Donderdag 16/07/2020

FilmrecensieUn Fils

‘Un fils’: Echtelijke ruzie in ziekenhuisgangen ★★★☆☆

Fares (Sami Bouajilah) en Meriem (Najla Ben Abdallah) in de film 'Un Fils'.Beeld RV

Een kind krijgt een kogel in de buik bij een terroristische aanslag, maar ook het huwelijk van zijn ouders wordt zo aan flarden geschoten. Un Fils is het krachtige debuut van de Tunesische regisseur Mehdi Barsaoui.

Fares (Sami Bouajila) en Meriem (Najla Ben Abdallah) hebben het mooi voor mekaar. Hij is een succesvol zakenman die jammert dat de Arabische Lente aan zijn cijfers vreet, zij is een vrijgevochten hr-manager die net promotie heeft gemaakt. Vieren doen ze met bier en wijn, hoofddoeken zijn bij hun vrienden niet in zwang. Zelfs voor de kijker zonder enige voorkennis valt het op: dit gezin behoort tot de rijke, verwesterde elite van Tunesië.

De klap is dan ook hard wanneer debuterend regisseur Mehdi Barsaoui hen laat botsen met de realiteit van hun land anno 2011. Onderweg naar een ontspannend weekendje op het platteland worden Fares en co. belaagd door terroristen. Een kogel doorboort de luxueuze bubbel van hun terreinwagen en komt recht in de buik van hun elfjarig zoontje Aziz terecht.

In een lokaal ziekenhuis blijkt dat de jongen dringend een nieuwe lever nodig heeft. Maar dat is in het door corruptie en inefficiëntie geteisterde Tunesië geen kinderspel: Fares en Meriem krijgen te horen dat hun zoon op de negentiende plaats staat voor een transplantatie. Er moeten dus bliksemsnel knopen doorgehakt worden, en daarbij komen oude geheimen naar boven. Zo is Aziz al gauw niet meer het enige slachtoffer, ook het huwelijk van zijn ouders verkeert in levensgevaar.

Mannelijke trots

De smalle ziekenhuisgangen vormen het benepen decor voor een spannende thriller, maar Barsaoui graaft ook in de diepte. Persoonlijk drama en politieke allegorie worden vlot verweven wanneer de anders zo progressieve Fares zich steeds meer door zijn mannelijke trots laat leiden. Zijn houding is symptomatisch voor een land dat schippert tussen conservatisme en moderniteit.

Barsaoui laat het scenario en de acteurs – vooral Bouajila maakt indruk als het gekrenkte gezinshoofd – primeren boven visuele toverkunstjes. Gefilmd theater dus? Niet helemaal. De regisseur laat bijvoorbeeld een cruciale onthulling achter een gesloten deur plaatsvinden. Dat soort gedurfde ingrepen hadden we graag nog vaker gezien.

‘Un Fils’ speelt vanaf 1 juli in de bioscoop.