Donderdag 30/06/2022

RecensieWhat Do We See When We Look at the Sky

Verdwalen in de liefde ★★★☆☆

What Do We See When We Look at the Sky Beeld What Do We See When We Look at the Sky
What Do We See When We Look at the SkyBeeld What Do We See When We Look at the Sky

Stel je voor: je komt de liefde van je leven tegen, maar je herkent die niet. Dat is het opzet van What Do We See When We Look at the Sky, een kabbelend stukje poëzie van de Georgische regisseur Aleksandre Koberidze.

Ewoud Ceulemans

Dat er wordt verwezen naar een wedstrijd op het WK 2018 die Argentinië won met 5-1, zoals op de voice-over te horen is, geeft het weg: What Do We See When We Look at the Sky is niet gegrond in de feitelijke werkelijkheid. Toegegeven, de idee dat de twee hoofdpersonages aan het einde van het eerste bedrijf van gedaante veranderen, was ook al een hint. Niet toevallig valt de term ‘sprookje’ vaak in besprekingen van Aleksandre Koberidzes tweede film.

De spreekwoordelijke prins en prinses zijn Lisa en Giorgi, die elkaar stomweg tegen het lijf lopen en op slag verliefd worden. Tot een vloek hen doet ontwaken in een ander lichaam. De twee zoeken de liefde – en dus elkaar – in de straten van de Georgische stad Koetaisi, maar herkennen elkaar niet. “Lisa en Georgi zagen elkaar elke dag, en toch zaten ze elke dag op elkaar te wachten”, vertelt de voice-over, terwijl Koberidzes camera lijkt af te dwalen naar de alledaagse curiositeiten in de stad – net zoals hij de ontmoeting tussen zijn twee protagonisten in beeld brengt door enkel hun voeten te filmen.

Voor een film die ruim tweeënhalf uur duurt, loopt Koberidze soms ook verloren in zijn voorliefde om de schoonheid van alledaagsheid in beeld te brengen. Er zitten een paar montagesequenties te veel in dit verhaal, die de afstand tussen de kijker en de twee verliefde zielen nodeloos groot maakt. Tegelijk is zijn talent om banale scènes van een vleugje poëzie te voorzien de grootste kracht van deze film. What Do See When We Look at the Sky is een impressionistisch, poëtisch portret van twee geliefden en de magisch-realistische stad waarin ze lijken te wonen – waar een hond op café naar het voetbal gaat kijken, waar het commentaar van de vertelstem de spaarzame dialogen overstemt en waar zowel de twee hoofdpersonages als regisseur Aleksandre Koberidze lijken te verdwalen in een fantastische doolhof van romantiek en fantasie.

Vanaf woensdag in de bioscoop.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234