Dinsdag 30/11/2021

Streaming

Verliest Spotify het vertrouwen van de platenlabels?

Een Spotify-banner op de gevel van de New York Stock Exchange. Beeld AP
Een Spotify-banner op de gevel van de New York Stock Exchange.Beeld AP

Sinds Spotify de weg naar de beurs vond, doen platenlabels hun aandelen in de streamingdienst massaal van de hand. Zien ze de toekomst van het bedrijf donker in of speelt er iets anders?

Sony was de eerste om te cashen. Het bedrijf deed ondertussen zowat de helft van zijn Spotify-aandelen van de hand. Goed voor ruim 630 miljoen euro. Daarna was Warner aan de beurt. De firma verkocht 75 procent van haar aandelenpakket. Een transactie die naar schatting 340 miljoen euro opleverde.

Gisteren kwam tot slot het nieuws dat ook Merlin – beheerder van de digitale rechten van een reeks independent labels – eieren voor zijn geld kiest. Merlins kleinere aandelenpakket zou goed zijn voor 106 miljoen euro. Enkel Universal Music, het vierde grote label dat deels eigenaar van Spotify is, houdt voorlopig aan zijn aandelen vast.

Glijmiddel

De Spotify-aandelen waren destijds glijmiddel voor de deal tussen streamingdienst en platenlabels. De labels waren eerst niet happig om hun volledige catalogus naar de Spotify-servers te uploaden. Toen was nog niet duidelijk hoe het verdienmodel van Spotify precies werkt. Een aandelenpakket moest de onderhandelingen vlotter doen verlopen. Maar nu die aandelen effectief (veel) geld waard zijn, lijken de muziekbonzen er niet snel genoeg van af te raken. Dat doet minstens vermoeden dat hun vertrouwen in de toekomst van Spotify niet erg groot is.

Maar niet iedereen denkt daar zo over. "Het is het 'schoenmaker blijf bij je leest'-principe", zegt Tom Simonts, marktstrateeg bij KBC. "Beursfluctuaties zijn niet de corebusiness van platenlabels."

Ook CEO Stephen Cooper maakte die redenering tijdens de voorstelling van de kwartaalcijfers van Warner. "We zijn een muziekbedrijf. Onze natuur is niet het behouden van publieke aandelen." Simonts vind het daarom niet onverstandig dat Sony en co. hun aandelen massaal verkopen. Ook al dreigen ze geld te verliezen wanneer het Spotify-aandeel toch nog een hogere vlucht neemt. "Maar het aandeel kan evengoed dalen in waarde. Als CEO moet je dan uitleggen waarom je de Spotify-aandelen niet veel eerder hebt verkocht."

Hete adem

De platenlabels voelen ook druk om te verkopen vanuit hun artiestenbestand. Muzikanten klagen al veel langer over de geringe inkomsten die ze uit luisterbeurten op Spotify halen. In de aandelenverkoop, waarvan de opbrengsten grotendeels naar de artiesten zullen vloeien, zien zij een manier om streaming een beetje lucratiever te maken.

Dat de platenlabels hun Spotify-aandelen verkopen, is dus niet per se een motie van wantrouwen. Toch kan het onrechtstreeks een indicatie zijn voor de toekomst van het streamingbedrijf. Of Spotify ooit winstgevend wordt, hangt in grote mate van de platenlabels af. Spotify betaalt handenvol geld aan labels om hun artiesten in de streamingbibliotheek te mogen plaatsen. Marktstrateeg Simonts: "Dat die labels nu en masse hun aandelen verkopen, kan erop wijzen dat ze van plan zijn om de contracten met Spotify te heronderhandelen en hun artiesten duurder te verkopen. Zolang je aandeelhouder bent, snij je daarmee in je eigen vel. Nu hebben ze de handen vrij."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234