Maandag 27/09/2021

VooruitblikCinema

Van James Bond tot Jan Verheyen: naar deze films kijken we uit in 2021

Alles hangt af van hoe de onzichtbare vijand Covid-19 zich gedraagt. En welke maatregelen vervolgens genomen worden als het virus wordt teruggedrongen. Kunnen we rekenen op het toelaten van meer publiek in de bioscoopzalen? Op het herstel van festivals? Beeld AFP
Alles hangt af van hoe de onzichtbare vijand Covid-19 zich gedraagt. En welke maatregelen vervolgens genomen worden als het virus wordt teruggedrongen. Kunnen we rekenen op het toelaten van meer publiek in de bioscoopzalen? Op het herstel van festivals?Beeld AFP

Welke films kunnen we volgend jaar in de bioscopen verwachten? Het aanbod is door de vele doorgeschoven films uit 2020 overweldigend. De teneur bij de commerciële films is duidelijk: weer veel vervolgfilms en remakes.

Wanneer krijgen we de nieuwe James Bond, No Time To Die, te zien? Wordt het april zoals nu de bedoeling lijkt, of wordt de film, zoals diverse geruchtenmachines beweren, doorgeschoven naar november om de grote kersthit van 2021 te worden?

Het filmavontuur van 007 is niet het enige vraagteken in de bioscoopagenda van volgend jaar. Bij de distributeurs ligt een enorme stapel aan publieksfilms op voorraad, die als gevolg van de coronacrisis het afgelopen jaar zijn doorgeschoven. Krijgen we die allemaal achter elkaar in 2021 te zien? Volgt er een lawine aan films die de bioscopen gaan overspoelen en elkaar de zaal uit concurreren? En welke prestigieuze titels worden naar de streamingdiensten van Netflix en Disney+ verbannen?

Onzichtbare vijand

Alles hangt af van hoe de onzichtbare vijand Covid-19 zich gedraagt. En welke maatregelen vervolgens genomen worden als het virus wordt teruggedrongen. Kunnen we rekenen op het toelaten van meer publiek in de bioscoopzalen? Op het herstel van festivals, die nu in digitale vorm een treurige schim zijn van de vorige edities, en de wederopstanding van de andere grote premières, die zich niet – zoals nu vaak het geval is – alleen in de luchtledige internetwereld afspelen? Het wachten is op de sterren die weer als vanouds op de rode lopers paraderen, de showbizzpers te woord staan en met gewaagde creaties de voorpagina’s hopen te halen. Onzeker is ook hoe het grootste filmfeest van het jaar, de Oscar-uitreiking, eruit gaat zien. Wordt het een fletse bijeenkomst die in achterafkamertjes wordt afgeraffeld, zoals in de beginjaren van deze onderscheiding het geval was, of wordt het weer een glamour- en glitterorgie voor de opblijvers, omdat die veel te lang duurt?

Al deze ontwikkelingen zullen van invloed zijn op de films die wij in 2021 kunnen zien. En dan beperken we ons wel tot de bioscoop. De vrees lijkt gegrond dat de grote streamingdiensten toch nog een aantal films zullen opkopen. Zelfs een gerucht over het opkopen van de nieuwe James Bond-film door Netflix deed enige tijd de ronde. Maar daar hing, naar verluidt, wel een prijskaartje van 600 miljoen dollar aan.

In elk geval ligt er veel interessants in het verschiet. Een greep uit het enorme aanbod: Nomadland (een van de grote Oscar-favorieten, met Frances McDormand die zich met echt kansarme Amerikanen inlaat), het vervolg op het horrordrama A Quiet Place, de superheldin Black Widow (met Scarlett Johansson), een nieuwe Ghostbusters-film (deze keer weer met mannen in de hoofdrollen) en het vervolg op Top Gun met Tom Cruise – die ook in de zevende (!) Mission Impossible-film opduikt. En er is een nieuwe Matrix-film en de geactualiseerde visie van Steven Spielberg op West Side Story. Zoals het er nu naar uitziet, wordt het weer een jaar met remakes en vervolgfilms.

Vlaamse film weer uit de startblokken

Ook de Vlaamse film staat klaar om weer uit de startblokken te schieten. Al is het voor de grotere kleppers nog wachten tot het najaar: pas op 27 oktober pakken Jan Verheyen en zijn vrouw Lien Willaert eindelijk uit met het tot tweemaal toe uitgestelde Red Sandra, over de waargebeurde strijd van een ouderpaar voor het leven van hun zieke dochter. Ook in oktober verschijnt Dealer, het regiedebuut van acteur Jeroen Perceval, met Ben Segers en Veerle Baetens in de hoofdrollen. Koen De Bouw schittert dit najaar dan weer in L’inconnu(e), de derde film van Peter Monsaert (Offline) die op dit eigenste moment nog gedraaid wordt.

Ook enkele minder vertrouwde namen stellen dit jaar hun debuut voor. Te beginnen bij Anouk Fortunier met Mijn vader is een saucisse. Worst van dienst is Johan Heldenbergh, die na een resem buitenlandse avonturen terugkeert naar zijn Gentse heimat. Hij zal ook te zien zijn in Cool Abdoul, het debuut van Jonas Baeckeland over bokser Ismaïl Abdoul, dat ergens dit jaar in première moet gaan. Rookie, het debuut van Lieven Van Baelen, draait dan weer om een roekeloze motorcrosser, gespeeld door Matteo Simoni.

Maar 2021 wordt – als alles goed gaat – vooral het jaar waarin enkele Vlaamse supertalenten een nieuwe film zullen inblikken. Robin Pront (D’Ardennen) hoopt, na een valse start in maart 2020, nu eindelijk echt te mogen beginnen aan Zillion. En wonderkind Lukas Dhont maakt zich klaar voor Girl-opvolger Close, een drama in vier seizoenen waarvan de opnames in mei van start moeten gaan. De film toont hoe de intense vriendschap tussen twee dertienjarige jongens onder druk komt te staan door een tragische gebeurtenis. In 2020 maakten goudhaantjes Adil El Arbi en Bilall Fallah met Bad Boys for Life nog de meest succesvolle film aan de Amerikaanse box-office, maar dit jaar keren ze terug naar ons land voor Rebel. Het lijkt hun meest serieuze film tot nu toe te worden, over een 13-jarige jongen uit Molenbeek (gespeeld door El Arbi’s kleine broer Amir) die na de dood van zijn vader op zoek moet naar zijn eigen identiteit.

Tot slot: actrice Veerle Baetens gaat deze zomer voor het eerst achter de camera staan voor de verfilming van Lize Spits bestseller Het smelt. En ook ervaren rot Dominique Deruddere (Iedereen beroemd!) schiet weer in actie met The Chapel, een verhaal tegen de achtergrond van de Koningin Elisabethwedstrijd.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234