Dinsdag 21/05/2019

Al Bassam

"Veel westers theater is morsdood"

In the Eruptive Mode bestaat uit zes monologen van uiteenlopende vrouwelijke personages, in de context van de Arabische Lente. Beeld rv

'Het vrouwelijke perspectief ontbreekt volledig binnen het verhaal van de Arabische Lente.' Daar past theaterregisseur Sulayman Al Bassam een mouw aan met zijn stuk In the Eruptive Mode.

Sulayman Al Bassam (45) woont en werkt zowel in Parijs als in Koeweit. Zijn werk werd meermaals bekroond en vertaald en werd zowel in Tokio als in Caïro, Parijs of New York positief onthaald. De zes opeenvolgende monologen van In the Eruptive Mode worden afwisselend in het Arabisch en het Engels gespeeld door twee actrices en begeleid door livemuziek. Deze week is het gelauwerde stuk ook bij ons te zien.

Al Bassam: "Toen ik aan de tekst begon te werken, wilde ik ook mannelijke personages aan het woord laten. Maar ik raakte er gaandeweg van overtuigd dat vooral de vrouwelijke stem spotlights verdient. Ik wil de innerlijke wereld van vrouwen blootleggen op een ingrijpend moment van hun leven.

"Daarbij kies ik bewust voor een veelheid aan perspectieven en zoek ik graag naar minderheidsstandpunten. Zo zit er een vrouwelijke Israëlische grenswachter bij, een jezidi-vrouw die gevangen gehouden wordt door IS, een christelijke actrice die sniper is geworden om zichzelf te beschermen, maar ook een journaliste die ik gebaseerd heb op de in 2012 in Homs vermoorde Marie Colvin. Al die personages bevinden zich in gruwelijke omstandigheden en worden getekend door geweld, maar toch zijn het niet zomaar slachtoffers. Deze vrouwen hebben allemaal een sterke stem en een eigen verhaal."

In the Eruptive Mode is te zien in België dankzij het driedaagse festival rond Arabisch repertoire dat nomadisch kunstencentrum Moussem organiseert in samenwerking met deSingel en Toneelhuis. Al Bassam juicht toe dat op die manier aandacht wordt geschonken aan hedendaags niet-westers theater.

Sulayman Al Bassam Beeld Hervé Hôte

"Op zich is In the Eruptive Mode een internationaal stuk dat gebracht wordt door een internationaal gezelschap met zowel een Amerikaanse als een Syrische actrice, maar het westerse theater heeft wel degelijk dringend nood aan nieuwe verhalen en artistieke vormen. Veel westers theater is beklemmend conservatief. Ik durf zelfs te zeggen dat het op sommige plaatsen morsdood is. Tegelijkertijd hoop ik dat we niet naar elkaars werk kijken vanuit een etnografische interesse, maar wel dat er artistieke openheid kan ontstaan."

Al Bassam zal tijdens de tweede dag van het festival dan ook deelnemen aan een rondetafelgesprek met schrijvers en regisseurs als Hanan Kassab-Hassan en Leyla Claire Rabih, die vanuit verschillende contexten vorm geven aan hun werk. "We gaan in dialoog over onze inspiratiebronnen en de uitdagingen in ons werk."

Moussem Festival, 19-21/10 in deSingel en Toneelhuis (Antwerpen). www.moussem.be In the Eruptive Mode, 19/10 in Toneelhuis.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.