Dinsdag 24/11/2020

InterviewPhilippe Werck

Uitgeverij Clavis verkoopt geen kinderboeken meer met karikaturen van Zwarte Piet: ‘Het was tijd’

Oprichter Philippe Werck leidt uitgeverij Clavis samen met zijn dochters Sigrid en Kristien.Beeld rv

De Limburgse uitgeverij van kinderboeken Clavis zal niet langer boeken verkopen met een karikaturale voorstelling van Zwarte Piet. De uitgeverij vernietigde ook 7.000 boeken die nog niet verkocht werden. Philippe Werck, oprichter van Clavis: ‘Wanneer je zo’n beslissing neemt, moet je consequent durven zijn.’

Ligt de beslissing om geen boeken met Zwarte Piet te verkopen al lang op tafel?

“Die beslissing dateert van deze zomer. Natuurlijk leefde het onderwerp al langer en groeide de aandacht ervoor ieder jaar een beetje meer. Clavis was nog een van de uitgeverijen die traditionele boeken met Sinterklaas en Zwarte Piet uitgeven. Langzamerhand merkten wij dat van verschillende kanten steeds meer weerstand kwam tegen de traditionele vormgeving van Zwarte Piet. Die weerstand zagen we ook bij onze stakeholders. Op dat moment wisten we dat het tijd was om een knoop door te hakken.”

Was het vernietigen van die 7.000 boeken een kostelijke onderneming?

“Dat vernietigen had een prijsje, maar dat nemen we er graag bij. Wanneer je zo’n beladen beslissing neemt, moet je consequent durven zijn. Wanneer je zegt geen boeken meer te verkopen met een problematische vormgeving van Zwarte Piet, dan moet je dat ook tout court niet meer doen. Het zou fout geweest zijn om uit de resterende boeken nog munt te willen slaan. Bovendien zijn niet alle boeken ‘verloren’. De traditionele verhalen werden in een nieuwe vorm, die beter past bij de ideeën van vandaag, opnieuw uitgegeven.”

Was deze beslissing een eigen initiatief van Clavis?

“Onze beslissing werd sterk beïnvloed door bezorgde stemmen binnen ons eigen personeel, bijvoorbeeld van de werknemers die verantwoordelijk zijn voor het inkleuren. Ook onze auteurs en illustratoren uitten hun twijfel over de traditionele vormgeving van Zwarte Piet. Ten slotte waren onze klanten een belangrijke factor in het doorhakken van de knoop. Boekhandelaars of onlineverkopers zoals Bol.com wilden in sommige gevallen onze boeken zelfs niet meer verkopen. Dat merkten we het meest op in de Randstad in Nederland. 

“De beslissing werd echter niet beïnvloed door bezorgdheden of klachten van onze lezers. De meeste opmerkingen van de lezers over Zwarte Piet kennen hun hoogtepunt in de winter. Doordat deze beslissing in de zomer werd genomen was het vooral de interne organisatie die aanstuurde op verandering.” 

“Doordat we dezelfde bezorgdheden hoorden van zoveel verschillende kanalen beseften we dat dit het juiste moment was om de daad bij het woord te voegen en gevolg te geven aan de gewijzigde ideeën in de maatschappij van vandaag. Het is niet toevallig dat deze beslissing er kwam in de vroege zomer, met de massale aandacht voor Black Lives Matter.”

Moeten andere figuren in kinderboeken ook tegen het licht gehouden worden?

“Ja, absoluut. Dat is zeker belangrijk bij kinderboeken, waar je al sneller naar een karikaturale vormgeving kan gaan. Ik denk dat uitgevers van kinderboeken daar over de hele brede lijn kritischer in moeten zijn. We moeten ons de vraag stellen of dit de afbeeldingen zijn die representatief zijn voor de betrokken bevolkingsgroep of situatie. Dan heb ik het niet alleen over zwart en wit, maar alle kleuren en vormen van onze samenleving. Dat is iets waar Clavis ook actief wil aan werken.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234