Maandag 06/07/2020

Festivaltip

Trompetvirtuoos Ambrose Akinmusire mikt op magie tijdens Gent Jazz

Ambrose Akinmusire.Beeld Emra Islek/RV

De muziekredactie van De Morgen duikt naar parels in het zomerse aanbod, te zien op een wei of plein in uw buurt. Vandaag: Ambrose Akinmusire op Gent Jazz.

Wie de recente geschiedenis van de jazz beschrijft, kan niet om To Pimp a Butterfly (2015) van Kendrick Lamar heen: dat album heeft een breed publiek in contact gebracht met de briljantste jazzcats van het moment. Een van hen is de poëtische trompetvirtuoos Ambrose Akinmusire (36). Hij weeft langgerekte, bedachtzame trompetlijnen door ‘Mortal Man’, de poëtische afsluiter van To Pimp a Butterfly. Lamar leest daarin een gedicht voor en spreekt met Tupac Shakur over het lot van de zwarte gemeenschap in de Verenigde Staten.

Sociale bewogenheid en poëzie: dat zit ook volop in Akinmusire’s muziek. Dat laatste schuilt in de titels van de studio-albums die hij voor Blue Note opnam, When the Heart Emerges Glistening (2011) en het alom geroemde The Imagined Savior Is Far Easier to Paint (2014). Ook songnamen klinken als versregels: ‘Confessions to My Unborn Daughter’ en ‘The Beauty of Dissolving Portraits’. Zulke stukken beginnen vaak als woorden op papier, maar Akinmusire geeft er niet graag uitleg over. “Dat bevriest alles”, zei hij in The Irish Times

Man met een missie

Die terughoudendheid hoor je terug in zijn muziek: Akinmusire is geen hanige solist die de luisteraar overdondert met acrobatische improvisatie. “In de jazz wordt te veel belang gehecht aan soleren en improviseren”, zei hij in de Volkskrant. Liever zoekt hij eerst voorzichtig naar een symbiose met zijn muzikanten om dan met subtiele ingrepen – nu eens mooie, melancholische noten dan weer vuile vegen en raspende klanken – zijn stempel te drukken. Al zal hij dat nooit zo expliciet toegeven: “Muziek behoort niemand toe.”

Toch is de in Oakland geboren trompettist een man met een missie. Met zijn composities geeft hij de stemlozen een stem. Zoals in ‘Rollcall for Those Absent’, waarin hij een meisje de namen van slachtoffers van politiegeweld laat voorlezen over tedere, orgelachtige klanken.  

Kunst is de blues

Sociaal bewogen is hij dus zeker, maar verwacht geen vuisten in de lucht: “Als je oprecht bent, sluipt bewogenheid vanzelf in je muziek. Dat is wat kunst doet. Kunst is de blues. De pijn en de veerkracht zitten er al in”, zei Akinmusire in Bruzz.

Dat komt fantastisch uit de verf op
A Rift in Decorum (2017), live opgenomen in de legendarische New Yorkse jazzclub Village Vanguard. Het dubbelalbum is een broeinest van stijlen, waarin Akinmusire voortbouwt op de traditie en tegelijk nieuwe wegen zoekt. Mooi? Zeker, maar Akinmusire mikt hoger: “De echte jazzmuzikant wil dat ene magische moment pakken”, zei hij in de Volkskrant

Op Gent Jazz kan hij drie keer raak grijpen: hij speelt op de Garden Stage, tussen concerten van Pharaoh Sanders, Jason Moran en Vijay Iver op het hoofdpodium door. Met die laatste twee pianisten stond hij ooit op de planken – hoopt u mee op unieke samenwerkingen?

Zaterdag 7 juli op Gent Jazz. gentjazz.com

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234