Woensdag 22/01/2020

cd van de week

Tussen de soep en de seks

Alex Turner (links) en Miles Kane. Beeld rv

Alex Turner en Miles Kane komen de belofte van hun nieuwste plaattitel na. De nostalgische barokpop van The Last Shadow Puppets is voor geen spat veranderd. Of toch? De seks mag al eens van de songs spatten.

Acht jaar tijd sloop tussen het debuut van The Last Shadow Puppets en Everything You've Come To Expect. In die periode blijkt heel wat veranderd. De ster van de Arctic Monkeys steeg zo hoog dat Alex Turner geen straat of pub meer kon betreden zonder aangeklampt te worden. De frontman nam daarom de wijk naar het zonovergoten Los Angeles. En aangezien Miles Kane na tien jaar zijn Siamese soulmate zou kunnen zijn, volgde die zijn maatje naar LA.

De verhuis van de songschrijvers verklaart waarom Everything You've Come To Expect neigt naar zon en zee. The city of angels vond haar weg naar de zonnige titelsong, en ook de vooruitgestuurde single 'Miracle Aligner' lijkt in een cabriolet te cruisen over de Pacific Coast Highway.

Maar nog beter klinken de twee wanneer ze hun vertrouwde romantische retrokant opzoeken. In 'Aviation' spiegelt het duo zich zoals weleer aan hun grote voorbeeld Lee Hazlewood. En in 'Sweet Dreams, TN' twijfelt Turner tussen een heupwiegende Roy Orbison en bekkentrekkende Elvis Presley. De snotaap van de Arctic Monkeys is uitgegroeid tot een crooner die elke vrouwelijke luisteraar tussen de lakens probeert te praten. En hij komt er nog mee weg ook.

Voor de strijkersarrangementen keken The Last Shadow Puppets opnieuw naar schemerheld Owen Pallett. Deze Canadese speelvogel leidt de plaat in met violen die hij huurde bij Hitchcock ('Aviation'), terwijl hij de strijkers elders magistraal laat dromen ('Pattern'), zinderen ('Bad Habits') of huilen ('The Dream Synopsis'). John Barry en Ennio Morricone zijn nooit ver weg in deze barokpop.

Lag de schaduw van Scott Walker nog over hun debuut gedrapeerd, dan schuift de groep nu al meer op naar softrock en blue-eyed soul uit de seventies: Isaac Hayes, Paul Wellers Style Council, Dr. Hook en Serge Gainsbourg ('Dracula Teeth'!) komen spontaan voor de geest. Daarmee sprankelt deze retrofuturistische plaat als een opgeschud flesje Schweppes. Inderdaad, what did you expect?

Kippenvelsoep

Nu we die vraag toch stellen, kunnen we ze evengoed beantwoorden. Wat teksten betreft, hadden de heren iets dieper mogen graven. Of wordt u midscheeps geraakt door prietpraat als "Goosebump soup and honey pie / Piggy in the middle, I'm the baddy's daddy" uit de titelsong? Het is alsof je Alex Turners notitieboekje troosteloos ziet drijven in voornoemde kippenvelsoep. Bovendien hebben we de frontman van Arctic Monkeys zijn chagrin d'amour ook al treffender weten te bezingen dan met "It's like everyone's a dick without you baby". Deze Puppets-plaat is everything we've come to expect, maar op het vlak van lyrics mocht het nog iets méér zijn. "I'm a phoney, I'm a fake, a fraud and a snake", bekent Turner slissend schuld in het bloedstollende 'Used To Be My Girl'.

Diezelfde fraudeur houdt trouwens nog één ontgoocheling achter: hadden beide heren immers geen superheldenfilm beloofd bij hun voorlaatste passage in België? Dat blijkt vandaag een grap, net zoals The Last Shadow Puppets hun debuut ooit als "a joke terribly gone right" bestempelden. Mag het ook eens serieus? Van onze kant alleszins: Everything You've Come To Expect is een geslaagde én gelaagde langspeler. Dat die derde plaat nu niet opnieuw acht jaar op zich laat wachten.

Everything You've Come To Expect verschijnt op 1/4 bij Domino. The Last Shadow Puppets spelen op 6/4 in Club 69 en op 3/7 op Rock Werchter.

The Last Shadow Puppets - 'Everything You've Come To Expect'. Beeld rv
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234