Woensdag 11/12/2019

Film

Van Pulp Fiction tot True Romance: dit zijn de 8 beste Tarantino-scènes

Salma Hayek als vampierkoningin in 'From Dusk Till Dawn'. Beeld From Dusk Till Dawn

Het lijkt een onmogelijke opdracht om uit het rijke portfolio van Quentin Tarantino de acht meest memorabele scènes te destilleren. Maar naar aanleiding van 'The Hateful Eight' ondernamen we een poging en dit is - in willekeurige volgorde - het resultaat.

Salma en de slang (From Dusk Till Dawn, 1996)

In 1996 kwam Quentin Tarantino met 'From Dusk till Dawn'. Regisseren deed hij zelf niet - dat liet hij over aan Robert Rodriguez - maar het scenario schreef hij wel.

Hij speelde bovendien ook zelf een rol in de film. Dat leverde een memorabele scène op, maar de hoofdrol in dit fragment is weggelegd voor Salma Hayek.

Hayek vertolkt de vampierenkoningin Santánico 'Esmeralda' Pandemonium in de prent, en de scène waarin ze haast naakt een sensuele tafeldans uitvoert met een slang rond haar nek, is wellicht niemand vergeten.

Tarantino zelf waarschijnlijk ook niet, want in de scène steekt de vampierenkoningin haar voet in zijn mond en giet vervolgens bier langs haar been naar beneden. En het toeval wil dat Tarantino een bekend voetfetisjist is...

Een beeld uit The Hateful Eight, Tarantino's nieuwste langspeelfilm. Beeld Anrew Cooper

The Jew Hunter (Inglourious Basterds, 2009)

Voor 'Inglourious Basterds' kende haast niemand Christoph Waltz, maar dat veranderde helemaal na deze film. Zijn vertolking van nazikolonel Hans Landa staat bij menig filmliefhebber in het geheugen gegrift.

In de openingsscène van de film, goed voor 20 minuten, gaat Landa op bezoek bij een Franse melkboer, die ervan wordt verdacht een joodse familie onderdak te geven. Bij een glas verse melk hoort Landa de boer uit over de whereabouts van de familie.

Tarantino liet zelf onlangs verstaan dat dit filmfragment tot de favoriete scènes hoort die hij zelf maakte. Hieronder ziet u een fragment van vier en een halve minuut, waarin Landa met veel passie en trots vertelt waarom hij de nickname 'The Jew Hunter' kreeg.

Quentin Tarantino. Beeld AFP

De Siciliaanse scène (True Romance, 1993)

Voor Tarantino zijn geliefde 'Jew Hunter'-scène schreef, dacht hij dat hij een andere passage nooit ging kunnen overtreffen. Daarvoor was zijn favoriete scène van eigen hand een fragment uit zijn allereerste script, 'True Romance'.

De Siciliaanse speech uit de film noemde Tarantino in een DVD-commentaar "een van de meest trotse momenten uit mijn carrière". In die tien minuten durende passage houdt Dennis Hopper een opmerkelijk betoog over Sicilianen. Kijk, luister en oordeel vooral zelf.

Stuck in the Middle with You (Reservoir Dogs, 1992)

Het nummer 'Stuck in the Middle with You' is onlosmakelijk verbonden met Tarantino's debuut 'Reservoir Dogs'. Het nummer schopte het niet voor niets tot de eerste plek van de 'Tarantino 10'-lijst van de luisteraars van Studio Brussel.

Het nummer staat in schril contrast met de martelscène in de film, waarin Mr. Blonde (Michael Madsen) het oor van een politieagent afsnijdt met een scheermes. Tarantino liet zich eens ontvallen dat hij muziek in zijn films graag als tegengewicht gebruikt voor het geweld in bepaalde scènes.

Butch en Marsellus (Pulp Fiction, 1994)

Een van de meest geliefde films van Tarantino is wellicht Pulp Fiction uit 1994. De film barst van de steengoede quotes en memorabele scènes, dus er de beste uit selecteren is een ondankbare job. Denk maar aan de Ezekiel-speech van Jules (Samuel L. Jackson) of de iconische dansscène van Mia Wallace (Uma Thurman) en Vincent Vega (John Travolta).

Maar we kiezen voor de scène waarin Butch (Bruce Willis) en Marsellus (Ving Rhames) vastgebonden terug bij bewustzijn komen in de kelder van een pandjeshuis. De verschijning van 'The Gimp' is al memorabel, maar ook wat erna gebeurt blijft je voor altijd bij. Butch weet te ontkomen uit de kelder, maar beslist om terug te keren om Marsellus te redden. Hij gaat in de shop op zoek naar een wapen en vindt na enige omzwervingen een samoeraizwaard.

Tarantino wist met de film zeven Oscarnominaties in de wacht te slepen, maar kon enkel die van Beste Scenario verzilveren.

De verschijning van The Gimp:

De bevrijding van Marsellus:

Black Mamba vs. Gogo & The Crazy 88 (Kill Bill: Volume 1, 2003)

Hoewel Tarantino uitblinkt in geweldige mono- en dialogen, hoeft er niet altijd gesproken te worden om een legendarisch stuk film te maken.

In dit fragment uit Kill Bill hakt Black Mamba (Uma Thuman) de entourage van O-Ren Ishii letterlijk in mootjes met een samoeraizwaard. Bloed en ledematen vliegen in het rond in dit sterk staaltje martial arts. Pièce de résistance: Gogo Yubari, een klein schoolmeisje dat bepaald niet zo onschuldig is als ze lijkt.

Niet voor gevoelige kijkers.

Het gevecht met The Crazy 88:

Het gevecht tussen Black Mamba en Gogo Yubari:

The Candyland Shootout (Django Unchained, 2012)

Volgens Quentin Tarantino zelf is Django Unchained de meest gewelddadige film die hij heeft gemaakt. Onderstaand fragment uit de spaghettiwestern zal daar zeker toe bijdragen.

In dit vuurgevecht wordt niemand ontzien. Eerst kogelt King Schultz (Christoph Waltz) Calvin J. Candie (Leonardo DiCaprio) neer, waarna een vuurgevecht ontstaat waarbij haast iedereen eraan moet geloven. Django Freeman (Jamie Foxx) doet daarbij zijn duit in het zakje. Het bloed spat haast op je scherm. Een klassieke Quentin Tarantino-scène dus.

Louis Gara verliest zijn geduld (Jackie Brown, 1997)

De openingsscène van Jackie Brown, waarin het hoofdpersonage (gespeeld door Pam Grier) over de loopband voorbij je scherm glijdt, geldt ongetwijfeld als een van de iconische beelden uit Tarantino's oeuvre.

Ook de vertolking van Louis Gara door Robert De Niro blijft hangen. Hij speelt een tweederangsboef die het hoofd maar moeilijk weet koel te houden. Zo knalt hij de zeurende en spottende Melanie Ralston (Bridget Fonda) onverbiddelijk neer wanneer ze haar mond niet kan houden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234