Donderdag 21/11/2019

Streaming

Vergeet vastgoed, aandelen of edelmetaal, muziek is het nieuwe goud

De rechten op de Kanye West-hit 'All of the lights' werden voor 27.700 dollar geveild. Beeld Photo News

Vergeet vastgoed, aandelen of edelmetaal. Wie zijn spaarcenten wil zien renderen, kiest beter voor muziek. Streaming reanimeerde de muziekindustrie en maakte muziekrechten tot gewild goed bij investeerders. 

'Just Can't Get Enough' van The Black Eyed Peas, een hitsingle van de vorige maand overleden Zweedse producer Avicii of het met twee Grammy's bekroonde 'All of the Lights' van hiphopgrootheid Kanye West. De rechten op elk van die nummers gingen de voorbije week onder de hamer bij Royalty Exchange. Wie zo'n nummer koopt, krijgt voor een bepaalde periode een vergoeding op zijn rekening gestort telkens het nummer wordt afgespeeld, opduikt in een tv-serie of film of live wordt uitgevoerd. De handel in die muziekrechten boomt als nooit tevoren. Eind vorig jaar liet Royal Exchange weten dat het de voorbije 21 maanden meer dan 200 muziekveilingen organiseerde. Goed voor een totale opbrengst van 11 miljoen dollar (9,3 miljoen euro). 

Ook de grote jongens in de muziekindustrie zien brood in die rechten. Getuige de bijna 2 miljard euro die electronicagigant Sony deze week neertelde om zijn aandeel in EMI Music Publishing op te krikken. Dat bedrijf heeft een muziekbibliotheek van 2,1 miljoen nummers waarvan de rechten vorig jaar 566 miljoen euro opbrachten, goed voor een toename met 8 procent tegenover een jaar eerder.

Vrijheid

Dat die inkomsten stijgen is logisch, vindt Stefaan Moriau, directeur van muziekuitgeverij CTM Entertainment Belgium. "Er wordt meer muziek geconsumeerd dan ooit. Er zijn meer optredens, er wordt meer muziek gebruikt op tv, en anders dan enkele jaren geleden is de consument tegenwoordig bereid te betalen voor zijn favoriete muziek."

Toch is de interesse van investeerders in muziekrechten niet nieuw", zegt Moriau. "Denk maar aan Michael Jackson die in de jaren 80 een fortuin betaalde om het verzamelde werk van The Beatles binnen te halen." 

Ook de artiesten springen steeds enthousiaster mee op de kar. Niet alleen brengt het veilen van rechten op oudere nummers meer op dan artiesten anders gespreid over een aantal jaar zien binnenlopen. Voor sommige muzikanten is het ook een manier om vrijheid te kopen. De opbrengsten uit hun rechten kunnen ze gebruiken om een nieuw album met bijhorende marketingcampagne te financieren, zonder platenfirma. 

Michael Jackson betaalde in de jaren 80 een fortuin om de rechten op het verzamelde werk van The Beatles binnen te halen. Beeld AFP

Miljoenenmarkten

Dat muziekrechten plots in de markt worden gezet als ideale investering heeft veel, zo niet alles, te maken met de boomende streamingmarkt. Diensten als Spotify en Apple Music geven de muziekconsumptie een forse duw in de rug. Optimistische analisten zien dat effect enkel groter worden in de toekomst. Toenemend gebruiksgemak en groei in miljoenenmarkten als China en India moeten het aantal luisterbeurten de hoogte in jagen. Bovendien zal de technologische evolutie ervoor zorgen dat de bijhorende rechten makkelijker en efficiënter geïnd kunnen worden. 

Moriau relativeert: "De platenfirma's hebben dankzij het succes van streaming een nieuw businessmodel gevonden, maar wat auteursrechten betreft blijft de impact, alvast in ons land, beperkt. Het overgrote deel van de inkomsten komt nog altijd uit radio, tv en optredens. Ik schat dat de inkomsten uit streaming op dit moment goed zijn voor amper 2 procent van de totale inkomsten uit auteursrechten." 

Toch hebben Spotify en co. wel degelijk iets veranderd. Moriau: "Ze vormen een alternatief voor het illegale circuit. Mensen hebben opnieuw de waarde van muziek ontdekt. Een waarde die niet of nauwelijks afhankelijk is van economische randfactoren." Misschien toch maar eens kijken of Kanye West niet nog een nummertje in de aanbieding heeft. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234