Dinsdag 21/01/2020

Uitgezongen

‘Under the Bridge’ was een brug te ver voor de Red Hot Chili Peppers

Chad Smith, Anthony Kiedis, Flea en John Frusciante. Beeld rv

Anthony Kiedis schreef met ‘Under the Bridge’ een wereldhit, maar de song luidde begin jaren 90 meteen ook een zware crisis in voor Red Hot Chili Peppers.

In 1990 staan Red Hot Chili Peppers er geweldig én ellendig voor. De fatale overdosis van voormalig gitarist Hillel Slovak in ’88 is nog niet verteerd. Maar tegelijk kijkt het viertal – nu met de grandioze gitaarduivel John Frusciante – aan tegen wereldfaam. De magie kun je zelfs zomaar uit de lucht plukken, wanneer de Peppers Blood Sugar Sex Magik opnemen in The Mansion. Een huis dat niet toevallig ooit door goochelaar Harry Houdini werd gehuurd, en waar Frusciante naar eigen zeggen “bevriend raakte met de geesten die spookten in de kamers”.

Zanger Anthony Kiedis heeft het minder onder de markt. Tijdens de opnames voelt hij zich geïsoleerd. Bassist Flea en Frusciante smoren wiet en verbroederen, maar Kiedis is afgekickt en zoekt dat soort verlokkingen liever niet meer op. In de wagen wordt hij overmand door verdriet, angst en onzekerheid. Achter het stuur probeert hij zijn demonen van zich af te zingen. “Sometimes I feel like I don’t have a partner”, klinkt het in een free­style. Een verwijzing naar zijn gestorven maatje Slovak, maar ook naar Flea met wie hij al jaren een onwrikbare band meende te hebben.

Lees ook

Peppers-bassist Flea openhartig in biografie: ‘Nooit zo beledigd als door Anthony Kiedis’

Kiedis blikt ook terug op zijn drugsverslaving en de eenzaamheid die daarmee gepaard ging. De brug in de titel verwijst naar een miezerig plekje in Los Angeles, waar hij high werd van speedballs, een gevaarlijke mix van heroïne en cocaïne. “In die periode had ik een relatie met (actrice) Ione Skye. Een prachtige engel, die me alle liefde van de wereld wilde geven. Maar in plaats van die liefde te omarmen, trok ik downtown om speedballs te shooten onder een brug.”

Tijdens de opnames van Blood Sugar Sex Magik bladert producer Rick Rubin door een schriftje van Kiedis en vindt de tekst. “Ik geloofde al langer dat de Peppers méér waren dan een funkband met raps, dus dit was een gouden vondst. Maar ik herinner me ook dat Anthony beschaamd was om zijn gedicht aan de anderen te laten horen. Ik kon hem uiteindelijk overhalen om de tekst te zingen voor John. Die bedacht meteen een lieflijke melodie met majeurakkoorden, om de tristesse van de lyrics enig weerwoord te bieden. Met Flea aan boord werd het een echt goed nummer. Zeker toen John zijn moeder en haar vriendinnen liet opdraven als achtergrondkoortje tijdens de epische finale.”

Pesthumeur

‘Under the Bridge’ groeide uit tot een wereldhit, maar dat succes was één brug te ver voor Frusciante. Het monotone leven op tour was een hel. “Wat de meest opwindende tijd van ons leven had kunnen zijn, viel zwaar op de maag”, herinnert Kiedis zich. “John was een teruggetrokken donderwolk, Flea was van de wereld omdat hij onder de medicijnen zat... Ook ik stond gespannen, maar ik was tenminste een cleane weirdo.”

Het begin van het einde wordt op nationale televisie uitgezonden. Tijdens een aflevering van Saturday Night Live speelt de groep ‘Under the Bridge’, maar de gitarist – die mogelijk heroïne had gespoten voor de uitzending – is in een pesthumeur. Hij is de song én zijn frontman spuugzat. De legendarische intro geeft hij een avant-garde make-over. Kiedis probeert in te pikken, maar zweet peentjes. Frusciante maakt het tijdens de finale echt te bont door de rol van het achtergrondkoortje op zich te nemen: krijsend boven een dissonante gitaar ploegt hij zich door die o zo gehate song. Bij de laatste noot zie je een groep aan de afgrond – Kiedis distantieert zich zelfs fysiek van zijn verrader.

In Japan loopt het achteraf finaal fout. Frusciante weigert de rest van de tour af te maken. “Zeg iedereen maar dat ik gek ben geworden”, schokschoudert hij wanneer het management om uitleg smeekt. Een jaar later blijkt die uitspraak helaas geen grap maar een voorspelling.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234