Vrijdag 05/06/2020

Kunst

Van Eyck-expo in Gent: kunst voor het oog, het oor en de maag

Kunstliefhebbers bewonderen de werken van Van Eyck in Gent.Beeld Wouter Van Vooren

De indrukwekkende tentoonstelling Van Eyck. Een optische revolutie is het startschot voor een heel jaar waarin de stad Gent haar favoriete schilder eert. Zelfs op uw bord kunt u de komende maanden van Jan van Eyck proeven.

“Uw Lam Gods hoort thuis in mijn museum”, zei toenmalig MSK-directeur Robert Hoozee een kleine twintig jaar geleden aan Ludo Collin, kanunnik van de Sint-Baafskathedraal. Vandaag is het zover: de gerestaureerde buitenpanelen van het beroemde altaarstuk van de gebroeders Van Eyck worden tijdelijk tentoongesteld in het Museum voor Schone Kunsten, in de tentoonstelling Van Eyck. Een optische revolutie.

Met 13 van de 23 bekende werken van Jan Van Eyck is dit de grootste tentoonstelling rond de Vlaamse meester. Al vul je met die dertien schilderijen natuurlijk geen dertien tentoonstellingszalen. Om het oeuvre van Van Eyck in zijn kunsthistorische context te plaatsen, zijn er talloze andere werken geëxposeerd. Vele zijn kopieën of schilderijen ‘naar Van Eyck’, ‘eyckiaans geïnspireerd’, van ‘volgers’ of ‘het atelier’. Andere zijn die van tijdgenoten als de Italiaan Fra Angelico.

Al staat elke andere kunstenaar in deze expo in de schaduw van de meester zelve. De tentoongestelde panelen van het Lam Gods, van Adam en Eva (de eerste monumentaal geschilderde naakten in Noordwest-Europa) tot Johannes de Doper en Johannes de Evangelist, waarin schilder- en beeldhouwkunst elkaar ontmoeten, zijn de absolute blikvangers. Maar ook minimale kaders als Heilige Barbara en Heilige Franciscus tonen zich in al hun gedetailleerde pracht. “Dit is wereldpatrimonium van een verbluffende schoonheid”, stelde curator Johan De Smet tijdens de druk bijgewoonde persvoorstelling.

Ambassadeurs

Bij die voorstelling namen niet alleen curatoren, kunsthistorici en restaurateurs van het Koninklijk Instituut voor Kunstpatrimonium, die al sinds 2012 het Lam Gods herstellen, het woord. Ook de Gentse cultuurschepen Sami Souguir (Open Vld) was aanwezig en namens de Vlaamse regering nam niet cultuurminister Jan Jambon (N-VA) maar minister voor Toerisme Zuhal Demir (N-VA) het woord. Met het project OMG! Van Eyck was here willen Gent én Vlaanderen verder kijken dan de modale museumganger. Beleving lijkt daarbij het sleutelwoord.

“Na Rubens en Bruegel is dit de derde Vlaamse grootmeester die we in de verf zetten”, sprak Demir, die benadrukte dat het werk van Van Eyck in alle uithoeken van de wereld bewondering oogst. “Hubert en Jan van Eyck zijn dus ambassadeurs van Vlaanderen”, vond Demir. “Van Eyck heeft ons geleerd om trots te zijn op wat we hier realiseren.”

Zuhal Demir, Vlaams minister van Toerisme: "Hubert en Jan van Eyck zijn dus ambassadeurs van Vlaanderen."Beeld Photo News

De Vlaamse regering investeerde 26 miljoen euro in OMG! Van Eyck was here. Daarvan ging 4,3 miljoen naar het nieuwe bezoekerscentrum in de Sint-Baafskathedraal, dat op 8 oktober moet opengaan en bezoekers dankzij augmented reality van dichterbij dan ooit wil laten kennismaken met het Lam Gods. De buren van de Sint-Niklaaskerk openen tussen maart en november dan weer de deuren voor Lights on Van Eyck, een “immersieve trip door de wereld van Van Eyck” die muziek en lichtspektakel combineert. Daarnaast schrijft de beroemde, minimalistische componist Arvo Pärt Agnus Dei, the adoration of the lamb; het Gentse Collegium Vocale zal deze nieuwe compositie in september uitvoeren in de Sint-Baafskathedraal.

Zelfs op gastronomisch vlak zet Van Eyck de komende maanden de toon. Olly Ceulenaere, chef van het restaurant Publiek, liet zich voor ‘Smakeleyck’ inspireren door de culinaire details in de schilderijen om er nieuwe gerechten mee te maken. 

“Gent was in de vijftiende eeuw de ideale citytrip en de place to be”, maakte projectcoördinator Astrid Van Ingelgom zich sterk, “en dat is het nu nog steeds.” Zo maakt het unieke werk van Van Eyck zich ook bijna zeshonderd jaar na zijn dood nog te gelde. “We spelen de unieke troeven van onze stad uit”, stelde Souguir. “Volgens voorzichtige schattingen kan de economische impact oplopen tot 100 miljoen euro.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234