Dinsdag 28/01/2020

The interview

Verboden, verscheurd of vernietigd: ook deze 10 films werden afgevoerd

Beeld THINKSTOCK

'The Interview', een komedie over een plan van de CIA om de Noord-Koreaanse dictator Kim Jong-un te vermoorden, is niet de eerste film die uit angst voor represailles wordt geweerd uit de bioscoopzalen. Deze tien films gingen 'The Interview' voor.

1. 'The Day the Clown Cried'

Regisseur en hoofdrolspeler Jerry Lewis liet zich door deze film uit 1972 inspireren door het gelijknamige script van de Amerikaanse actrice Joan O'Brien, die het tien jaar eerder samen schreef met Charles Denton.

De film vertelt het verhaal van een in ongenade gevallen Duitse clown die in een concentratiekamp van de nazi's belandt en daar wordt ingezet om joodse kinderen naar de gaskamers te brengen. Het thema is controversieel, maar het bleken vooral geldproblemen, onenigheid over de release van de film en onvrede met het resultaat die ervoor zorgden dat 'The Day the Clown Cried' nooit werd uitgebracht.

Toen de film klaar was, verzekerde Jerry Lewis dat niemand de film ook te zien zou krijgen. "Ik was beschaamd over die film, en ik ben heel dankbaar dat ik de macht had om ervoor te zorgen dat niemand die film ooit zou zien. It was bad, bad, bad", klonk het.

Ook Joan O'Brien en Charles Denton, die het originele script schreven, waren niet te spreken over de film. O'Brien noemde de ruwe versies die ze van de film had gezien "rampzalig".

Een van de weinige beelden uit 'The Day the Clown Cried', met Jerry Lewis in de hoofdrol. Beeld rv

2. 'Memory of the Camps'

Hoewel Alfred Hitchcock als ultieme thrillerregisseur heel wat mensen de kriebels bezorgde, was de Master of Suspense niet opgewassen tegen de gruwelijke beelden uit de concentratiekampen.

De documentaire 'Memory of the Camps', geregisseerd door Sidney Bernstein en geproducet door Hitchcock, toonde beelden die de British Army Film Unit maakte na de bevrijding van de kampen door de geallieerden. Die beelden waren zo vreselijk dat Hitchcock na het zien ervan een week lang volkomen in shock uit de Pinewood Studios wegbleef.

Hitchcock stond nochtans achter de documentaire. Hij spoorde Bernstein aan om vooral te focussen op het feit dat de concentratiekampen vlakbij drukbevolkte gebieden lagen, waardoor de lokale bevolking wel op de hoogte moest zijn van hun bestaan en de gruwel die er plaatsvond.

Uiteindelijk was Hitchcock niet de enige die de rauwe werkelijkheid niet kon aanzien. De Britse filmraad besliste uiteindelijk om 'Memory of the Camps' niet uit te brengen uit angst dat de pure horror zo'n woede tegen Duitsland zou teweegbrengen dat de heropbouw van het land na de Tweede Wereldoorlog in het gedrang zou komen.

De documentaire werd decennia later toch vertoond. 'Memory of the Camps' ging in première tijdens het filmfestival van Berlijn in 1984, maar is sindsdien zelden vertoond. Volgens The Independent zou de originele documentaire begin 2015 op de Britse televisie worden uitgezonden om de zeventigste verjaardag van de 'bevrijding van Europa' te herdenken.

De originele documentaire is hieronder te bekijken.

3. 'The Brave'

De eerste stappen die acteur Johnny Depp zette als regisseur waren meteen ook zijn laatste. 'The Brave' uit 1997 is een moderne western over een man die ermee instemt zich voor de camera te laten vermoorden in ruil voor 50.000 dollar voor zijn familie. Depp speelde zelf in de film mee, en schakelde onder meer ook Marlon Brando in als regisseur van de snuffmovie. Iggy Pop zorgde voor de soundtrack.

