Maandag 26/08/2019

Filmecensie

‘Une saison en France’: kruip eens in het hoofd van een vluchteling

Eriq Ebouaney en Sandrine Bonnaire in 'Une saison en France'. Beeld RV

Dat heel wat vluchtelingen een levensgevaarlijk traject afleggen om tot in Europa te raken, weten we intussen. Maar vaak eindigt hun lijdensweg daar niet. In het sobere Une saison en France focust Mahamat-Saleh Haroun op de psychische pijn van een Afrikaanse asielzoeker in Frankrijk.

Midden in de nacht schiet Abbas (Eriq Ebouaney, bekend uit Le passé devant nous) zwetend wakker. Hij heeft nog maar eens gedroomd van zijn vrouw, die de lange tocht van de Centraal-Afrikaanse stad Bangui naar Europa niet overleefd heeft. Dat Une saison en France opent met een boze droom, is veelzeggend: de film toont dat de nachtmerrie van een vluchteling helemaal niet eindigt wanneer hij veilig en wel op zijn bestemming is gearriveerd.

Zwaard van Damocles

De oorlog die in de Centraal-Afrikaanse Republiek woedde, hebben Abbas en zijn twee kinderen dan wel achter zich gelaten, maar gemoedsrust wordt hun niet gegund. Integendeel: ook in Frankrijk zijn ze gedoemd om te blijven rondzwerven. Van appartement naar appartement. Van proces naar hoger beroep. Terwijl de angst voor een uitwijzing als een zwaard van Damocles boven hun hoofd hangt. Je zou van minder moedeloos worden.

Lees ons interview met regisseur Mahamat-Saleh Haroun: "We zien vluchtelingen als dieren. Dat moet stoppen" (+)

Toch laat Abbas het hoofd niet hangen: hij wordt verliefd op de Franse Carole (Sandrine Bonnaire) en creëert zo een nieuw gezinnetje voor zijn kinderen. Maar de trage asielprocedure en de knagende onzekerheid ondergraven hun prille geluk. In sobere scènes, die in alle stilte onder je vel kruipen, toont regisseur Mahamat-Saleh Haroun (Un homme qui crie) hoe de kille houding van de Franse overheid bij Abbas en zijn broer Etienne stilaan omslaat in zelfhaat.

Veel meer dan Harouns eerdere werk is Une saison en France een film-met-een-boodschap. Soms laat de Tsjaadse regisseur zich dan ook verleiden tot ietwat uitleggerige dialogen. Maar de tedere, breekbare sfeer compenseert dat ruimschoots. Haroun geeft ons inzicht in het hoofd van een vluchteling. Een welgekomen reminder dat het om mensen met gevoelens gaat, en niet alleen om cijfers, budgetten en statistieken.

Une saison en France speelt vanaf 2/5 in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden