Donderdag 20/02/2020

Recensie

'United States of Horror': huiveren met Ho99o9!

Ho99o9.Beeld rv

U bent tuk op industriële hiphop vol briesende punkrockvibes? Wel, Ho99o9 (spreek uit als 'horror') zal uw favoriete nieuwe dealer worden.

Met het debuut United States Of Horror trekt dit uit New Jersey afkomstige duo netjes het lijntje door waarmee veteranen als The Beatnigs, Consolidated, Techno Animal en Death Grips het ondergrondse bekabelden.

Ingrediënten? Woeste, in distortion gedrenkte raps (of eerder: geblaf), korzelige elektrobeats, laaggestemde elektronische bassen, door shotguns aan flarden geblazen synth-samples die klinken als metalgitaren, hyperkinetische hardcoredrums die het felste van Bad Brains in gedachten roepen en meer van dat olijks.

Black panthers

Op het podium profileert Ho99o9 zich als de ergste nachtmerrie van de regering Trump: twee agressieve Afro-Amerikanen (theOGM en Eaddy) die oproepen tot de gewelddadige revolutie van de onderdrukte minderheden. Wie deze big bad brothers twee jaar geleden door de Castellotent van Pukkelpop zag denderen, moet vast hebben gedacht dat Malcolm X en zijn Black Panthers op het Kiewitse festivalterrein waren neergestreken.

“Niggers like me go to hell” / “we’re living on the edge of your government”, brullen de mannen in de botversplinterende opener ‘War Is Hell’, een staaltje kolereherrie dat ongetwijfeld de dure speakerboxen van white ass-yuppies om zeep zal helpen. “You will never hussle these streets!”, snauwen de boys in ‘Street Power’ dat onbeschaamd klassieke hardcorepunk simuleert. Bloody hell. Dit is geen plaat, maar een no-go-zone.

Halverwege deze plaat haalt het tweetal een Dr.Jekyl uit: ‘Splash’ en ‘Hydrolics’ gaan onbeschaamd te leen bij de oer-commerciële swag-hiphop van Rae Sremmurd en consoorten, alleen smaken de raps naar vitriool en zijn de bouten van de beats losgeschroefd. “Bitch, ride the wave!” braakt één van de boys uit, alsook het onvergetelijke “water, pussy drippin’, bounce it, splash it”. Qu’est-ce que je vous?

Pogofeestje

Wie vervolgens z’n petje achterstevoren op de kop zet en de zoldering van z’n broek wat lager trekt, wordt een zucht later knockout gemept door ‘Knuckle Up’, industriële noise waar ze bij Cockerill-Sambre een punt aan hadden kunnen zuigen. Vergeten wij niet ‘Sub-ZerO’ en ‘City Rejects’ te vermelden, pogofeestjes die het Washington D.C. van de vroege jaren tachtig ademen. Lees: Black Flag, Minor Threat en – ja, zij weer – Black Flag.

De swaggy hiphop en elektronica ten spijt, valt United States Of Horror nog het best samen te vatten als een prima punkplaat. Eentje die zit geworteld in de technologie van 2017, jazeker, maar desalniettemin: een opgestoken middenvinger naar The Man. “You are not born a racist, you are taught to be one”, lezen we in het hoesje van de plaat. Tiens, zouden we Steve Bannon eens een Spotifyplaylistje sturen? 

United States of Horror is uit bij Toys Have Powers/999 Deathkult.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234