Vrijdag 10/07/2020

Muziek

Uw soundtrack tot in de kist: onze ultieme quarantaineplaylist

Beeld Humo

Binnenblijven, café-, concert- en alle mogelijke contactverboden... Het gaat allemaal net iets makkelijker met de gepaste muziek. Met ontsmette handen pikten wij twintig songs uit de platenbak om gezellig mee in uw kot te blijven. Gezangen over veilige thuishavens, als popsongs verpakte voorspellingen van pandemieën, muzikale remedies tegen alle mogelijke rondzwermende virussen: hier is onze ultieme quarantaineplaylist!

Luister onderaan dit artikel naar de Spotify-playlist! Onze wekelijks geüpdatete playlist vindt u hier.

1. JOY DIVISION – ‘ISOLATION’ (1980)

Met – en let goed op de volgorde – de songs ‘Incubation’, ‘Transmission’, ‘Colony’, ‘Disorder’ en ‘Isolation’ wisten Ian Curtis en de zijnen eind jaren 70 al akelig accuraat het verloop van de coronacrisis van 2020 te voorspellen.

2. THE ETHIOPIANS – ‘HONG KONG FLU’ (1969)

‘Hong Kong flu! / Hong Kong flu! / Hong Kong flu! / Some say it’s dengue fever / I know it’s Hong Kong flu (...) It’s a killer, who-hoh a-ha / It’s terrible and dreadful, man. Reggaepower van de machtige The Ethiopians, die in 1969 al zagen hoe een dodelijk Aziatisch virus wereldwijd uitbrak. Hun Jamaicaanse remedie? ‘You have to rub up, rub up with a langawata.’ Zet die pot Vicks Vaporub dus maar aan de kant en smeer je in met galanga.

3. GUSTAV MAHLER – ‘SYMPHONY N°5' (1901-1902)

Als de Oostenrijkse componist Gustav Mahler (1860-1911) in de seventies een zekere revival meemaakte, dan was dat dankzij het gebruik van zijn composities in de weemoedige prent Death in Venice van Luchino Visconti, met Dirk Bogarde in de rol van de getormenteerde oudere man die in het Lido di Venezia hopeloos verliefd wordt op de onbereikbare jonge knaap Tadzio. Maar het verhaal, naar de roman van Thomas Mann, is eveneens het relaas van een Venetië in de greep van een cholera-epidemie. En waar de autoriteiten die epidemie aanvankelijk nog willen toedekken, doet ze het personage van Bogarde net vurig hopen op een verplichte quarantaine, die hem dichter bij zijn Tadzio zal brengen – tot de dood hen scheidt.

4. CHEMICAL BROTHERS – ‘ALIVE ALONE’ (1995)

Iets minder dramatisch: zet uzelf in quarantaine met dit allereerste wapenfeit van de combinatie Beth Orton (toen nog een schier onbekende folkzangeres) en de Chemical Brothers, op hun debuutplaat Exit Planet Dust. Zou enkele jaren later volgen: hun gezamenlijke hit ‘Where Do I Begin’.

5. TOM PETTY THE HEARTBREAKERS – ‘DON’T COME AROUND HERE NO MORE’ (1985)

Wat iedere grootouder tegenwoordig tegen de kleinkinderen aan de telefoon zegt: “Gelieve niet meer langs te komen.” Maggie De Blocks smijt-ze-buiten-advies in de woorden van de betreurde Tom Petty.

6. LOUDON WAINWRIGHT III – ‘LIVING ALONE’ (2001)

‘The end is at hand now and you have the means / A roll of toilet paper and the right magazines.’ Indien u nog wc-papier gevonden hebt, kunt u in quarantaine gaan à la Loudon Wainwright III. Voor de totale doemdenkers onder ons: deze song is te vinden op zijn plaat Last Man on Earth.

7. NINA SIMONE – ‘SOLITUDE’ (1962)

Als het blikvoer en ander eetbaars dat u nog in een kelderhoek vond de komende weken toch nergens naar blijkt te smaken, leg dan dit plaatje op van Nina Simone. En niet alleen omdat deze ‘Solitude’ misschien wel de ultieme song is voor een zelfgekozen isolement. Onderzoek heeft ook uitgewezen dat de muziek van Simone eten beter doet smaken, dankzij het wonderlijke samenspel van onze zintuigen, waarbij ook auditieve impulsen de smaakbeleving kunnen beïnvloeden.

8. WARREN ZEVON – ‘SPLENDID ISOLATION’ (1989)

‘I want to live alone in the desert / I want to be like Georgia O’Keefe (...) Splendid isolation / I don't need no one.’ Warren Zevon fantaseert over een kluizenaarsbestaan waarbij zelfs een pretpark als Disneyland helemaal voor hem alleen ontruimd wordt.

9. MASSIVE ATTACK – ‘SAFE FROM HARM’ (1991)

De komende weken van splendid isolation zijn volgens trendwatcher Lidewij Edelkoort het ideale kantelpunt om onze westerse consumptiedrang te herzien en binnenshuis te herontdekken wat we allemaal al bezitten aan boeken, muziek, kleren, meubels en zo meer. Deze ninetiesclassic van Massive Attack kan voor een hele generatie gelden als het ultieme veilige toevluchtsoord.

