Zondag 29/03/2020

Televisie

Tv-programma ‘Boerenjaar’ moet de boerenstiel in de verf zetten: levert dat de sector ook iets op?

Still uit ‘Boerenjaar’.Beeld rv/Marco Mertens

Kamp Waes moet de troeven van defensie in de kijker zetten. Het nieuwe VIER-programma Boerenjaar doet vanaf dinsdagavond hetzelfde met de boerenstiel. Maar is het wel verstandig om je marketingbudget aan televisiemakers toe te vertrouwen?

“Vroeger had je in elke familie wel een boer zitten. Maar die tijd is voorbij.  Dat zorgt ervoor dat de afstand tussen consument en boer nog nooit zo groot is geweest. En dat terwijl mensen meer dan ooit bezig zijn met hun voedsel en hoe dat geproduceerd wordt. Daar willen we met Boerenjaar iets aan doen.” Vanessa Saenen, woordvoerder van de Boerenbond, maakt in een paar zinnen duidelijk waar het nieuwe VIER-programma voor haar om draait.

In Boerenjaar wordt een zestal boerengezinnen een jaar lang door een stel cameraploegen op de huid gezeten. Door op die manier te laten zien wat die boeren allemaal doen en vooral ook moeten laten om groenten, fruit en vlees in de supermarktrekken te krijgen, hopen ze bij de Boerenbond op wat meer respect voor hun leden. Een beetje wat ze bij defensie willen bereiken met Kamp Waes dus. Alleen gaat de Boerenbond nog net een stapje verder. 

Terwijl het leger de makers van Kamp Waes enkel op logistiek vlak ondersteunt, komt de Boerenbond ook met geld over de brug. Hoeveel de organisatie bijdraagt aan het productiebudget wil Saenen liever niet kwijt. “Dat is interne keuken”, laat ze weten. Maar het is alleszins genoeg om ook inhoudelijk een serieuze vinger in de pap te hebben. Want niet alleen het programma-idee, ook de families waar de cameraploegen van Hotel Hungaria mochten kamperen, werden door de Boerenbond aangeleverd. Bovendien krijgen Saenen en co. alle afleveringen te zien voor ze op antenne gaan. “Want het is uiteraard de bedoeling dat onze leden op een positieve manier getoond worden”, klinkt het. 

Still uit ‘Boerenjaar’.Beeld rv/Marco Mertens

Of Boerenjaar er ook in zal slagen het imago van de boerenstiel op te poetsen, is nog maar de vraag. Het is immers niet de eerste keer dat zulke programma’s met een missie in het zendschema opduiken. Een aantal jaar geleden investeerde de Vlaamse overheid in een hele reeks programma’s die het ondernemerschap moesten aanmoedigen. Het bekendste daarvan was de fictieserie Kinderen van Dewindt, over een familie ondernemers in de Antwerpse haven. 

“Maar hoewel die reeks behoorlijke kijkcijfers kon voorleggen, was de impact ervan zo goed als onbestaande”, zegt professor Hans Crijns, die aan de Vlerick Business School het effect van die programma’s onderzocht. “In tegenstelling tot wat men had gehoopt, stond er niet plots een nieuwe generatie ondernemers te trappelen. Achteraf gezien was dat ook logisch. Mensen kijken naar zo’n serie voor het verhaal, niet om warm gemaakt te worden voor deze of gene beroepskeuze.” 

Herkenbaar

Is de investering in Boerenjaar dan weggesmeten geld? Niet noodzakelijk, vindt Crijns. “De realityreeksen rond vroedvrouwen of dierenartsen hebben tot een toename van het aantal inschrijvingen in die studierichtingen geleid. Het kan dus wel, alleen moet je ervoor zorgen dat wat je op het scherm laat zien, herkenbaar is. De kijker moet zich kunnen identificeren met de personages. Alleen dan kunnen ze als rolmodel dienen. Daar is het in een fictiereeks als Kinderen van Dewindt fout gelopen.”

 Ook Liselot Hudders, professor communicatiewetenschappen aan UGent, gelooft in de slaagkansen van het project. Op voorwaarde dat de programmamakers de juiste toon weten te vinden. “Om effect te hebben moet zo’n programma uiteraard een positief beeld van de boerenstiel schetsen. Maar zonder te rooskleurig te zijn. Want dan gaan bij de kijker de alarmbellen af en riskeer je dat hij of zij net kritischer gaat denken over die boeren en hun werk. Het is een heel subtiel evenwicht.” 

En dan zijn er ook nog – net zoals in de boerenstiel –  externe factoren. Crijns: “Wanneer het de komende weken plots weer gaat over de klimaatopwarming en de catastrofale gevolgen voor de landbouw, dan zullen boeren in spe wel twee keer nadenken voor ze een boerderij uit de grond stampen. En daar kan een programma als Boerenjaar niets aan veranderen.” 

Boerenjaar, dinsdagavond om 21.15 uur op VIER

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234