Dinsdag 29/11/2022

NieuwsHet najaar van de VRT

Vernieuwing is bij de VRT vooral online te vinden

Politiereeks 'Chantal' vertelt het verhaal over inspecteur Chantal Vantomme (Maaike Cafmeyer) van politiezone Spoorkin, de kleinste en meest westelijke politiezone van ons land. Beeld © VRT - NyklyN
Politiereeks 'Chantal' vertelt het verhaal over inspecteur Chantal Vantomme (Maaike Cafmeyer) van politiezone Spoorkin, de kleinste en meest westelijke politiezone van ons land.Beeld © VRT - NyklyN

De openbare omroep wil zijn kijkers en luisteraars dit najaar een nieuwe VRT laten ontdekken. Hoge ambities dus. Met slechts een beperkt aantal nieuwigheden in de zendschema’s van Eén en Canvas wordt vooral naar het nieuwe digitale platform VRT MAX gekeken om die in te lossen.

Redactie

Naar het voorbeeld van de commerciële concurrentie zet de VRT deze keer zijn televisienajaar in de markt met een groots opgezette show voor adverteerders, partners en sympathisanten allerhande. Een show die werd aangekondigd als een kennismaking met de ‘nieuwe’ VRT. Al is die vernieuwing – althans dit najaar – niet meteen in de zendschema’s van de traditionele zenders Eén en Canvas terug te vinden.

Waar in aanloop naar zo’n najaar normaal zoveel mogelijk nieuwe titels in de markt worden gezet, valt de oogst qua nieuwigheden op de VRT-zenders een beetje tegen. Akkoord, met For one night only hebben ze bij Eén wel een titel te pakken die sowieso over de tongen zal gaan. In dat programma proberen Dieter Coppens en Niels Destadsbader nog zes andere mannen te overtuigen om in een tot de nok gevuld Casino Cursaal tijdens een stripact uit de kleren te gaan. Dat doen ze niet enkel voor de kijkcijfers maar vooral om het taboe rond prostaat-en teelbalkanker de wereld uit te helpen.

Nog nieuw is De klim van je leven, waarin Eva De Roo samen met mensen met een longaandoening een bergrit in de Dolomieten rijdt. Danira Boukhriss Terkessidis mag in De Repair Shop dan weer aan de slag met kapotte voorwerpen waar een emotionele landing aan kleeft. Voor nog meer nieuws moeten we al naar verder in het jaar. Dan reist Luc Haekens zijn in het buitenland studerende dochter achterna in Het Grote Onbekende en probeert Martin Heylen zijn Amerikaanse familiegeschiedenis te ontrafelen in Uncle Martin.

In ‘De Repair Shop’ wordt een team van vakmensen ingezet om gebroken maar geliefde voorwerpen weer tot leven brengen. Beeld VRT - Niels Nuyts
In ‘De Repair Shop’ wordt een team van vakmensen ingezet om gebroken maar geliefde voorwerpen weer tot leven brengen.Beeld VRT - Niels Nuyts

In het persbericht wordt ook nog Het Verhaal van Vlaanderen naar voor geschoven, waarin Tom Waes in onze geschiedenis duikt. En met The Greatest Dancer van Vlaanderen krijgt CEO Frederik Delaplace eindelijk ook de shiny-floor-show waar hij al zo lang om vraagt. Alleen moeten we voor die twee programma’s nog tot begin volgend jaar geduld oefenen.

Waarderingscijfers

Maar het najaarsaanbod afdoen als mager, vindt Lotte Vermeir – netmanager bij Eén en Canvas – niet correct. Er zijn niet alleen de nieuwe programma’s waar over gepraat zal worden, Vermeir wijst ook op de terugkeer van een hele reeks vaste waarden. Programma’s als Down The Road, Het Huis of Durf Te Vragen die in het verleden steeds garant stonden voor pieken in de kijkcijfers en hoge waarderingscijfers. Op Canvas moet De Ideale Wereld – nog zo’n oude bekende – de cijfers opkrikken, nu het programma voortaan vier keer per week en op een vast moment op het scherm komt. En er is natuurlijk ook fictie. Al heeft ook die een flinke link met het verleden. De nieuwe zondagavondreeks Chantal is een spin-off van Eigen Kweek en Onder Vuur – over de lotgevallen van het Oostendse brandweerkorps – is ondertussen aan zijn tweede seizoen toe.

