Donderdag 29/07/2021

AchtergrondFilm Justice League

Verguisde superheldenfilm ‘Justice League’ krijgt met ‘Snyder Cut’ tweede kans op tv

Snyder op de set, met Ben Affleck (Batman) en Gal Gadot (Wonder Woman). Beeld Warner Bros.
Snyder op de set, met Ben Affleck (Batman) en Gal Gadot (Wonder Woman).Beeld Warner Bros.

Superheldenepos Justice League (2017) had een betere film kunnen zijn. Die komt deze week op thuisvideo. Regisseur Zack Snyder, die destijds de productie moest verlaten door een tragedie in zijn gezin, monteerde de prent opnieuw volgens zijn oorspronkelijke visie. Die Snyder Cut verschilt behoorlijk van wat filmstudio Warner ervan bakte.

Twee jaar lang was de zogeheten Snyder Cut van de verguisde film Justice League een mythe die zich rustig kon meten met de Bildungsverhalen van de superhelden in de film. Regisseur Zack Snyder en zijn vrouw Deborah, de producer van de film, hadden de productie niet lang na de opnames verlaten door de plotselinge zelfmoord van hun twintigjarige dochter. Terwijl het koppel thuis dat verlammende persoonlijke drama verwerkte, haalde studio Warner Bros. regisseur Joss Whedon binnen, die eerder voor het concurrerende Marvel-kamp al de twee eerste Avengers-films had gemaakt. Whedon maakte er op bestelling een crowdpleaser van, die veel minder duister was dan de visie die Snyder voor ogen had.

De superheldenploeg van 'Justice League', van links naar rechts: Cyborg (Ray Fisher), The Flash (Ezra Miller), Batman (Ben Affleck), Superman (Henry Cavill), Wonder Woman (Gal Gadot) en Aquaman (Jason Momoa). Beeld Warner Bros.
De superheldenploeg van 'Justice League', van links naar rechts: Cyborg (Ray Fisher), The Flash (Ezra Miller), Batman (Ben Affleck), Superman (Henry Cavill), Wonder Woman (Gal Gadot) en Aquaman (Jason Momoa).Beeld Warner Bros.

Geruchten over het bestaan van de originele Snyder-versie begonnen meteen te gonzen na de kritisch teleurstellende en commercieel geflopte bioscooprelease, en er ontstond een online-fanbeweging onder de hashtag #ReleaseTheSnyderCut. Pas in 2019 gaf Snyder toe dat hij inderdaad over een ruwe eigen montage beschikte. Volgens het Amerikaanse magazine Vanity Fair had hij die op zijn laptop staan, een heel ruwe film in zwart-wit zonder speciale effecten, muziek en andere afwerkingen, “om aan willekeurige mensen te tonen, zoals vrienden die we over de vloer krijgen”.

Charmeoffensief

Het was natuurlijk koren op de molen van de fans. Datzelfde jaar huurden ze na een crowdfundingcampagne onder meer twee grote reclameborden op Times Square in New York af om hun vraag kracht bij te zetten; de rest van de opbrengsten moesten naar goede doelen gaan die zich bezighouden met zelfmoordpreventie. Warner voelde de publicitaire druk van de beweging, waardoor de studio en het koppel uiteindelijk tot een vergelijk kwamen: de regisseur kreeg 70 miljoen dollar om zijn oorspronkelijke versie af te werken. De Snyders waren dan weer gecharmeerd door de massale donatiecampagne, die vandaag 600.000 dollar op de teller heeft, en op weg is naar het miljoen.

“Het is geld dat levens zal redden”, vertelt Zack Snyder tegen De Morgen. “Wat de fans dankzij hun passie voor de film voor elkaar hebben gekregen, dat alleen al rechtvaardigde het hele project voor mij. Het minste wat ik terug kon doen was die film afmaken.”

Die nieuwe/oude versie komt vandaag op digitale koopvideo uit, tegelijk met de vertoning op de Amerikaanse streamingdienst HBO Max. Hij brengt opnieuw zes superhelden uit de stal van stripuitgeverij DC Comics samen: Batman (Ben Affleck), Wonder Woman (Gal Gadot), Superman (Henry Cavill), Aquaman (Jason Momoa), The Flash (Ezra Miller) en Cyborg (Ray Fisher). Die gaan de strijd aan tegen een eeuwenoud kwaad, vertegenwoordigd door booswichten Steppenwolf (Ciarán Hinds) en Darkseid (Ray Porter). Boven op Snyders ruwe montage kwamen een nieuwe muzikale score van de Nederlandse muzikant Tom Holkenborg (aka Junkie XL), één nieuw opgenomen scène, en 2.500 gloednieuwe shots met speciale visuele effecten.

Geen meesterwerk

Is die Snyder Cut nu dan ineens een cinematografisch meesterwerk geworden? Allerminst. Maar de nieuwe montage is erg wel superieur aan de studioversie die in de bioscoopzalen landde. Toegevoegde scènes en subplots geven de personages meer gewicht en menselijkheid, de poëtische (en zowel de critici als het publiek polariserende) Snyder-touch uit voorgangers Man of Steel (2013) en Batman v Superman: Dawn of Justice (2016) gutst uit de beelden, en de vertelling behoudt haar vaart ondanks de erg lange speelduur van vier uur, verdeeld in zes hoofdstukken.

Snyders visie van de DC-helden was behoorlijk duister en stak daardoor af tegen de benadering van concurrerende superheldenstal Marvel. Beeld Warner Bros.
Snyders visie van de DC-helden was behoorlijk duister en stak daardoor af tegen de benadering van concurrerende superheldenstal Marvel.Beeld Warner Bros.

“In mijn ogen is deze langere versie, waaruit ik wilde vertrekken toen ik nog met de productie bezig was, altijd de betere gebleven”, zegt Snyder. “Op mandaat van de studio probeerde ik destijds wel een versie van een uur of twee te maken, maar die schoot altijd wel op een of andere manier tekort: geen enkele poging om hem compacter te maken resulteerde in een film die me compleet genoeg aanvoelde. Maar, weet je, het verhaal werd wat het is, en uiteindelijk bleef mijn lange versie gewoon iets wat ergens opgeslagen stond. Toen het nieuwe project vorm kreeg hebben we er heel eventjes een vierdelige miniserie van willen maken, maar onze originele visie van één lange film verdeeld in hoofdstukken werkt evengoed op televisie.”

Wat niet mocht zijn

Het middenluik van Zack Snyder’s Justice League, zoals de nieuwe versie officieel heet, verschilt niet zo veel van de versie die 3,5 jaar geleden in de bioscoop kwam. Interessanter voor de fans wordt de nieuwe start die Snyder nam, en het open einde van de film, dat de dingen – zonder te veel weg te geven – over een heel andere boeg gooit. “Ik speel daar wat met de conventies van de superheldenfilm”, zegt Snyder. “Het concept van de cliffhanger is een van die conventies. Het verhaal eindigt nooit definitief: je suggereert altijd dat er meer op komst kan zijn. Dat aspect wilde ik absoluut behouden, ook al is er geen sequel meer gepland. Enne, wie weet?”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234