Zondag 18/04/2021

Adieu 2020Muziek

Van natte broekjes tot TikTok-hypes: dit zijn de tien opmerkelijkste songs van 2020

The Weeknd tijdens een vroegere editie van Lollapalooza in Chicago. Beeld Rob Grabowski/Invision/AP
The Weeknd tijdens een vroegere editie van Lollapalooza in Chicago.Beeld Rob Grabowski/Invision/AP

Adieu 2020. De Morgen blikt terug op een apart cultureel jaar vol platen, series, films… Vandaag: tien opmerkelijke hits.

1. The Weeknd - ‘Blinding Lights’

Een pandemie legde de wereld lam, maar door TikTok bleef iedereen in perpetuum mobile. Kekke dansjes op deze splinterbom van The Weeknd vormden een wereldwijde tegenbeweging. ‘Blinding Lights’ haalde dan ook moeiteloos de top van de charts in een dertigtal landen. Akkoord, mierenneukers: deze song verscheen officieel aan het eind van 2019. Maar ze zette wel onweerlegbaar mee de toon van dit jaar.

Ondanks mondiaal succes klopte The Weeknd toch op zijn kin bij de Grammy-nominaties. “Een corrupte organisatie”, sneerde de Canadese artiest die Abel Tesfaye heet. Maar als het een troost mocht wezen: ‘Blinding Lights’ is met 1,8 miljard luisterbeurten het meest gestreamde nummer op Spotify in 2020. En het voorbije jaar bleek The Weeknd ook Belgische koploper in de top 10 van datzelfde streamingplatform.

Tesfaye suggereerde dat de song gaat over de gevaren van dronken rijden. Toch lijken de lyrics eerder te herleiden tot de felbesproken knipperlichtrelaties die hij had met Selena Gomez en Bella Hadid. Het nummer steunt daarbij op de typische, blikkerige synthesizersound van de eighties, en een beat op de drumcomputer die vet knipoogt naar ‘Take on Me’ van A-Ha. En de unheimische atmosfeer van hitreeks Stranger Things natuurlijk. Nostalgie was hét geluid van 2020.

https://www.youtube.com/watch?v=4NRXx6U8ABQ

2. Cardi B feat. Megan Thee Stallion - ‘WAP’

Cardi B en Megan Thee Stallion in de videoclip van 'WAP'. Beeld BSRagency Atlantic Records / BACKGRID
Cardi B en Megan Thee Stallion in de videoclip van 'WAP'.Beeld BSRagency Atlantic Records / BACKGRID

Voer maar emmer en dweil aan, adviseerden Cardi B en Megan Thee Stallion dit jaar in ‘WAP’. Zoals u inmiddels wel weet, staat die afkorting voor wet ass pussy. Anatomisch gezien wat verwarrend, maar vrij te vertalen als ‘kletsnat poesje’. Met een schaamteloze ode aan de cunnilinguïstiek wilden beide dames feministisch weerwerk bieden aan alle machismo in de hiphop. Met succes. Geen acroniem ging dit jaar immers vaker over de tong – pun not intended. Al zou het ons verbazen dat ‘WAP’ ooit écht deel zal uitmaken van het vocabularium bij Generatie Z. Hoeft ook niet: de song werd niet in het leven geroepen om aan volksverheffing te doen, wel om datzelfde volk zo’n halve meter neerwaarts te manoeuvreren. Samen met Megan Thee Stallion wierp Cardi B zich daarbij op als theatraal kopstuk van een soort militant neofeminisme.

Beide dames vertellen hoe ze bij voorkeur tot een orgasme worden geleid. Nog stééds een taboe, zo blijkt. De song roerde dit jaar dan ook in verschillende potjes: het schudde de hitlijsten door elkaar met expliciete uitbundigheid, maar zorgde ook dat Republikeinse rakkers en conservatieve kwezels een puriteinse barrage opzetten. Geen zandzakje mocht evenwel baten tegen deze wet ass pussy, die surft op een prominente sample van Frank Ski’s al even scabreuze clubclassic ‘There’s Some Whores in This House’.

https://www.youtube.com/watch?v=hsm4poTWjMs

3. Harry Styles - ‘Watermelon Sugar’

Harry Styles treedt op in New York. Beeld Charles Sykes/Invision/AP
Harry Styles treedt op in New York.Beeld Charles Sykes/Invision/AP

Wie had gedacht dat 2020 in àlle opzichten een Kutjaar zou zijn, zoals Zwangere Guy en Josse de Pauw eerder opperden? Ook popster Harry Styles haalde dit jaar zijn inspiratie bij benedennavelse bedrijvigheid. Waar de hit van vol is, loopt de foef blijkbaar van over. De Amerikaanse muzieksite Pitchfork sprak dankzij Styles en Cardi B zelfs van “the summer of quarantine sex jams”.

