Vrijdag 22/11/2019

Horst Festival

U moet nog één keer naar Horst, en wel om deze vijf redenen

Horst (by night) in 2017. Beeld Illias Teirlinck

Horst viert deze zomer zijn vijfjarig bestaan, en is daarmee meteen ook aan zijn zwanenzang toe. Om de pijn te verzachten: de muzikale kasteelheren ontvangen de rouwende Belgische house- en technoliefhebbers dit weekend geen twee, maar drie dagen lang. En wij vonden zelf ook vijf verdomd goede redenen om voor een allerlaatste keer af te zakken naar de meest fabuleuze burcht der beats.

1. De aanwezigheid van een voortreffelijk vrouwelijk front

Met deckmeesters als Anastiasia Kirstensen, Avalon Emerson, Mafalda, Josey Rebelle, Soumaya Phéline, Sassy J en ons eigen opkomend talent AliA heeft Horst een affiche die opmerkelijk oestrogeengedreven is. Wij zijn zelf alvast de grootste fan van Avalon Emerson. De Amerikaanse verschijnt dit jaar op de meest geslepen festivalaffiches, en terecht, want de computerprogrammeur turned discjockey was verantwoordelijk voor de verfrissendste en meest eclectische techno in onze Spotify-lijst de afgelopen maanden. 

Trouwens, ook Mafalda mag er wezen: de Londense met Portugese roots runt een label samen met draaitafelgod Floating Points. En de Belgische AliA is meer dan waarschijnlijk het interessantste jonge kuiken achter Vlaamse decks - niet alleen als het aankomt op haar fenomenale technische vaardigheden. Zoekt u, net zoals wij, dus graag tussenin stijlen naar buitenlichamelijke gewaarwordingen dankzij excessieve dansmoves? Ga dan kijken naar bovengenoemde househofdames en technoqueens. We twijfelen er niet aan dat het zal swingen als een tiet.

2. Japanse feng shui

Naast de Japanse tempel van Leopold II, zal het podium van het Japans architectuurcollectief Atelier Bow-Wow ongetwijfeld de geschiedenis ingaan als het meest indrukwekkende Japanse bouwwerk ooit op Belgische grond. Enkele jaren geleden gaven ze al een lezing in Bozar waar vandaag nog over wordt gesproken, en met het podium op Horst zal het hoegenaamd niet anders verlopen. Hun elegante, minimalistische en sprookjesachtige houten constructies spreken tot de verbeelding en zullen een ongezien contrast vormen met het spookachtige, logge middeleeuwse bouwwerk. Hoe de gasten van Horst het vermaarde Japanse collectief gestrikt hebben, en waar de wasabi-mosterd werd gehaald voor de Japans danstempel, lees je hier.

Een voorstelling van het podium dat er dit weekend zal staan Beeld Atelier Bow Wow

3. Een goudmijn aan muzikale ontdekkingen

De stiel van het draaien is onnoemelijk bescheiden: een plaat spelen van een ander is steeds een eerbetoon. Op Horst is in de eerste plaats een uitgebreid banket aan dj-sets, dus spits die oren en wees leergierig. Eén tip voor nieuwbakken Horstgangers: Shazammen (een nummer opzoeken dat ter plaatse wordt afgespeeld met behulp van een app, mocht u dat nog niet weten) is toegelaten en wordt zelfs aangemoedigd door het elektronische dansvolkje. De programmatoren hebben niet voor niks een neus voor prima selectors, dus laat hen u leiden op de weg naar een dik gespijsde muziekbibliotheek. De meest begenadigde cratediggers/platenfetishisten op Horst? San Soda, AliA, Hunee en DJ Normal 4. U mag ons later bedanken. 

4. De oude meesters

Dj en producer Maurice Fulton trad als jonge tiener al in een sprookjeshuwelijk met zijn draaitafels, maar werd later beroemd als houseproducer - hij werkte mee aan onder andere het mythische ninetiesnummer 'Gipsy Woman' van Crystal Waters. Vandaag de dag draait de man het liefst Loft- en Garage-klassiekers, die hij zelf subtiel naar zijn hand zet. En geloof ons: er is weinig beters dan een vette classic Garage set. Ook Mr. Scruff is één van de ouwe gouwen die u ooit wel aan het werk moet gezien hebben - zijn eigen hits 'Jazz Potato' en 'Get a Move on' zijn onuitwisbare klassiekers in het genre, maar ook hij kan tellen als een puike selector voor mensen die niet voor één muzikaal gat te vangen zijn. 

5. Het goddelijke licht

Het festival van Horst is (of was) één van de mooiste festivalsites in België. Maar als het aankomt op sfeer, bepaalt niet de omgeving, maar wél de balans tussen licht en donker of je je als publiek in een coole nachtclub in Berlijn waant, dan wel de polyvalente ruimte op je middelbare school. Het Nederlandse collectief Children of the Light staat samen met het Gentse atelier 019 in voor de aankleding van de Forest Floor, één van de drie podia. Met hun lichtinstallaties betoverden ze niet alleen menig clubber in de vermaarde De School in Amsterdam, maar ook het publiek van het redelijk mythische DARKSIDE. Zelfs de toeschouwers in het Londense Royal Theatre mochten genieten van hun indrukwekkende installaties. Op het festival zal u zelf deel uitmaken van hun installatie, aangezien de ronddwalende schaduwen de vorm van het licht bepalen. 

“Het hele festival zal ons kunstwerk zijn”, volgens Christopher Gabriel van Children of The Light. Alle liefde voor Lefto en DJ Sports, maar we weten niet of zelfs zij de aureool verdienen die hen boven het hoofd zal worden gesponnen op Horst. Op vlak van lichtinstallaties zal ook het fantastische Club Efemeer laten zien welke wattage ze in huis hebben. Met een in situ installatie laten zij voorlopig voor een laatste keer het licht schijnen over de inkzwarte vijvers van Horst.

Horst vindt plaats op 7, 8 en 9 september aan het kasteel van Horst, Holsbeek. horstartsandmusic.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234