Zaterdag 26/09/2020

‘Unhinged’: 50 tinten boos met Russell Crowe

This image released by Solstice Studios and Ingenious Media shows Russell Crowe in a scene from "Unhinged." (Solstice Studios and Ingenious Media via AP)Beeld AP

In Unhinged geeft een psychopathische Russell Crowe u eindelijk nog eens een reden om naar de bioscoop te trekken – maar niet met de auto. Deze thriller over extreme verkeersagressie voelt als een update van Spielbergs Duel, met een subtekst over toxische mannelijkheid.

Er komt stilaan weer een beetje polsslag in de bioscopen, en dat heeft veel te maken met Unhinged. Deze compacte actiethriller van Derrick Borte (The Joneses) is de eerste echte publieksfilm die sinds de heropening van de cinema’s wordt uitgebracht, en trekt – toch gezien de omstandigheden – behoorlijk wat kijkers. Maar voordat u naar uw lokale filmtheater scheurt: laat de auto voor een keer aan de kant staan, want op de baan riskeert u agressieve zondagsrijders zoals The Man, het naamloze hoofdpersonage uit Unhinged, te kruisen.

Lees

In Unhinged speelt Gladiator-ster Russell Crowe een licht ontvlambare bullebak. Een keuze die van enige zelfspot getuigt, want de Nieuw-Zeelandse acteur is niet altijd even goed geweest in woedebeheersing

Caren Pistorius speelt Rachel, een alleenstaande moeder die het waagt om vanuit haar rammelbak te toeteren naar een reusachtige SUV. De pedante chauffeur – The Man dus, gespeeld door een kolossale Russell Crowe –, eist excuses, maar Rachel weigert. Waarop de stoppen in zijn hoofd met een bijna zichtbare flits doorslaan. Rachel moet de rest van de dag plankgas geven om te overleven.

Gekrenkt ego

Borte probeert aanvankelijk nog wat gewichtig te doen met een deprimerende nieuwsmontage, die de premisse van de film moet kaderen in een maatschappelijke tendens. De mens staat vandaag onder zoveel stress, zo luidt de boodschap, dat geweld en agressie onvermijdelijk zijn. Geen idee waarom Borte zich die moeite getroost, want een film als Unhinged valt onmogelijk serieus te nemen. Maar hij werkt – enkele bizarre plotwendingen niet te na gesproken – wel uitstekend als een sappige B-thriller over een psychopaat met een gekrenkt ego.

Crowes emotionele palet beperkt zich tot een waaier van 50 tinten boos, maar de acteur gooit wel (letterlijk) al zijn gewicht in de schaal: alleen al zijn vlezige pink straalt evenveel dreiging uit als ons hele lijf. Heerlijk, maar ook oprecht griezelig hoe hij hier tekeer gaat als een razende stier in de ring. Zijn personage belichaamt een soort toxische mannelijkheid die niet eens zo onrealistisch is. The Man is een bullebak die vrouwen liefst tot gehoorzaamheid zou verpletteren, en geen wederwoord verdraagt. En zo heeft Unhinged dan misschien tóch iets ernstigs te vertellen.

‘Unhinged’ speelt vanaf 19/08 in de bioscoop.