Maandag 23/11/2020

Achtergrond

Van Fleetwood Mac tot Pixies: ouwe rukkers rocken ook op TikTok

Fleetwood Mac.Beeld Redferns

Fleetwood Mac, The Smiths en indierock leiden plots een nieuw leven in de charts dankzij TikTok. Tieners kunnen elk relikwie weer hip maken, zo lijkt het. Of ligt het eerder aan een tactiek van de filmpjesapp zelf?

De 37-jarige Nathan Apodaca is op weg naar de aardappelfabriek waar hij werkt, wanneer de batterij van zijn pick-uptruck de geest geeft. Een vriend per telefoon vragen om een lift? Het is een optie. Maar Apodaca besluit om er in zijn uppie het beste van te maken. Hij plukt zijn longboard van de achterbank, grist een fles Ocean Spray Cranberry mee en zoeft langs een verlaten snelweg. Tegelijk neemt Apodaca achteloos een TikTok-filmpje op, terwijl hij de tekst van ‘Dreams’ playbackt.

Zijn joie de vivre blijkt besmettelijk. Het feelgoodfilmpje van amper tien seconden gaat viraal en ontploft zowat op TikTok. In geen tijd hebben 50 miljoen TikTokkers het gezien. Eerder genoemd drankmerk biedt een gloednieuwe pick-up cadeau aan en zowel Mick Fleetwood als Stevie Nicks van de legendarische popgroep in kwestie wagen zich aan een imitatie van Apodaca’s TikTok-video. Als bedankje, ongetwijfeld: ‘Dreams’ dateert van 1977, maar na vier decennia rukt de song op in de belangrijkste charts van streamingplatforms. Ook het album Rumours prijkt ineens terug in de verkoopslijsten wereldwijd. De laatste keer was alweer bijna tien jaar geleden, toen de tv-serie Glee een aflevering wijdde aan die iconische Fleetwood Mac-plaat.

Magie?

Is dit dan de magie van TikTok? Hangt ervan hoe je het bekijkt. TikTok creëert de nieuwe idolen van morgen, maar de kans op succes legt het bijna volledig in de handen van de eigen gebruikers. Die doelgroep deint vandaag steeds meer uit, zowel in aantal als in generaties. We durven erom wedden dat Apodaca zelf niet wist dat het kiezen van ‘Dreams’ als achtergrondmuziekje zo’n cruciale beslissing was. Wist hij veel dat niet alleen veertigers en vijftigers maar ook de piepjonge generatie Z Fleetwood Mac aan het hart zou drukken.

Dat hun pophits onmiskenbaar tijdloos klinken, speelt vast mee in dat intergenerationele succes. Maar het grote potentieel om viraal te gaan, dankt Fleetwood Mac aan een jong popidool. Superfan Harry Styles, bekend van One Direction, coverde verschillende van hun classics. De steun van zo’n wereldberoemde influencer vormt naadloos een brugje naar succes op TikTok. U mag zich dus gelukkig prijzen dat Styles geen fan bleek van schlagerprins Steve Tielens.

Een invloedrijke pleitbezorger blijkt vaker een belangrijke sleutel tot succes. Zo werd ‘Heart of Glass’ van Blondie een nieuw leven gegund toen Miley Cyrus de song coverde en fans zich in filmpjes theatraal gingen spiegelen aan een paar zinnen van Debbie Harry’s liefdesverdriet. Maar een amusante ‘challenge’ of een aanstekelijk dansje op een songfragment kunnen net zoveel betekenen. De hits van morgen ontstaan niet zelden uit dergelijke memes of catchy korte fimpjes die viraal gaan. Ook popclassics, indierock en vergeten pareltjes wagen nu zich op die manier aan een revival.

Exponentiële groei

TikTok is sinds de lockdown in maart exponentieel gegroeid, en dat over verschillende generaties heen. Daardoor roeren bepaalde niches zich net zo goed en krijgen evergreens en oude hits onverwacht een nieuwe golfslag. Dat nostalgie beter aanslaat in crisistijd, heeft u zelf vast ook al ondervonden. Maar songs die recent tussen de plooien vielen, kunnen evengoed uitgroeien tot sleeper hits: liedjes die stilletjes maar gestaag alomtegenwoordig worden. Dat bewezen Mitski en Phoebe Bridgers dit jaar bijvoorbeeld op TikTok.

Vandaag is de videosharingapp ook niet langer een vrijhaven voor nieuwbakken pop en hiphop alléén. Dit jaar werd de deur bijvoorbeeld wijder opengezet voor indierock uit de 80s en 90s. ‘Harness Your Hopes’ is begot een B-kantje van Pavement uit 1997, maar werd intussen gebruikt in tienduizenden TikTok-filmpjes. Op Spotify is dat ‘overschotje’ nu zelfs hun meest beluisterde song. Frontman Stephen Malkmus zei geen idee te hebben waaraan hij dat bizarre succes te danken heeft. De slacker van weleer blijkt vandaag dan ook een onwetende boomer. De nieuwe piek heeft vooral te maken met een even lollige als lugubere challenge. In de song zingt Malkmus: “Show me a word that rhymes with Pavement / And I won’t kill your parents / And roast them on a spit.” Eén TikTokker daagde zijn volgers uit en een ietwat sinistere sneeuwbal ging aan het rollen.

Fight Club

Ook de openingsriff van ‘Where Is My Mind?’ van Pixies uit 1988 groeide dit jaar uit tot een bescheiden hit op TikTok. Goeddeels dankzij aspirerende gitaarhelden die ‘Stairway to Heaven’ of ‘Smells Like Teen Spirit’ niet meer lusten. Maar net zo goed door de piepjonge generatie die de film Fight Club (1999) pas bij het twintigjarige jubileum leerde kennen. ‘This Charming Man’ van de Smiths uit 1983 werd dan weer duizenden keren gedeeld om kekke dansjes te tonen of ingezet als soundtrack bij mannen en vrouwen die hun eigen zelfvertrouwen proberen te boosten.

De cijfers in deze gevallen spreken weliswaar nog steeds minder tot de verbeelding dan die van de grote kleppers van TikTok – Drake, Megan Thee Stallion, Lil Nas X... – maar ze geven aan dat ook ouwe rukkers nog altijd kunnen rocken. En ook dat je vandaag echt geen peil meer kan trekken op het potentieel of de houdbaarheidsdatum van een song.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234