De film ging in première op het filmfestival van Cannes, maar werd er genadeloos neergesabeld. Geoff Andres van Time Out omschreef 'The Brave' als "tergend langzaam en immens narcistisch". Depp was zo geschrokken van de vernietigende kritieken dat hij de film niet uitbracht in de Verenigde Staten.

Hieronder kunt u de trailer van 'The Brave' bekijken.

4. 'Song of the South'

Films over de slavernij in de Verenigde Staten, het is altijd een heikele kwestie geweest. In 1881 stelde journalist Joel Chandler voor het eerst de 'Uncle Remus'-verhalen samen, een verzameling Afro-Amerikaanse volksverhalen met een uitgesproken moraliserende toon. Eind 19de eeuw was dat nog een succes, maar toen Walt Disney in de jaren 40 een animatiefilm wou maken rond die verhalen, bleek dat een bijzonder slecht idee.

De National Association for the Advancement of Colored People veroordeelde de film. "'Song of the South' geeft helaas de indruk van een idyllische relatie tussen meester en slaaf die niet overeenstemt met de feiten", klonk het. Disney bracht de film toch uit en 'Song of the South' werd verscheidene keren in de cinema gespeeld, maar werd nooit gereleased op video. Tegen het eind van de jaren 80 verdween de film volledig uit beeld.

Robert Iger, CEO van Disney, noemde de film "behoorlijk beledigend" en benadrukte dat er geen plannen zijn om hem ooit weer publiek te maken.

5. 'Superstar: The Karen Carpenter Story'

Todd Haynes heeft al verscheidene films over muzikale sterren op zijn palmares staan, maar zijn prent rond de Amerikaanse Karen Carpenter werd geen succes. Integendeel, haar broer Richard Carpenter, liet de film verbieden.

In de film uit 1987 gebruikt Haynes barbiepoppen. Van de pop die Karen Carpenter moest voorstellen, sneed hij stukken weg om haar gevecht tegen anorexia voor te stellen. Carpenter overleed in 1983 aan een hartstilstand als gevolg van de ziekte, en haar broer was naar verluidt zo kwaad over de film dat hij Haynes voor de rechter sleepte.

Uiteindelijk werd de film verboden omdat Haynes niet over de juiste licenties beschikte om muziek van The Carpenters te gebruiken. De film werd nooit uitgebracht.

6. 'Nailed'

Voor David O. Russell succes oogstte met films als 'The Fighter' (2010), 'Silver Linings Playbook' (2012) en 'American Hustle' (2013) zat zijn carrière in het slop. Zijn komedie 'I Heart Huckabees' uit 2004 werd een flop.

De geplande opvolger was 'Nails', een politieke satire over een vrouw (gespeeld door Jessica Biel) zonder ziekteverzekering die een spijker in het hoofd krijgt en daardoor allerlei vreemde psychologische bijwerkingen krijgt. Ze trekt naar Washington om te strijden voor een algemene ziekteverzekering, maar wordt daar seksueel uitgebuit door een congreslid (Jake Gyllenhaal).

De film werd volledig afgewerkt, maar financiële problemen zorgden ervoor dat 'Nailed' nooit werd uitgebracht. Russell is naar eigen zeggen ook niet van plan om de film alsnog in de zalen te krijgen.

Jake Gyllenhaal in 'Nailed'. Beeld rv

7. 'Who Killed Bambi?'

20th Century Fox wou eind jaren 70 graag een punkversie maken van 'A Hard Day's Night' - over The Beatles - maken, maar dan met The Sex Pistols in de hoofdrol. Johnny Rotten en Sid Vicious waren akkoord, maar eisten dat de film gemaakt zou worden door het team achter hun favoriete film 'Beyond the Valley of the Dolls'.

