Zondag 20/10/2019

Oscars

Van ‘Go, Girl!’ naar ‘Gone Girl’: waarom de Belgische inzending uit de Oscar-race ligt

Regisseur Lukas Dhont en hoofdrolspeler Victor Polster. Beeld EPA

Afgelopen nacht werd de shortlist voor de Oscar voor beste niet-Engelstalige film bekendgemaakt, en tot ieders verbazing staat Lukas Dhonts Girl daar niet op. Waarom? Het eerlijke antwoord is dat we dat nooit zullen weten. Maar er zijn enkele potentiële verklaringen.

Eerst een simpele vaststelling: er dongen dit jaar 87 films mee naar de Oscar voor beste niet-Engelstalige film en er is plaats voor negen films op de shortlist. Zes daarvan worden bepaald op basis van de quoteringen van een groep van een paar honderd Oscar-leden. (Het exacte aantal verschilt elk jaar en hangt af van hoeveel mensen – veelal gepensioneerde leden met voldoende tijd – zich opgeven om minstens twaalf inzendingen te zien.) De laatste drie worden na overleg aangeduid door een kleine groep experts, wier taak het is erop toe te zien dat er geen edgy kleinoden afvallen (wat in het verleden al eens voorviel, omdat gepensioneerde Oscar-leden de voorkeur gaven aan routineuze Holocaust-drama’s).

En dan een pijnlijke vaststelling: geen van beide groepen heeft Girl weerhouden. Dat de eerste groep weinig voeling had met de film of het onderwerp kán een rol hebben gespeeld, al werd vorig jaar de transgenderfilm Una mujer fantástica wél genomineerd. Meer nog: hij heeft zelfs gewonnen. Het zal nu wel altijd koffiedik kijken blijven of hij aanvankelijk door de grote groep Oscar-leden of door die kleine groep experts op de shortlist is gezet – dat weten enkel die experts, en die moeten er het zwijgen toedoen – maar zeggen dat de Oscars per definitie transfilms of ‘films met een moeilijk onderwerp’ schuwen, wat sommigen nu doen, is manifest onjuist.

Uitzonderlijk veel goede films

Zeggen dat die groep experts dit jaar duidelijk niets voelden voor Girl, “want anders hadden ze hem wel opgepikt”, is eveneens kort door de bocht. Dat ís mogelijk, maar het is evenzeer mogelijk dat ze geconfronteerd werden met zes titels waar ook andere ‘edgy kleinoden’ als de Japanse Gouden Palm-winnaar Shoplifters van Hirokazu Kore-eda en het Zuid-Koreaanse Burning van Lee Chang-dong niet tussen stonden. Of wie weet ontbraken zelfs gedoodverfde favorieten als Roma van de Mexicaan Alfonso Cuarón en Cold War van de Pool Pawel Pawlikowski. Het lijkt in elk geval onwaarschijnlijk dat die experts relatief onbekende films als het Kazachstaanse Ayka of het Colombiaanse Birds of Passage aan de lijst hebben toegevoegd, dus ze zullen sowieso harde noten hebben moeten kraken.

Beeld RV

En ook dat is een simpele vaststelling: er dongen dit jaar uitzonderlijk veel goede films mee naar de Oscar voor beste niet-Engelstalige film. Van de titels op de shortlist, kun je enkel van de Deense huis clos The Guilty van Gustav Möller zeggen dat hij wat licht weegt, maar je begrijpt waarom zo veel mensen er enthousiast over zijn. En ja, Werk ohne Autor van de Duitser Florian Henckel von Donnersmarck is waanzinnig routineus, maar hij gaat over de nazi’s, dus de kans is erg groot dat de eerste groep hem in de shortlist heeft gestemd.

“Daarnaast waren er nog verschillende andere sterke films”, aldus Girl-producent Dirk Impens, die toegeeft ontgoocheld te zijn. “Maar er gaan er dus nog ontgoocheld zijn.” De makers van het Zweedse Gräns en het Italiaanse Dogman, bijvoorbeeld. 

En dan was er uiteraard de hetze die de voorbije weken is ontstaan rond het feit dat Lukas Dhont, in tegenstelling tot Sebastián Lelio in
Una mujer fantástica, een cisgender had gecast om een transgender te spelen. Een perfect normale keuze, voor wie de film zag, maar ook een die uitgerekend dit jaar nogal slecht ligt in Hollywood. “En films waar controverse rond bestaat, hebben ze daar niet graag”, weet Impens. “De Oscars hebben iets verbindends. Zo’n uitgesproken hetze kan dat in de weg staan.”

Maar heeft die hetze Girl nu echt de das omgedaan? Het zal zeker niet geholpen hebben – als zelfs maar enkele tientallen Oscar-leden de film om die reden een mindere quotering gaven, moet zijn gemiddelde significant gezakt zijn. Maar evenzeer lag het aan het simpele feit dat de Oscar-leden negen van de – het blijft een enorm aantal – 87 films méér lustten. Of dat ze één Netflix-film op de shortlist – het onmogelijk te negeren Roma – wel genoeg vonden. 

Aan Netflix zelf, die
Girl in de VS verdeelt en een pr-departement ter grootte van Kluisbergen heeft, zal het zeker niet gelegen hebben: nooit eerder kreeg een Belgische Oscar-inzending zo’n campagne, inclusief heuse billboards. 

‘Girl’-regisseur Lukas Dhont. Beeld Emily Berl

Maar Oscars draaien om meer dan geld. Er komt ook altijd wat geluk bij kijken. 

En voor Dirk Impens heeft de eliminatie alvast ook één groot voordeel: “Dit bespaart mij nog vijf weken gezeik.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234