In dit onvervalste staaltje zomerpop krijgt hongerige Harry een sugar high door meisjes oraal plezier te verschaffen. Al maakte Styles achteraf slinkse bochten om niet in het woelige vaarwater van Cardi B te belanden. Om pezewevers niet nodeloos op de pik te trappen, bleef hij bewust vaag over de ware toedracht van de lyrics. Die laten nochtans weinig aan de verbeelding over: “I want your belly and that summer feelin’ /Getting washed away in you.”

De voormalige hartendief van One Direction houdt natuurlijk een slag om de arm. Achteraf zei hij dat de song net zo goed over de euforie van een eerste verliefdheid kan gaan. En tijdens de opnames van zijn laatste album Fine Line zong Styles geregeld onder invloed van hallucinogene drugs. Die beruchte ‘watermelon sugar high’ zou dus net zo goed kunnen refereren aan Woodstock, waar watermeloenen geïnfuseerd werden met lsd. Te ver gezocht? Laten we het dan maar op een suikerzoete zondvloed houden.

https://www.youtube.com/watch?v=E07s5ZYygMg

4. Christine and the Queens - ‘People I’ve Been Sad’

Héloïse Létissier liet verstild verdriet verdampen en destilleerde er één van de allermooiste isolatieliedjes mee. Melancholisch en majestueus. Opmerkelijk detail: deze straffe song werd uitgebracht vóór de pandemie. Toch vat ze het gevoel van eenzame opsluiting perfect samen, met een spartaanse drumcomputer en al even spaarzame strijkers. In dit trieste nummer over de dood van haar moeder breekt Chris door de vierde muur. Het publiek wordt direct aangesproken, waardoor haar solitude folle eerder doorleefd theater lijkt dan dagboekconfessie. Gesteld dat u achteraf met verhoogde temperatuur tussen de lakens kruipt, dan ligt een andere virale infectie aan de basis: deze besmettelijke beat en broeierige boudoirpop à la FKA twigs zijn de oorzaak.

https://www.youtube.com/watch?v=BFJMvqxNxBs

5. Sault - ‘Wildfires’

De identiteit van Sault blijft bewust buiten beeld. Op de namen van gastvocalisten en producer Inflo na, hult deze act zich in strikte anonimiteit. De twee albums die Sault dit jaar uitbracht blaken evenwel van een eigen smoel. De gewelddadige dood van George Floyd oogstte dit jaar voornamelijk muzikale woede, maar de zachtmoedige manier waarop Sault uiting geeft aan ontreddering snijdt je adem af. Er wordt gezongen over “white lives spreading lies” en “take off your badge / we all know it was murder”: zinnen die op papier gespuwd lijken te worden, maar in realiteit haast schoorvoetend voorgedragen worden. Neem daarbij een sensuele baspartij en wat handclaps, en je kijkt aan tegen een staaltje elegantie in emotie.

https://www.youtube.com/watch?v=N1_rQXOQLA8

6. Taylor Swift feat. Bon Iver - ‘Exile’

“Mijn hoofd is zo’n warboel”, verzuchtte Taylor Swift dit jaar. Zakelijk gekrakeel met haar ex-manager zat daar vast voor iets tussen – ga nooit in zee met een volwassen vent die Scooter heet. Maar ook de lockdown speelde parten: fysiek zat ze achter slot en grendel, maar niet haar inspiratie. Daarop contacteerde ze Aaron Dessner van The National. Bien étonnés d’eux trouver ensemble? Dan heeft u ‘Exile’ nog niet gehoord: een samenwerking met de kalende kluizenaar Bon Iver. De hitpop van weleer ruimde plaats voor storytelling in de gouden traditie van indiefolk, met wat gospelfranjes en orkestrale accenten. De pianomelodie en het eerste couplet werden geschreven door Swifts nieuwe liefje Joe Alwyn. Omineus detail: de song gaat over een vervreemd koppel.

