Zaterdag 25/06/2022

RecensieUna imagen interior

‘Una imagen interior’: een futuristische gedachteoefening ★★★★☆

'Una imagen interior' van El Conde de Torrefiel. Beeld Vacío
'Una imagen interior' van El Conde de Torrefiel.Beeld Vacío

Een hallucinogene stream of consciousness van anderhalf uur: zo laat Una imagen interior, de nieuwe voorstelling van het Spaanse collectief El Conde de Torrefiel, zich het best omschrijven. Het is uniek en uitdagend theater, maar wie een ingang vindt in deze eigenaardige voorstelling, krijgt er veel voor terug.

Ewoud Ceulemans

“Ik ben een verhalenmachine, die voortdurend verhaallijnen aan elkaar weeft.” Dat is een van de vele gedachten die door het hoofd van het hoofdpersonage van Una imagen interior spoken. Ú bent dat hoofdpersonage. Net als in hun eerdere werk, zoals het uitstekende La plaza van vier jaar geleden, maakt El Conde de Torrefiel theater zonder dialoog: de tekst die op het scherm wordt geprojecteerd, is die van een monologue intérieur die in de geest van elke toeschouwer wordt geplant.

Het decor is een immens, abstract kunstwerk, waarvan u moet geloven dat het in het Brusselse Museum voor Natuurwetenschappen hangt: een replica van een 36.000 jaar oudere schildering die in het Spaanse Vetur werd teruggevonden. Samen met u komen naamloze personage kijken naar het kunstwerk, en op de soundtrack klinken voetstappen, onbegrijpelijke stemmen en bevreemdende echo’s. Er is een korte dialoog met een suppoost die u afraadt om naar de audiogids te luisteren: “Er wordt weinig gezegd en veel verondersteld.”

Het is een zin die Una imagen interior mooi samenvat: het is niet altijd duidelijk wat El Conde de Torrefiel precies wil zeggen met deze voorstelling, maar de associatieve gedachten die u worden opgedrongen, nemen u mee op een hallucinogene stream of consciousness.

Het abstracte, Jackson Pollock-achtige schilderij is immers de aanleiding voor het hoofdpersonage – u dus – om te vertrekken op een hallucinogene trip door de eigen gedachten én door de menselijke geschiedenis, die wordt ontmaskerd als één lange, lege fictie. Una imagen interior toont de wereld als een grote leegte, en is tegelijk een ode aan de menselijke verbeelding om die leegte met betekenis in te vullen.

Una imagen interior is onderverdeeld in drie bedrijven: na een halfuur wordt de museumsetting ingeruild voor die van een nachtmerrieachtige supermarkt, en nadien naar een postapocalyptische toekomst die niet zo veel verschilt van de verre geschiedenis waarin het kunstwerk in het Museum voor Natuurwetenschappen werd gemaakt. Wat aanvankelijk lijkt op een arbitraire opeenvolging van scènes, beelden en gedachten, blijkt anderhalf uur later een subtiel geconstrueerde symmetrie te zijn.

Dit theater is niet voor iedereen weggelegd: Una imagen interior is een imaginaire reis waarop je moet wíllen meegaan, een kamer vol verwondering waartoe je zelf een ingang moet vinden. Dat zal niet voor iedereen lukken: de grens tussen uitdagend, bevreemdend theater en pretentieuze experimenten is heel dun. Maar wie zich laat opslokken in het unieke universum van El Conde de Torrefiel, vindt er prachtig theater terug.

Tot 28 mei op Kunstenfestivaldesarts (Théâtre National).