'Het Verhaal van Vlaanderen’. Beeld VRT
'Het Verhaal van Vlaanderen’.Beeld VRT

Er zijn wel verzachtende omstandigheden voor het gebrek aan vernieuwing in de programmaschema’s. Het WK-voetbal bijvoorbeeld, dat van half november tot eind december de zendtijd van Eén monopoliseert. En dan is er nog VRT MAX, dat volgende maandag gelanceerd wordt. Dat platform is de opvolger van VRT NU – dat voor te veel verwarring met VRT NWS zorgde – en zal voortaan alle televisie- en audiocontent van de openbare omroep bundelen.

Maar VRT MAX moet meer zijn dan een soort online archief. In de line-up dit najaar staan opvallend veel nieuwe programma’s op maat van de online kijker. Zoals ZOOV, wat staat voor ‘zonder ouders op vakantie’, waarin zes jongeren voor het eerst zonder ouderlijk toezicht op reis gaan. Of Roomies, een reeks rond twintigers Bibi en Ama en hun zoektocht naar een eigen identiteit. Zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan. Aster Nzeyimana maakt voor VRT MAX een docureeks over legendarische Vlaamse megadiscotheken. In FIRE komen jonge twintigers uitleggen hoe ze – ondanks hun leeftijd – nu al op pensioen kunnen. En Plan A volgt vijf jonge muzikale talenten bij hun eerste stappen in de Belgische muziekscene. Stuk voor stuk pogingen om de kloof te dichten met de jonge kijker, die steeds moeilijker de weg vindt naar de openbare omroep.

In 'Down the road' maken Dieter Coppens en begeleidster Saar samen met zes jongeren met het syndroom van Down een uitdagende reis. Beeld © VRT
In 'Down the road' maken Dieter Coppens en begeleidster Saar samen met zes jongeren met het syndroom van Down een uitdagende reis.Beeld © VRT

Maar die online nieuwigheden gaan niet ten koste van de zendschema’s van de traditionele zenders, benadrukt Vermeir. Integendeel zelfs. Er wordt steeds vaker gezocht naar een hybride model waarbij een programma als Roomies eerst zijn ding online kan doen, om dan later ook op Eén of Canvas op te duiken. Ook voor Knokke Off, een reeks over feestende jongeren in de badstad, wordt een gelijkaardig parcours uitgestippeld.

Er wordt bij VRT MAX trouwens niet alleen in het aanbod geïnvesteerd. Het paradepaardje van het platform zijn de door de VRT zelf ontwikkelde algoritmes die elke gebruiker een gepersonaliseerde gebruikservaring moeten bezorgen. “Door video en audio met elkaar te combineren kunnen we gebruikers op elk moment van de dag de juiste suggestie doen”, belooft Ruth Degraeve, die als manager digitale bestemmingen verantwoordelijk is voor VRT MAX. “Tijdens het pendelen krijg je dan bijvoorbeeld een podcast of een radio-uitzending geserveerd. ‘s Avonds zal dat misschien eerder een fictiereeks zijn.” Op die manier moet de VRT MAX-app uitgroeien tot een compagnon de route die perfect weet waar je op welk moment behoefte aan hebt. Degraeve: “De juiste content aanbieden op het juiste moment. Zo hopen we het verschil te maken met de concurrentie.”

Eén en Canvas beginnen op 29 augustus aan hun najaar, VRT MAX wordt ook die dag gelanceerd.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234