10. THE JAM – ‘GOING UNDERGROUND’ (1979)

En voor een eerdere generatie, die meer met punk bezig was dan met triphop, kan deze van Paul Weller het nieuwe verplichte mollenbestaan opleuken.

11. THE AFGHAN WHIGS – ‘WHAT JAIL IS LIKE’ (1994)

Als het echt té claustrofobisch wordt, zet het raam open en schreeuw de wanhoop uit samen met Greg Dulli.

12. HUEY ‘PIANO’ SMITH – ‘ROCKIN’ PNEUMONIA AND BOOGIE WOOGIE FLU’ (1957)

Zolang u natuurlijk maar binnenblijft wanneer u griepverschijnselen vertoont, en zéker bij symptomen van longontsteking. In het New Orleans van de fifties zorgden die aandoeningen voor de nodige novelty dances. Dwingende richtlijn: deze moves zijn eveneens uit te voeren in uw kot, waar niemand getuige kan zijn van uw schabouwelijke gebrek aan ritme.

13. VAN MORRISON – ‘T.B. SHEETS’ (1967)

Bloedernstig: in de jaren 50 was tuberculose ook bij ons nog een gevreesde, besmettelijke, dodelijke ziekte. Familieverhalen genoeg over hoe Vlaamse patiënten thuis ‘verstopt’ werden, uit vrees om klanten weg te jagen uit de winkel of het café beneden, waardoor het vaak al te laat was wanneer ze hoestend het sanatorium werden binnengebracht.

Van Morrison verloor een jeugdliefde aan tbc, en schreef deze ijzingwekkend eerlijke, zeg gerust naturalistische song, over zijn laatste ziekenbezoek aan zijn stervende vriendin. Het machteloos toekijken stelt hem tot niets anders in staat dan de ziekenhuisramen opengooien, om de geur (van de ‘tbc-lakens’) even niet te hoeven ruiken. Martin Scorsese gebruikte ‘T.B. Sheets’ in de eindgeneriek van zijn film Bringing out the Dead, met Nicolas Cage als overwerkte ambulancier.

14. THE TRIFFIDS – ‘WIDE OPEN ROAD’ (1986)

Wat heeft 'Wide Open Road' in godsnaam met quarantaine of epidemieën te maken? Wel, niets, behalve dan dat deze song ons gerust naar het einde der tijden mag vergezellen. Het gaat ons om de groepsnaam The Triffids, die David McComb en co. haalden bij de sciencefictionroman The Day of the Triffids van John Wyndham uit 1951. Wat begint met een meteorenregen die iedereen blind maakt en rare aanvallen door bewegende, moordende planten, mondt uit in totale dystopische chaos – supermarktgevechten om rollen wc-papier verbleken er in het niets bij.

15. ELVIS COSTELLO – ‘WAITING FOR THE END OF THE WORLD’ (1977)

Het ultieme doemscenario klinkt nergens zo opzwepend – we zouden bijna zeggen optimistisch – als hier bij Elvis Costello: ‘Waiting for the end of the world / Dear Lord, I sincerely hope you're coming / ’Cause you really started something.’

16. THE VACCINES – ‘WRECKIN’ BAR (RA RA RA)’ (2010)

In afwachting van het vaccin tegen Covid-19, dit vitamineshot van The Vaccines. Omdat alle beetjes helpen.

17. THE MARVELETTES – ‘YOU’RE MY REMEDY’ (1964)

Sommigen voorspellen nu al een babyboom tegen kerst 2020 ten gevolge van de ophokplicht. Voor zij die het geluk hebben om met zijn tweeën in quarantaine te gaan, een Motown-vaccin toegediend door de beste girl group die ze daar in het assortiment hadden.

18. CIGARETTES AFTER SEX – ‘APOCALYPSE’ (2017)

De groep van nu die dé postcoïtale mijmermuziek van nu maakt, met de gepaste song voor als het dan toch finaal naar de vaantjes zou zijn.

19. ST. VINCENT – ‘THE APOCALYPSE SONG’ (2007)

In diezelfde categorie: Annie Clarks sussende slaapliedje over het einde der tijden.

20. KANYE WEST – ‘LOVE LOCKDOWN’ (2008)

De grootse song op 808s & Heartbreak waarop Kanye West Auto-Tune, die computertool waar producers al jaren valse zangstemmen mee rechttrokken, introduceerde als instrument. En wel door flink aan de knoppen te draaien, waardoor er een futuristisch jodeleffect ontstond. Cher had het hem al voorgedaan – ‘Do you belieeeeve...’ – maar sinds Kanye draperen alle rappers en r&b-zangers een melancholische mist van effecten rond hun stem. En daar zou men zo langzamerhand ’t vliegend snot, de fleuris, de pleuritis én 't flebiet van krijgen.

© Humo

De playlist:

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234