Maandag 09/12/2019

Van Morrisson met adembenemende uitvoeringen van 'Astral Weeks' in Hollywood *****

Van Morrison: nooit minder dan briljant. Beeld UNKNOWN

Van Morrison die veertig jaar na de release van zijn meesterwerk 'Astral Weeks' eindelijk de hele plaat live speelt: is dat een act van nostalgie of gratuite poenpakkerij? Na twee magistrale avonden in The Hollywood Bowl blijkt het vooral de obsessieve drang en dwang van Van om bovenaardse muziek te maken. Wie er bij was, krijgt de komende jaren zijn voeten niet meer op de grond.

Veelzijdige Van, geniale Van, onvoorspelbare Van, meesterlijke Van: de allerbeste deelpersoonlijkheden van Van Morrison stonden vrijdag- en zaterdagavond op het podium van The Hollywood Bowl in Los Angeles voor (onder andere) een integrale uitvoering van zijn absolute pièce de resistance 'Astral Weeks'. Veertig jaar oud is die plaat en nog moet de Ierse wonderbard knokken voor waardering voor zijn meesterwerk.

Intensiteit en passie
The Hollywood Bowl liep tweemaal nog niet tot de helft vol maar daar had Van zelf alvast lak aan: "Ik sta hier omdat ik van de dynamics van deze plaats hou." Begin volgend jaar brengt Morrison een lp/cd/ dvd van de twee avonden uit. U mag nu al besparen op uw sinterklaasaankopen.

Het eerste uur van de avond maakte Van Morrison een fijnproeversselectie uit de ongeveer veertig andere albums uit zijn carrière. Hij speelde dan al met een intensiteit en passie die we de afgelopen jaren te weinig van hem hebben gezien. De volledige b-kant van zijn hypnotische 'Into the Music' uit 1979 passeerde de revue.

Alleen al wat hij vocaal met het woord Angeliou deed tijdens de eerste avond of het vraag- en antwoordspel met saxofonist Richard Buckley in 'Summertime in England' tijdens de tweede avond rechtvaardigen de allerhoogste quotering voor zijn muzikale meesterschap.

Collectief onderbewustzijn
Maar dan moest het tweede uur nog komen: een volledige uitvoering van 'Astral Weeks'. Acht melancholische dagboekschetsen over zijn jeugd in Belfast en vertrek naar Amerika wachtten op een goddelijke behandeling. En die kregen ze van dertien topmuzikanten rond een tot in zijn neusgaten en schoentippen begeesterde alchemist Morrison.

Geen enkele noot was minder dan briljant, voor driekwart van het gespeelde verzint de familie Van Dale nu nog superlatieven. 'Slim Slow Slider' kreeg een adembenemende coda, 'Astral Weeks' bevond zich voortdurend in de hogere sferen van dit heelal, tijdens 'Ballerina' klopte Morrison op zijn gitaar en hoofd in een wanhopige poging om de grenzen van zijn zang en gitaarspel te doorbreken en afsluiter 'Madame George' opende alle poorten naar het collectieve onderbewustzijn waar volgens Van al zijn muziek vandaan komt. Wie na dat tweede uur nog normaal kon ademen, greep Morrison met het mytische bisnummer 'Listen to the Lion' naar de keel.

Muzikale adhd
Veertig jaar geleden leefde immigrant Van Morrison letterlijk op een sofa in Boston en wist hij vaak niet of hij de volgende dag nog eten zou kunnen kopen. Intussen is hij een miljardair met privévliegtuig geworden. Maar zijn artistieke honger is nooit gestild. Hij heeft nog altijd het vuur in de buik, een muzikale adhd stroomt door zijn aderen die hem dwingt om zijn artistieke engelen en demonen met zijn publiek te delen.

Voor Morrison zelf mag het soms een frustrerend sisyphuskarwei lijken, voor de toeschouwer is het vaak instant paradijs. Morrisons muziek heeft de kracht om je DNA te veranderen.

Wat is zijn ABC? Onmogelijk te zeggen. Wat quantumfysica is voor de wetenschap, dat is Morrison voor de populaire muziek: een fenomeen waar je nooit vat op krijgt. Probeer hem te beschrijven en je doet hem onmiddellijk oneer aan. Woorden zijn nooit gelaagd genoeg om de transcendente kracht van zijn muziek te vatten. Laat staan om een eindoordeel over zijn twee shows in Hollywood te geven.
Vijf sterren? Vijf melkwegen, alstublieft. (Wim De Jonge in Los Angeles)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234