Zondag 18/08/2019

Muziek

Verkoop muziek stijgt met 10 procent: we betalen weer om te downloaden en te streamen

Spotify. Beeld REUTERS

De tijd van ongebreideld illegaal downloaden is voorbij. In de eerste helft van het jaar werd 10 procent meer legale muziek verkocht. Apple Music en anders streamingdiensten zijn nu al goed voor 62 procent van de verkoop.

De doemdenkers die voorspelden dat er een einde zou komen aan het betalen voor muziek, krijgen ongelijk. De Belg wil wel degelijk nog geld aan muziek geven, blijkt uit de halfjaarlijkse cijfers van BEA, de Belgian Entertainment Association. In de eerste zes maanden van dit jaar hebben de Belgen 29,1 miljoen euro aan muziek besteed. Dat is een stijging met 10 procent tegenover dezelfde periode een jaar geleden.

Vooral de groei van streamingdiensten valt op. Vorig jaar hadden ze een aandeel van 50,5 procent, nu is dat al 62 procent, ofwel 18 miljoen euro. Tel daar nog de downloads bij – 2,6 miljoen euro – en de digitale verkoop komt op 71 procent van het totaal. 

Cd’s, dvd’s en vinylplaten houden een klein beetje stand. In de eerste jaarhelft gingen toch nog 1,2 miljoen cd’s over de toonbank. Het aandeel van vinylplaten in de totaalverkoop steeg van 7 naar 8 procent en is nu goed voor 185.000 stuks in zes maanden. Vinyl is daarmee de enige stijger in de fysieke verkoop.

Jongeren

Is de tijd van het illegaal downloaden van muziek helemaal voorbij? “Het bestaat nog, maar wordt steeds minder gedaan”, zegt Pieter Swaelens van BEA, de vertegenwoordiger van de distributeurs en producenten. “Illegaal downloaden gebeurt voornamelijk nog voor films en tv-series, maar voor muziek is het sterk afgenomen. Dat heeft alles te maken met het feit dat muziek betaalbaar en steeds bereikbaar is dankzij de streamingdienst. Een premiumpakket bij Apple Music of Spotify kost 15 euro en het hele gezin luistert mee. Voor dat geld heeft men niet meer de neiging om illegaal te downloaden. Maar volledig verdwijnen zal het nooit.”

Vooral jonge muziekliefhebbers zijn massaal aan het streamen geslagen. “Streamingdiensten geven geen gegevens vrij over hun abonnees, maar uit onderzoek van de Universiteit Gent bleek eerder dit jaar dat muziekliefhebbers tussen 12 en 25 jaar de belangrijkste streamers zijn”, weet Swaelens. “Maar ook in de oudere doelgroep is de populariteit van Spotify en co. aan het stijgen.” 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden