Zondag 21/04/2019

Dans

Vallende dansers en slechte voeten: Biscuit Ballerina doorprikt ‘perfecte’ danswereld

Shelby Williams heeft al meer dan 100.000 volgers met het Instagram-account van haar alter ego Biscuit Ballerina. Beeld Geert Braekers

Biscuit Ballerina is het knullige alter ego van professioneel balletdanser Shelby Williams. Met geestige filmpjes van scheve voeten en vallende dansers lacht Williams met het perfectionistische keurslijf van de balletwereld. De respons is enorm. “We zijn zo goed in het hooghouden van de façade.”

Het begon met een onnozel filmpje dat onverhoeds op Instagram belandde: Williams die tijdens een repetitie bij haar compagnie Ballet Vlaanderen een knullig danspasje deed. Bedoeld voor vrienden en collega’s, maar na een week telde Biscuit Ballerina 3.000 volgers. Vandaag, een jaar later, zit ze al aan 104.000. Om maar te zeggen: een professionele ballerina die lacht met haar eigen flaters, het raakt een gevoelige snaar. 

Biscuit feet is slang voor slechte voeten, een doodzonde in het ballet. En Williams hééft slechte voeten. “Maar liever dan mij er druk in te maken, noem ik ze liefdevol biscuits”, vertelt ze aan een twintigtal topvrouwen uit het bedrijfswereld, die gisteren naar haar kwamen luisteren. 

Want inmiddels heeft Williams niet enkel een geestig Instagram-account waarop ze haar eigen slechte danspassen zet, maar is ze uitgegroeid tot een ambassadrice tegen ongezond perfectionisme.

Op ‘Falling Friday’ post ze compilaties van dansers die loeihard tegen de grond kwakken, filmpjes die dansers haar trouwens zelf opsturen. Op haar website verzamelt Williams verhalen van professionele dansers die openhartig vertellen waar ze tegenaan lopen en geeft ze lezingen. 

“Ik heb ontdekt dat die obsessie om altijd zo goed mogelijk te zijn niet enkel iets is van de ballet­wereld. Het is een probleem van de moderne werkomgeving. Ik zie het ook bij mijn vrienden buiten de balletwereld: de ambitie en druk is zo groot dat het werkplezier soms ondergesneeuwd geraakt.” De vrouwen knikken overtuigend als ze dat zegt.

Zucht van verlichting

“De balletschool is een heel intense wereld”, vertelt ze over haar eerste worsteling met die eeuwige drang naar perfectie. “Dat kan motiverend werken, maar met momenten is het moeilijk om je zelfvertrouwen te behouden.” Toen ze zelf in huilen uitbarstte tijdens een balletles omdat ze zichzelf in de spiegel vergeleek met haar klasgenoten, stuurde een attente leraar haar naar een psycholoog. Die leerde haar het verschil tussen ballet en golf. 

“Balletdansers willen elke beweging perfect uitvoeren, anders zijn ze mislukt. Golfers niet. Die verwachten niet dat ze elke keer meteen het balletje in de hole slaan, ze proberen het gewoon zo goed mogelijk te doen. Dat is een heel andere benadering van de concepten succes en falen.” 

Dat idee helpt Williams om zichzelf en haar vak te relativeren, zegt ze. “Ik lach met mijn fouten en maak er een karikatuur van. Zo kan ik afstand nemen en inzien dat het allemaal niet zo erg is.” En daarna kan ze weer geconcentreerd voort. “De balletwereld neemt zichzelf zo serieus. Er is weinig ruimte voor humor.”

Maar de zelfrelativerende boodschap van Biscuit Ballerina lijken voor een zucht van verlichting te zorgen bij dansers wereldwijd. Eigenlijk is dat logisch, zo vertelt ze na haar lezing. “Dansers zijn heel goed in het hooghouden van de façade: kijk hoe perfect en makkelijk dit is. Terwijl we ook maar mensen zijn.” 

Het is de eerste keer dat er in de balletwereld zo openlijk wordt gesproken over falen, zegt Williams. “Zelfs dansers onderling praten nauwelijks over hoe moeilijk het soms is om altijd te presteren. Ze zijn bang dat ze zwak lijken of naast mooie rollen zullen grijpen als ze toegeven dat ze vermoeid zijn of het lastig hebben. In de dansschool is het normaal dat je af en toe huilt. Je moet, zoals ik, geluk hebben dat iemand je dan helpt. Ik heb trouwens gemerkt dat choreografen en bazen niet zo onbegripvol of kwaadaardig zijn als we soms denken.” 

@biscuitballerina / biscuitballerina.com / Shelby Williams is te zien in Furioso, dat op 18/12 in première gaat. operaballet.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.