Dinsdag 23/07/2019

Review

'Uw rijk kome' van SKaGen: 'De Zevende Dag' op de planken

Twee mannen – een kardinaal en een doorgewinterde atheïst – zitten samen aan een tafel. Het klinkt als het begin van een grap, en dat is Uw rijk kome van SKaGen ook. Jammer genoeg valt er weinig te lachen.

Beeld rv Wendy Marijnissen / SKaGeN

Wie hen aan die tafel heeft samengebracht is onduidelijk. Een manipulatieve tv-maker? Een ontspoorde supercomputer? God? Feit is dat de mannen zullen deelnemen aan een ‘hypersessie’ – een gladiatorengevecht van de geest. Ze zullen met elkaar strijden om hun gelijk te halen over een reeks maatschappelijke onderwerpen. Abortus, seksualiteit en – uiteraard – de islam passeren de revue. 

Het spel laat zich gemakkelijk, welja, voorspellen: de heren verschillen telkens radicaal van mening en praten langs elkaar heen. De kardinaal, vroom en oerconservatief, heeft geen oren naar de uitgebeende, rationele argumenten van de atheïst. Op zijn beurt verliest die zich in zijn kille, ontzielde wereldbeeld.

Beeld rv Wendy Marijnissen / SKaGeN

Ze zien eruit als stripfiguren: de kardinaal (Matthijs F. Schepers) is kogelrond en kaal, de atheïst (Valentijn Dhaenen) gebocheld en vervuild. Hun discussies zijn al even karikaturaal. De tekst bulkt van de voorgekauwde argumenten en afgezaagde vooroordelen. Om dit alles op te leuken, vreten en zuipen ze zich een weg doorheen een eindeloze reeks gerechten. Het gaat er ranzig aan toe: de klodders kwijl, puree en half afgekauwde kip vliegen in het rond. “Wij hebben tegengestelde standpunten, maar we respecteren elkaar”, klinkt het. Een paar tellen later rollen de mannen worstelend door de etensresten. Het vergt doorzettingsvermogen om deze onsmakelijke rit tot het einde uit te zitten.

Flirten met een hoog-sensitieve computer

Tussen de bedrijven door begint de kardinaal een flirt met een hoog-sensitieve computer. Een jonge, verleidelijke vrouwenstem fluistert hem lieve woordjes in het oor, tot hij het niet meer houdt en zijn geilheid op de zitbank botviert. De dialogen zijn woord voor woord overgenomen uit de film Her van Spike Jonze, waarin een schrijver verliefd wordt op een digitaal besturingssysteem.

Beeld rv Wendy Marijnissen / SKaGeN

Maar telkens opnieuw zakken de ongeloofwaardige intermezzo’s weg in kleurloze pathetiek. Heeft technologie de plaats van God ingenomen? Het is een vraag die door de platte grappen en huilbuien heen schemert, maar zo lusteloos dat het geen mens beroert. Dat geldt voor de hele voorstelling: de makers zeggen De Grote Debatten van Onze Tijd te willen opvoeren, maar het enige wat we voorgeschoteld krijgen is een doldraaiende carrousel van belegen grootspraak. Op geen enkel moment weet dit vormeloze stuk te beklijven, laat staan aan te zetten tot nadenken. Theater kan en moet zoveel meer zijn.

Tot 20/5 op tournee door Vlaanderen. skagen.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden