Dinsdag 21/01/2020

Reportage La Casa Del Artista

Van Casa Mahler tot charmehotel

Alma Mahlers optrekje in Venetië werd een charmehotel met paradijselijke binnentuin. Beeld RV

Waar en hoe leefden beroemde kunstenaars? Deze week: het Venetiaans palazzo van componiste Alma Mahler.

Oltre Il Giardino is een geheimtip in Venetië: het charmehotel met paradijselijke binnentuin ligt buiten de platgelopen – of tegenwoordig ondergelopen – paden. Datzelfde tuintje met olijfbomen en granaatappelbomen verleidde in 1922 ook Alma Mahler (1879–1964). De Weense componiste, muze en socialite kocht het landhuis toen ze samen was met haar toen­malige man Franz Werfel, een Joodse dichter. Ze deed lichte verbouwingswerken, installeerde twee extra badkamers en woonde er samen met Werfel tot in 1935, het jaar dat haar derde dochter, Manon Gropius, op haar achttiende aan polio stierf. Dat verlies, plus de verkoop van haar Venetiaanse paradijsje, was een ferme klap voor Alma. “We waren er zo gelukkig, misschien wel té. De droom was voorbij. Het was zo vreselijk dat het lachen ons verging”, schreef ze in haar dagboeken. Het huis noemde ze zelf trouwens consequent ‘Casa Mahler’, naar haar eerste echtgenoot Gustav Mahler. Die stierf al in 1911, maar ze leefde van zijn erfenis en haar weduwepensioen.

Alma Mahler wilde componiste worden. ze had talent, maar moest in de schaduw van haar mannen blijven. Beeld RV

Alma ontdekte Venetië al op haar 17de, toen ze er een concert van topdirigent Arturo Toscanini bijwoonde met haar familie én de Weense kunstenaar slash rokkenjager Gustav Klimt. Haar eerste kus was met Klimt. Maar er zouden nog veel kussen met andere liefdes volgen: Mahler groeide uit tot een femme fatale met een liefde voor Venetië én voor intelligente mannen. In de eerste plaats componisten, zoals Gustav Mahler. 19 jaar ouder was die, toen ze in 1902 trouwden. Alma – toen zwanger van haar eerste dochter – was 22 en wou graag componiste worden. Talent had ze alleszins. Maar haar mannen fnuikten die ambitie: ze moest in hun schaduw blijven. Gevolg: amper een handvol liederen zijn bewaard, en die worden maar zelden opgevoerd.

Slapen doe je in stijl in het palazzo van de componiste. Beeld RV

Toen Gustav ziek werd, begon Alma avances te maken bij Bauhaus-oprichter Walter Gropius. Maar in 1912 begon ze tegelijk ook een stormachtige relatie met kunstenaar Oskar Kokoschka. “Een Dorian Gray-achtig figuur”, vond ze hem. Het was wederzijds, want ze poseerde meermaals voor hem. En na hun affaire bestelde Kokoshka in 1918 een levensgrote pop met de looks van Alma. Jarenlang sliep hij ermee, kleedde ze aan, schilderde ze na en paradeerde ermee op straat. Tot hij haar tijdens een dronken homeparty uit het raam gooide en met rode wijn overgoot. Het is een magere troost: van haar muziek is weinig overgebleven, maar Kokoshka vereeuwigde haar in 450 tekeningen en schilderijen, die niks aan de verbeelding overlaten.

Oltre Il Giardino, Fondamenta Contarini San Polo 2542, Venetië. Kamers vanaf 180 euro, oltreilgiardino-venezia.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234