Woensdag 23/10/2019

Entertainment

Vegas is weer hip, met dank aan wervelende Lady Gaga

Met haar show ‘Enigma’ oogst Lady Gaga niets dan lovende kritieken, straks gaat ook een tweede langlopende voorstelling in Las Vegas in première. Beeld Getty Images for Park MGM Las Ve

Nog niet zo heel lang geleden was een verlengd verblijf in Las Vegas iets voor artiesten op hun retour. De komende twee jaar wil Lady Gaga met twee nieuwe shows het muffe imago van de woestijnstad een boost geven. 

Vlammen, lichteffecten, een trapeze-act en uiteraard een hele reeks elkaar in sneltempo opvolgende kostuumwissels. Als Lady Gaga op een podium gaat staan, horen daar toeters en bellen bij. En zeker in Las Vegas wordt dat geapprecieerd. De recensies van Enigma, haar nieuwste show die dit weekend voor het eerst te zien was in het MGM Park Theatre, zijn unaniem lovend. “Een show die de lat wel heel hoog legt voor toekomstige supersterren die hier willen neerstrijken", schrijft Variety. “Lady Gaga is geboren voor dit soort werk.” En ook bij Entertainment Weekly zijn ze enthousiast. “Met Enigma laat Lady Gaga haar creativiteit de vrije loop op de manier die het best bij haar past.” Rolling Stone omschrijft de nieuwe show als “een rondleiding doorheen Gaga’s muzikale geschiedenis die laat zien hoe ver ze geraakt is en hoeveel levens ze al geleefd heeft.”

Precies het soort reclame waar Gaga had op gehoopt. Er moeten immers nog heel wat peperdure tickets worden verkocht. Want de superster blijft maar liefst twee jaar in Las Vegas kamperen. Niet alleen met Enigma trouwens: eind januari gaat Lady Gaga Jazz & Piano in première, een tweede show waarin Lady Gaga uitgeklede versies van haar hits ten berde brengt. Het contract dat Stefani Germanotta, zoals de Lady in het echte leven heet, daarvoor ondertekende moet een win-win worden. Gaga ziet haar bankrekening met zo’n 75 miljoen dollar aantikken, terwijl Las Vegas kans ziet om wat woestijnstof van haar imago te blazen. 

Sin City mag dan met Elvis Presley, Frank Sinatra of Elton John al behoorlijk wat mooie namen op de affiche hebben staan, meestal waren die al op hun retour toen ze kozen voor een verlengd verblijf in de woestijn. Wie geld wilde verdienen in Vegas koos bovendien best voor een show die op muzikaal vlak niet al te veel risico’s gaf en zag zich avond na avond veroordeeld tot meet-and-greets met de fans die veel geld neertelden voor een vipticket. Niet meteen iets waar jonge ambitieuzere artiesten warm voor liepen. 

Baanbrekend

Britney Spears bracht daar in 2013 verandering in door met haar Piece of Me-show in Vegas neer te strijken. Niettegenstaande ook zij toen vooral op zoek was naar een manier om haar carrière te herlanceren, slaagde ze er tegelijk in om een jonger publiek naar Vegas te lokken. In vier jaar tijd leverde dat 135 miljoen aan verkochte tickets op. Spears bewees in die periode bovendien dat een retraite in de woestijn niet per se hoefde te betekenen dat je muzikale carrière on hold kwam te staan. Tijdens haar vier jaar in Vegas bracht ze twee albums uit en loodste ze vijf singles de hitlijsten binnen. Kurt Melien, directeur bij concertorganisator Live Nation Las Vegas, omschrijft de Spears-concerten in Las Vegas Weekly dan ook als een ‘baanbrekend evenement’ voor de entertainment-industrie van Vegas. “In de nasleep ervan kwamen ook jongere artiesten uit verschillende muziekgenres naar de stad.” 

Bruno Mars bijvoorbeeld, die de volgende was om de woestijn in te trekken. Eind 2016 nam hij voor drie maanden zijn intrek in Sin City. En nu is het dus de beurt aan Lady Gaga. Zij beloofde op voorhand een show zoals ze die in Vegas nog nooit hadden gezien en lijkt die belofte – afgaande op de recensies – ook in te lossen. Voor Melien alvast een reden om de toekomst van de entertainment-industrie in ‘zijn’ stad rooskleurig in te zien. “Vegas is de enige stad ter wereld waar dit soort dingen kunnen”, zegt hij. “Nergens anders zie je jonge artiesten, die hits scoren, langetermijnovereenkomsten tekenen.” Een verhaal dat ook niet zal ophouden na de passage van Gaga, denkt Melien. “We zijn aan het onderhandelen met bijna elke artiest die op dit moment in de Billboard Hot 100 chart staat.”  

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234