Maandag 09/12/2019

Internet-tv

Urban talkshow ‘WAJOW!’ mikt op de broekzak van jongeren: ‘Mensen tussen 12 en 24 kijken nog zelden lineair tv’

Het team van de urban talkshow ‘WAJOW!’. Beeld Dena Huys

De ‘urban talkshow’ WAJOW! wil wat graag in de slipstream van de tienerhit wtFOCK duiken, die 450.000 jongeren in de ban heeft. Hoe hoopt Hakuna Academy, het talentenbureau van het regisseursduo Adil El Arbi en Bilall Fallah, die o zo moeilijk bereikbare generatie warm te maken?

Een disclaimer bij WAJOW! zou niet ongepast zijn: opgepast, generatiekloof! Voor iedereen die met de dertig flirt en ouder is de online talkshow wellicht té blits, té snel, té buitenaards. In de zelfverklaarde urban talkshow vliegen de gifs je om de oren, terwijl de hosts de internetreeks in goede banen leiden in verre van afgeborsteld Nederlands.

Hakuna Academy strijdt al sinds 2014 voor meer diversiteit voor en achter de camera. Voor de figuranten van Black, de tweede langspeelfilm van Adil El Arbi en Bilall Fallah, trok het de straat op om potentiële acteurs te scouten die zich konden vereenzelvigen met het ruige leven dat de film portretteerde. 

Hakuna Academy begeeft zich op een terrein waar Vlaamse tv-makers tot voor kort liever wegbleven: internettelevisie. Al bewijst wtFOCK dat je in Vlaanderen honderdduizenden jongeren naar een online platform kúnt gidsen. Dat was tot voor kort ijdele hoop.

Snel, kleurrijk, goedlachs

Mathias Sourbron en Hans Machiels zetten als producers samen de lijnen van WAJOW! uit. “De jongeren van vandaag hebben geen MTV of TMF, zoals wij vroeger. Als kind kun je bij Ketnet terecht, maar je wordt daarna aan je lot overgelaten. Jongeren tussen 12 en 24 kijken nog zelden lineair tv”, vertelt Sourbron, die met zijn team dat gapende gat wil vullen. 

“We merken dat er veel talent rondloopt dat moeilijk zijn weg vindt naar de klassieke platformen. Met WAJOW! willen we een platform uitbouwen waar ze zich wél kunnen tonen, op de plekken waar de jongeren zitten, zoals YouTube en Instagram TV.”

Voor WAJOW! in zijn huidige vorm werd ontwikkeld, polsten Sourbron en Michiels bij de doelgroep naar wat ze exact misten op het tv-, computer- en telefoonscherm. “We schreven onze database met 10.000 contacten aan met specifieke vragen over hun kijkgedrag en hun wensen. De antwoorden waren eenduidig: de jongeren willen een format zien dat snel, kleurrijk en goedlachs is. Daaruit is deze talkshow ontstaan – het moet informatief zijn, maar er moet evengoed een hoek af zijn”, zegt Sourbron.

De redactie van WAJOW! bestaat voorlopig uit vrijwilligers met verschillende etnische achtergronden. Ze bedenken en werken zelf de rubrieken uit die aan bod komen. Nora Dari, Blackson, Elke Van den Broeck en Jennifer Heylen zijn de hosts, die – verspreid over voorlopig drie afleveringen – gasten zoals Kyra Gantois, Chrostin, Average Rob en Martha Da’Ro aan de tand voelen, met zowel onnozelheden als maatschappijkritische thema’s.

Beeld Dena Huys

Nieuwe rolmodellen

“Nora Dari was een figurant in Patser en vertolkte inmiddels al enkele mooie rollen in zowel nationale als internationale producties”, verklaart Sourbron de keuze voor de 18-jarige Genkse actrice. “Er zijn op het scherm weinig tv-figuren met wie de jeugd zich kan vereenzelvigen. Met WAJOW! schuiven we uitgesproken persoonlijkheden naar voren die gemaakt zijn voor het scherm, maar die tot nu toe geen grote kansen hebben gekregen. We hopen zo nieuwe rolmodellen te kweken.”

Hoewel El Arbi en Fallah vooral in Hollywood vertoeven, volgt het duo de evolutie van de nieuwe Belgische talkshow op de voet. “Ze zijn de supervisors van het programma. Wanneer een script is geschreven of een item is gemonteerd, werpen ze er een kritische blik op. Ze zijn het belangrijkste klankbord: ze zeggen wat kan en wat niet. Na de eerste aflevering is gebleken dat we te veel in één keer wilden.” 

De Belgische regisseurs waken er daarnaast over dat de talkshowhosts trouw blijven aan hun eigen taal. “Adil en Bilal beheersen zelf de jongerentaal”, zegt Sourbron. “Het laatste wat ze willen, is dat de hosts in het afgeborsteld Nederlands praten. Ze kiezen zelf hoe ver ze gaan met jongerenjargon.”

Livepubliek

Het team achter WAJOW! hecht veel belang aan speelruimte, al zijn ze na drie afleveringen tot de conclusie gekomen dat ultieme vrijheid niet ideaal is. “We hebben de hosts nooit opgeleid, en dat zie je: een talkshow in goede banen leiden is en blijft een kunst. We willen hen meer sturen, maar met mate, want de spontane scenario’s leveren meestal de fijnste momenten op.” 

Sourbron wil zo de spontaniteit van de show behouden. “We moeten in dit verhaal blijven geloven. In 2020 willen we elke maand twee afleveringen online gooien. Voorlopig voeren we geen promo, en toch merk ik een gestage groei. De jongeren hebben aangegeven dat ze dit willen zien, hopelijk slaat het aan.”

WAJOW! is gemaakt met veel goodwill en nul euro. “Het succes van wtFOCK geeft ons hoop, want zij begeven zich op hetzelfde terrein als wij: de broekzak van de jongeren. Hopelijk springen nu de juiste partners aan boord, zodat we WAJOW! verder kunnen uitwerken – mét financiële middelen. Op termijn hoop ik voor een livepubliek te kunnen opnemen”, besluit Sourbron. “De vooruitzichten zijn goed. Er ligt nu een plan voor 2020 klaar. We zullen aan het eind van volgend jaar de eindbalans opmaken en kijken waar we staan.”

Herbekijk de eerste afleveringen van WAJOW! via wajow.eu.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234