https://www.youtube.com/watch?v=EsemPUzuB44

7. Master KG feat. Nomcebo - ‘Jerusalema’

De Zuid-Afrikaanse dj Master KG. Beeld AFP
De Zuid-Afrikaanse dj Master KG.Beeld AFP

Tijdens de eerste coronagolf kon u ‘quarantwijnen’ of het al even kneuterige ‘challenges ondergaan’. Zo leek het toch op sociale media. Dat laatste resulteerde in ontelbare filmpjes van dansende zorgmedewerkers, bedrijfsleiders, uitgelaten koters en quarantwijnende nonkels op de tonen van de ‘Jerusalema’-challenge. “Inspirerend en prachtig om te zien”, souffleerde onze raadsheer bij eerdere nalezing. Dat dus. In de winter van 2019 maakte dit liedje over geloof in God en liefde niet zo heel veel rimpels, tot enkele Angolese jongeren een dansje bedachten en tiktokkers saamhorig overstag gingen. “Een warm kopje instant happiness”, lazen we ergens. Gevriesdroogd jolijt was het inderdaad.

https://www.youtube.com/watch?v=fCZVL_8D048

8. Phoebe Bridgers - ‘Kyoto’

“I wanted to see the world”, zingt Phoebe Bridgers in ‘Kyoto’ over het slopende tourleven na haar solodebuut. “Then I flew over the ocean and I changed my mind.” Zoveel bitterzoet sentiment maakte uw gebrek aan vliegmijlen dit jaar misschien wat minder zuur. Maar het is ook een opvallende zin op de laatste plaat van Bridgers, waarmee ze wereldwijd een doorbraak beleefde in een jaar waar niemand haar in levenden lijve aan het werk kon zien. De lockdown zorgde voor een upgrade, met haar betoverende luisterliedjes waarbij je makkelijk aansluiting kon vinden in deze warrige tijden. Het ene moment zwijmel je roezig mee door haar gedachten, het andere moment voel je een bonkende kater lonken.

https://www.youtube.com/watch?v=Tw0zYd0eIlk

9. Billy Nomates - ‘No’

Betrapt u zichzelf weleens op ‘auxiety’? Een nieuw woord voor de angst om publiekelijk door de mand te vallen met uw mogelijk-toch-niet-zo-onberispelijke muzieksmaak. Met Billy Nomates op zak zit het gelukkig altijd snor. ‘No’ moet zowat het lekkerste indiesnoepje van 2020 geweest zijn. Gejuich en verhitte kreetjes op zowat alle banken in de klas van de Goede Smaak. Ook al is Nomates’ album al bij al vrij middelmatig, toch blijf je onvermijdelijk hangen bij deze underground classic, met een kurkdroge baslijn en onderkoelde voordracht. “Everybody twist for me”, draagt dit zelfverklaarde muurbloempje op. “Well c’mon and crack your knees honey /Bend your back’a please baby.” Aanstekelijk als de neten. Dat daar nog geen TikTok-hype van kwam!

https://www.youtube.com/watch?v=hhEX9n5DjZQ

10. Bad Bunny - ‘Safaera’

Fiona Apple verraste begin april met een triomfantelijke comeback die uit het niets leek te komen, na jarenlange stilte. Maar de grootste verrassing van het jaar staat toch op naam van Bad Bunny. Terwijl boomers reikhalzend uitkeken naar een nieuwe Nick Cave of Bob Dylan, harkte deze reggaeton-artiest 8,3 miljard streams bij elkaar. Daarmee is de 26-jarige Benito Antonio Martínez Ocasio cijfermatig de populairste artiest van het jaar. Op een golf van ‘Gasolina’ en ‘Despacito’ surfte hij dit jaar over het wereldwijde web, en werd hij de eerste artiest die met een volledig Spaanstalige plaat op nummer 1 in de Billboard Album Charts terechtkwam. De muziek klinkt weleens hard en soms nogal bot, maar ze werkt je sowieso op de heupen.

https://www.youtube.com/watch?v=jCQ_6XbATPc

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234