Dinsdag 23/07/2019

Schilderkunst

Vermeende Caravaggio, gevonden op een lekkende zolder, vlak voor veiling weggekaapt door anonieme koper

Het schilderij Judith Beheading Holofernes van Caravaggio (1571-1610) wordt opgehangen in een veilinghuis in Parijs. Beeld REUTERS

Dat heeft het veilinghuis Marc Labarbe in Toulouse dinsdag bekendgemaakt. 

Wat begon als testcase of het ingebrachte schilderij Judith en Holofernes een echte Caravaggio betreft, is geëindigd in een deconfiture: twee dagen voor de officiële veiling van het doek heeft een private koper het schilderij al weggekaapt.

Dat heeft het veilinghuis Marc Labarbe in Toulouse dinsdag bekend gemaakt. De geplande veiling van het doek op donderdag is daarmee van de baan. De vermeende Caravaggio werd geschat op een bedrag tussen de 100 en 150 miljoen euro. Wie de koper is en wat hij voor het schilderij Judith en Holofernes betaalde, heeft Labarbe niet bekend gemaakt. Wel dat het schilderij Frankrijk zal verlaten, en dat het mogelijk daarna aan een ‘belangrijk museum’ zal worden uitgeleend. Dat heeft Eric Turquin, oudemeesterexpert en betrokken bij het veilinghuis, gezegd. Dat betekent dat dat museum sterk gelooft in de toeschrijving van het doek aan de Italiaanse schilder.

In aanloop naar de veiling had de Franse staat het verbod om het schilderij te exporteren opgeheven, na tweeënhalf jaar onderzoek. Het ministerie van Cultuur beschouwde het schilderij aanvankelijk als ‘nationale schat’, maar plaatste uiteindelijk geen bod. Waarschijnlijk omdat de prijs te hoog was en omdat Caravaggio met vijf werken in Parijs (Louvre), Nancy en Rouen al goed vertegenwoordigd is in Frankrijk.

Of het schilderij, gevonden op een lekkende zolder in de buurt van de Zuid-Franse stad Toulouse, een echte Caravaggio is, werd sterk betwijfeld. Experts die het veilinghuis had geraadpleegd, schreven het toe aan de schilder. Techniek en penseelvoering zouden erop wijzen dit de verdwenen versie is van het Bijbelverhaal dat Caravaggio al eens eerder had geschilderd. Ook de veranderingen die in de verf zijn aangebracht, zogenoemde pentimenti, wijzen volgens de experts op de authentieke hand van de maker, en niet op een kopie.

Maar met name Italiaanse en Nederlandse deskundigen zien het doek als een kopie, en schrijven het toe aan de Vlaming Louis Finson (vóór 1580-1617). Finson kende Caravaggio, woonde in Napels in dezelfde tijd als de schilder, en heeft een reeks van Caravaggio-kopieën op zijn naam staan, waaronder een van Judith en Holofernes.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden