Donderdag 17/10/2019

Tweeten tijdens Brit Awards? Dan wel verplicht reclame maken

Robbie Williams bij de Brit Awards 2013. Beeld ap

Tweeten over het optreden van de Arctic Monkeys tijdens de Britse Brit Awards? Of voorspellen dat David Bowie dit jaar weer eens artiest van het jaar wordt? Dan graag wel even de hashtag #PricelessSurprises en @MasterCardUK bij je tweet voegen. Althans, dat staat in de voorwaarden voor accreditatie die het MasterCard-pr-bureau naar de genodigden stuurde. Een columnist ontving de uitnodiging en binnen no-time werd de hashtag 'gekaapt' en werd de twittercampagne om zeep geholpen.

"Collega-journalisten ga niet akkoord met de absurde voorwaarden bij het verslaan van de Brit Awards. Ze hebben me zelfs gezegd wat ik moet tweeten. Nee.", tweette Telegraph-columnist Tim Walker naar aanleiding van een e-mail die hij ontving van het pr-bureau van MasterCard.

Hij kreeg een uitnodiging van MasterCard, de officiële sponsor van de 25ste Brit Awards, de prestigieuze Britse tegenhanger van de Amerikaanse Grammy's, die vanavond plaatsvinden in de O2-Arena in Londen. Onder andere Katy Perry, Pharrell Williams en de Arctic Monkeys zullen optreden.

In de voorwaarden - in handen van The Press Gazette - staan onder andere voorbeeldtweets die voor, na en tijdens het event de wereld in gestuurd moeten worden.

Een fragment:

"We sturen een auto naar je kantoor en brengen je direct naar de Awards. Als tegenprestatie voor de ticket vragen we je akkoord te gaan met het volgende."

"Een tweet voorafgaand aan de show: Really excited to be heading down to @BRITAwards tonight with @MasterCardUK #PricelessSurprises o.i.d."

"Tijdens de show: live tweeten met @MasterCardUK en de hashtag #PricelessSurprises. En gedurende de avond @MasterCardUK retweeten waar mogelijk."

"Na de show: een tweet die je followers naar de YouTube-video's van MasterCardUK stuurt."

(...)

"We kijken er naar uit je te zien op de awardshow woensdag. Zou je ons kunnen laten weten of je het eens bent met het bovenstaande? Dat zou heel fijn zijn."

Steward Bell, van het officiële pr-bureau dat de Brit Awards promoot, reageert bij de Press Gazette op de aantijging van Tim Walker. Hij laat weten dat er honderden journalisten geaccrediteerd zijn en er van hen niets gevraagd wordt als specifieke tweets als wederdienst voor hun aanwezigheid.

 
Er zijn honderden journalisten geaccrediteerd. Van geen van hen wordt gevraagd om tweets als wederdienst voor hun aanwezigheid
Stewart Bell van het officiële pr-bureau van de Brit Awards

Gekaapt
Het duurde niet lang voordat hashtag #PricelessSurprises werd 'gekaapt', zoals in aanloop naar Olympische Spelen bijvoorbeeld ook gebeurde met de hashtag #CheersToSochi van McDonalds.

"Wil je zien hoe een snel een slecht geplande twittercampagne mislukt? Hou dan de hashtag #PriceslessSurprises in de gaten", tweet Matt Hopson.

Zie hieronder meer tweets met de hashtag #Priceless Surprises.'

Gokwebsite Paddy Power: "Hey @MasterCardUK. Als je ons naar de Brit Awards stuurt en ons voorziet van alcohol, tweeten we alles wat je wil. Schaamteloos. #PricelessSurprises."

Sean Fleming: "Het inhuren van een socialemediacampagneteam: duizenden ponden. Je campagne zich tegen je zien keren: onbetaalbaar"

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234