Vrijdag 28/02/2020

Dans

"Van een ballerina wordt verwacht dat ze niet nadenkt. Dat kon ik niet verdragen"

Linda BlomqvistBeeld Thibault Gregoire

Klassiek ballet wisselde ze in voor dansen bij Rosas en eigenzinnig eigen werk. Zoals haar nieuwe ‘geluidsdans’ The Sound. Nog onbekend met het werk van choreografe Linda Blomqvist? Dan is het Brusselse festival Bâtard hét moment om daar verandering in te brengen.

Linda Blomqvist volgde al danslessen vanaf haar vierde. Vanaf haar tiende schreef ze zich in aan de Koninklijke Balletschool van Zweden, waar ze op haar negentiende afstudeerde. Toch liet ze het ballet al snel voor wat het was. Ze stortte zich in de meer avontuurlijke regionen van de hedendaagse dans.

“Op de balletschool kon je zowel ballet als hedendaagse dans volgen. Ik deed lange tijd beide tegelijk maar op de duur hing ballet me de keel uit”, zegt Blomqvist. “Ik hield van de vorm, maar kon het niet verdragen dat je als ballerina geacht wordt niet na te denken. Door al die vermolmde regels waar niet aan te tornen valt, kan je nooit nieuwe ideeën ontwikkelen. Natuurlijk had William Forsythe ondertussen al bewezen dat je met ballet wel heel andere wegen kon inslaan, maar dat nieuws was in Zweden blijkbaar niet doorgedrongen. Dus ging ik door met hedendaagse dans.”

Na die schooltijd stortte Blomqvist zich vanaf 2004 meteen op een professionele loopbaan als danser. “Ik wilde op een andere manier leren, niet op school. Ik wilde uitzoeken welke context ik voor mezelf nodig had. Pas na vier jaar ­freelancen had ik weer behoefte aan opleiding. Ik kende het werk van Anne Teresa De Keersmaeker en deed daarom in 2008 auditie bij PARTS, haar school in Brussel. Ik was heel blij met wat ik daar zag.”

Toch bleef ze er maar twee jaar. Genoeg om een groot netwerk te ontwikkelen. Vanaf 2010 ging ze weer freelance aan de slag en meteen ontplofte haar cv. Ze bracht eigen stukken als The Power of Horror, Lucha Libre, Circle Lux 9 en Cosmos - the beach, die internationaal toerden. Met Emma Daniel, Anna Gaiotti and Adriano Wilfert Jensen richtte ze het collectief Indigo Dance op. Dat zoekt via alle mogelijke werkprocessen naar ‘alternatieve vormen van kennis en kunst’. Idem dito voor het interdisciplinaire collectief Rhododdendron, dat zijn video-installaties overal in Europa presenteerde.

Het leek al een volle dagtaak, maar ondertussen danste Blomqvist ook bij Rosas in hernemingen van Drumming en Rosas danst Rosas en creëerde ze mee Golden hours. Tegelijk trad ze op in vier werken van de Zweedse choreograaf Mårten Spångberg, zoals La substance – but then in English. Het zijn extreem verschillende werelden: de strenge vormbeheersing van Rosas tegenover de quasi vormeloze installaties van Spångberg. En ergens onderweg nam ze ook de film Suspension of Disbelief van Sarah & Charles op.

Blomqvist kan daarmee model staan voor haar generatie dansers en choreografen: Ze zijn weinig bezig met hun carrière of oeuvre, maar wel constant op zoek naar spannende, nieuwe ervaringen met anderen. “Ik besef hoe divers mijn activiteiten zijn. Maar enkel zo kan ontwikkel je nieuwe werkvormen en ideeën over kunst. Ik wil niet vastgepind worden op één soort dans. Als een methode vastligt, wil ik er meteen van af. Dan waag ik me liever op onbekend terrein, om mezelf uit evenwicht te brengen. Anders verveel ik me toch maar. Dat vond ik ook zo verrijkend aan de creatie van Golden hours van Rosas. We tastten lang in het duister omdat Anne Teresa naar iets totaal nieuws zocht. Maar wat een mogelijkheden hebben we zo niet ontdekt.”

The Sound, het stuk dat Blomqvist toont op Bâtard, belooft net zo’n ontdekkingsreis te worden. “We willen een geluidsdans maken. We produceren met z’n drieën klanken met objecten. Via overdub sculpteren we die tot geluidslandschappen waarin we ons bewegen. Het is anders dan gewoon dansen op bestaande muziek. Het is een echte uitdaging, want we weten veel van dans, maar weinig van werken met klank. Die spanning, daar gaat het om!”

The Sound is op 4 november te zien in de Beursschouwburg Brussel, batard.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234