gebaseerd op het boek Vulgar Favors van Maureen Orth, dat binnen de Versace-familie maar op weinig appreciatie kon rekenen. Enkel Penelope Cruz kreeg een voet tussen de deur van het Versace-huis. Cruz kruipt met behulp van een blonde pruik in de huid van Donatella, de zus van Gianni. Die was daardoor zo vereerd dat ze de actrice maar wat graag een paar tips wou geven. Ramirez had geen contact met de familie. "Maar gelukkig heb ik een aantal mensen die heel dicht bij Versace stonden bereid gevonden om mee te werken. Zij hebben me een inkijk in zijn leven geboden." 

Vanaf zondagavond mag de kijker ook eens bij de Versaces binnengluren. Maar voor wie op zoek is naar glitter en glamour kan dat aardig tegenvallen, waarschuwt Ramirez. "Gianni Versace was een echte familieman. Een persoon die bovendien heel erg op zijn privacy was gesteld. Op zijn hoogtepunt stond het modehuis dan wel symbool voor alles wat flamboyant en exuberant was, eigenlijk was het creatieve brein achter die stijl een eerder verlegen man. Ik vond dat heel verrassend. Zijn feestimago doet misschien anders vermoeden, maar Versace was een absolute workaholic. Hij stond vroeg op en ging meestal ook vroeg slapen."

Gezocht, maar niet gezocht

The Assassination of Gianni Versace stelt niet alleen figuur Versace in een nieuw licht, maar schetst ook een pijnlijk accuraat tijdsbeeld. Want mochten de politiediensten er anno 1997 een iets opener blik op na hebben gehouden, dan had de moord op Versace kunnen worden voorkomen. "Homofobie tierde toen nog welig", legt Ramirez uit. "De politiediensten sloten de ogen voor het hele homo-universum en alles wat daarbinnen gebeurde."

En daar heeft Andrew Cunanan, de man die Versace neerschoot van geprofiteerd.  Cunanan had al vier moorden achter zijn naam staan toen hij Versace neerschoot. En toch had hij zich in de maanden voor die laatste moord zonder al te veel moeite schuil kunnen houden. Ramirez: "Cunanan was bijna elke avond te zien op het journaal. Hij stond op de most wanted-lijst van de FBI en toch werd hij niet opgepakt. Omdat er gewoon niet naar hem werd gezocht. Een seriemoordenaar die enkel homo's viseerde was geen prioriteit voor de politiediensten. Het is bijna niet te geloven dat dit hele verhaal zich slechts twintig jaar geleden heeft afgespeeld." 

American Crime Story: The Assassination of Gianni Versace, zondag om 20.50 uur op Q2

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.