Dinsdag 22/10/2019

Film

Veerle Baetens verovert Frankrijk: ‘In Vlaanderen zijn de interessante vrouwenrollen niet dik gezaaid’

Veerle Baetens in ‘Au nom de la terre’. Beeld Nord Ouest films

Wie Veerle Baetens zoekt, kan haar steeds vaker vinden op film- en tv-sets in Frankrijk. Het pakkende landbouwdrama Au nom de la terre is de meest recente illustratie van haar buitenlandse veroveringstocht. Een gesprek met Vlaanderens populairste actrice over dieren eten (of niet), boeiende vrouwenrollen en haar aankomende regiedebuut.

In haar nieuwe film Au nom de la terre gaat Veerle Baetens (41) de boer op. De Vlaamse actrice speelt Claire, de toegewijde echtgenote van de Noord-Franse landbouwer Pierre (gespeeld door Guillaume Canet). Ze moet lijdzaam toekijken hoe hij traag maar zeker bezwijkt onder de druk die een modern veeteeltbedrijf met zich meebrengt. “Maar noem het alsjeblieft geen boerendrama”, lacht Baetens op Filmfestival Oostende, waar de film vorige maand vertoond werd. “Au nom de la terre is iets helemaal anders dan Het gezin Van Paemel. De film gaat over een gezin, maar heeft vooral een maatschappelijke dimensie die me heel erg aanspreekt. Hij toont hoe de industrialisering de landbouw compleet verpest heeft, voor de boeren én voor de dieren.”

Dat kon Baetens met eigen ogen vaststellen tijdens de opnames. “We draaiden op zo’n grootschalig landbouwbedrijf, waar heel veel kippen bij elkaar gepropt zaten. Verschrikkelijk is dat. Als ik nog niet vegetarisch was – ik eet al tien jaar geen vlees meer – dan was ik het nu wel geworden. Ik hoef geen dieren te eten om mezelf in leven te houden.”

Emotionele momenten

Au nom de la terre is naast een belangrijke ook een heel persoonlijke film. Debuterend scenarist-regisseur Edouard Bergeon baseerde het verhaal op zijn eigen jeugd op het Franse platteland. Het hoofdpersonage, dat de psychische tol van de industrialisering duur betaalt, is een weerspiegeling van zijn eigen vader. Dat leidde tot emotionele momenten op de set, vertelt Baetens. “Bergeon had het bij momenten heel zwaar. Maar eigenlijk gold dat voor iedereen op de set. Ik herinner me vooral één heel dramatische scène die we midden in de nacht opnamen, op mijn verjaardag nota bene. De sfeer op de set was toen heel droevig. Ik zat ook de hele tijd naar triestige muziek te luisteren om in de juiste stemming te blijven. Ik was compleet gebroken.”

Baetens: “De film gaat over een gezin, maar heeft vooral een maatschappelijke dimensie die me heel erg aanspreekt.” Beeld Nord Ouest films

Als het personage van Guillaume Canet gebaseerd is op de vader van de regisseur, dan speelt Veerle Baetens eigenlijk Bergeons moeder. Een zware verantwoordelijkheid? “Dat viel wel mee”, zegt Baetens. “Bergeon hield niet krampachtig vast aan de realiteit, waardoor ik nooit de druk voelde om zijn moeder 100 procent ‘juist’ neer te zetten. Alleen in de kleding hebben we wel geprobeerd om de realiteit zo dicht mogelijk te benaderen. (lacht) Zijn moeder had heel veel krullen, dus dan heb ik ook maar een permanent genomen.”

Stoere tatoeëerder

Op het moment van ons gesprek heeft die wilde haardos alweer plaatsgemaakt voor een gemillimeterde, gitzwarte coupe. Opnieuw voor een rol in Frankrijk. “Ik speel binnenkort een hoofdrol in Cheyenne et Lola, een Franse tv-reeks, geregisseerd door Esh (de Belgische regisseur Eshref Reybrouck, bekend van series als ‘Cordon’ en ‘Undercover’, LT). Ik speel Cheyenne, een stoere tatoeëerder. Esh wilde een look die ik nog nooit had gehad en stelde voor om mijn haar af te scheren. Ik kan niet zeggen dat ik meteen dolenthousiast was. (lacht) Maar ik voelde me toch wel uitgedaagd, dus ik heb het gewoon gedaan.”

Met Au nom de la terre en Cheyenne et Lola schuift het zwaartepunt van Baetens’ carrière nog wat verder op richting Frankrijk. Haar laatste Nederlandstalige rol dateert intussen al van twee jaar geleden, in de tv-serie Tabula rasa, en in 2015 was er nog de film D’Ardennen. Voor de rest kleurde Baetens’ cv de afgelopen jaren overwegend bleu-blanc-rouge. “Allemaal dankzij het succes van The Broken Circle Breakdown”, weet ze. “Ongelooflijk hoe die film me vooruit heeft geholpen.”

Veerle Baetens kust haar tegenspeler Guillaume Canet in ‘Au nom de la terre’. Beeld Nord Ouest films

Houdt Vlaanderens bekendste actrice het dan stilaan voor bekeken in haar eigen taalgebied? “Nee hoor”, verzekert ze ons. “Ik heb net nog Rookie gedraaid, een film van Lieven Van Baelen die zich in de motorcrosswereld afspeelt. En ik sta mee aan de wieg van een tv-serie over Vaya Con Dios, gebaseerd op de memoires van Dani Klein. Ik zou haar ook spelen, als het doorgaat natuurlijk.”

Maar dat soort uitdagende vrouwenrollen is te dun gezaaid in Vlaanderen, vindt Baetens. “Dat is toch een mankement bij ons. Een rol zoals die van Elise in The Broken Circle Breakdown kom je in Vlaanderen niet vaak tegen. Dan is het in Frankrijk toch gemakkelijker om als vrouw interessante personages te vinden.”

Teleurstelling gegarandeerd

Baetens mag in ons land dan minder op het scherm te zien zijn, achter de schermen is ze wel actiever dan ooit. Zo is ze in blijde verwachting van haar regiedebuut Het smelt, een verfilming van de bestseller van Lize Spit. “We zijn nu volop met de casting bezig. Voor de kinderrollen zitten we intussen aan meer dan duizend kandidaten… Onwaarschijnlijk.”

Of ze niet bang is om uiteindelijk te horen te krijgen dat het boek beter was dan de film? “Daar ga ik al van uit”, lacht ze. “Als je een boek leest, vul je dat in je hoofd helemaal zelf in. Mijn film zal dus mijn eigen invulling weerspiegelen, maar voor alle andere mensen die het boek gelezen hebben zal het misschien een grote teleurstelling zijn. Daar moet je op voorbereid zijn.”

Au nom de la terre speelt vanaf 9/10 in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234