De lowbudgetfilm 'Who Killed Bambi?' werd opgenomen en gemonteerd, maar Fox vond dat de film dermate opruiend was dat zelfs een aangepaste montage geen soelaas kon brengen. Jimmy McDonough, de biograaf van regisseur Russ Meyer, beweert dat Fox-bestuurslid Grace Kelly er persoonlijk voor zorgde dat de film het daglicht nooit zou zien.

In 2010 zette scenarist Roger Ebert het volledige script op zijn website om fans een idee te geven van hoe de film eruitzag.

The Sex Pistols. Beeld Reporters

8. 'Uncle Tom's Fairy Tales'

'Wayne's World'-regisseur Penelope Spheeris zou meteen nadat ze in 1969 afstudeerde aan de filmschool haar debuut gemaakt hebben met deze komedie met Richard Pryor in de hoofdrol, maar daar kwam niks van in huis.

'Uncle Tom's fairy Tales' gaat over een rijke blanke man die wordt ontvoerd door een groep Black Panthers en symbolisch wordt terechtgesteld voor de geschiedenis van racisme in de VS. De film was helemaal afgewerkt toen Pryor hem probeerde te vernietigen.

In de biografie 'Furious Cool' over Pryor vertelt Spheeris hoe de acteur tijdens een hoogoplopende ruzie met zijn vrouw riep: 'Denk je dat ik meer houd van deze film dan van jou? Watch this!', om vervolgens de tape in stukken te scheuren.

Er konden nog enkele fragmenten gered worden, maar omdat er een jaar werk verloren was gegaan door zijn woedeuitbarsting besliste Pryor om het beeldmateriaal te verkopen aan Bill Cosby in de hoop dat hij de herstellingswerken zou betalen. Dat is nooit gebeurd.

Richard Pryor. Beeld GETTY

9. 'One AM'

In 1968 kondigde de Franse filmmaker Jean-Luc Godard nog "het einde van de cinema" aan met zijn film 'Weekend', maar niet lang daarna nam hij opnieuw plaats in de regisseursstoel. Hij sloeg de handen in elkaar met documentairemakers DA Pennebaker en Richard Leacock voor een film over de revolutionaire politieke underground in de Verenigde Staten. Die film zou deels bestaan uit authentieke beelden en deels uit nagespeelde scènes, net zoals zijn Rolling Stones-film 'Sympathy for the Devil'.

De film kreeg de titel 'One AM', wat mogelijk stond voor 'One American Movie'. Voor hij uitgebracht kon worden, liet Godard Pennebaker en Leacock in de steek om zich te kunnen verdiepen in de maoistische ideologie. Dat leidde tot de oprichting van de Dziga Vertov-groep, een collectief van politiek actieve filmmakers.

Pennebaker en Leacock zaten inmiddels tot over hun oren in de schulden en gingen failliet. Hoewel Pennebaker 'One AM' al op verschillende filmfestivals had getoond - al dan niet met de aangepaste titel 'One PM', wat wellicht stond voor 'One Pennebaker Movie' -, bleef er geen geld meer over om de film ook uit te brengen.

10. 'Dark Blood'

Hollywood was in shock na de dood van de 23-jarige acteur River Phoenix, de oudere broer van Joaquin Phoenix. Hij overleed op 31 oktober 1993 aan de gevolgen van een overdosis. Op het moment van zijn dood was het leeuwendeel van de film 'Dark Blood' van de Nederlandse regisseur George Sluizer opgenomen. In die film speelde Phoenix een jonge weduwnaar die rouwt om de dood van zijn vrouw, die overleed aan de gevolgen van straling na kernproeven.

Uit angst dat de film niet gemaakt zou kunnen worden zonder de laatste scènes van Phoenix, liet de verzekeraar de negatieven van de film in beslag nemen. Studio Fine Line Pictures kon niet anders dan de release van de film annuleren. In 2012 kreeg Sluizer zijn negatieven toch terug, waarna hij 'Dark Blood' op verscheidene Europese filmfestivals toonde, maar een echte release zit er niet meer in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234