Vrijdag 05/06/2020

Muziekrecensie

Trixie Whitley sluit Radio 1-sessies intiem af: van kwetsbaar tot gloedvol

Archiefbeeld: Trixie Whitley. Beeld Alex Vanhee

Trixie Whitley mocht gisteravond de Radio 1-sessies afsluiten. En dat deed de in New York wonende Gentse in stijl, met de ogen dicht. Ze (be)toverde met haar stem en haar songs, en haalde met Ian Clement, Echo Beatty en vooral Melanie DiBiasio straffe gastzangers mee op het podium. Trixie in Trix was meer dan alleen een leuke alliteratie.

Aan al wie het nog niet wist bewees Trixie Whitley (28) gisteravond dat ze zoveel meer is dan de dochter van. Als songwriter, gitarist, zelfs drummer. En ook die stem: van jazzy vibrato tot luidkeelse rock, voor niets draaide de Gents-Amerikaanse haar hand om. Whitley kneep je keel langzaam en liefdevol dicht, in de meest intieme Radio 1-sessie van 2016.

Het intieme karakter merkte je aan het donkere podium, dat minder volgestouwd stond dan de voorbije drie dagen. Trixie begon de avond met een zachte drietrapsraket. 'On The Joy' speelde ze helemaal alleen, haar warme gitaar begeleidde een zoekende stem. Whitley bouwde gestaag op. Haar bandleden vervoegden voor een ronkend 'A Thousand Thieves', en 'Pieces' was elektronisch getint, maar bleef tegelijk erg kwetsbaar.

Trixie stond haast twee en een half uur mee op het podium in Zaal Trix, waar ze zich veiliger voelde dan achter de micro van Luc Janssen. De gastvrouw wilde duidelijk dolgraag jammen op deze sessie, met haar (veelal Gentse) vrienden in garage Trix. Eerst kwam Ian Clement, zanger van Wallace Vanborn. Niet met stomende stonerrock, wel met intiem oud werk. En het nieuwe 'Hardly', dat smaakte naar een zoet glas bourbon. Er volgde een Trixie-duet in het nog maar pas uitgebrachte 'Someone To Color With'. Hetzelfde stramien voor 'Bullet For Love' (eveneens kraakvers Trixie-materiaal) waar Annelies van Echo Beatty op kwam meespelen en Clement een horzel in zijn gitaar stopte. Whitley exploreerde met haar stembanden Anouk-gewijs alle kanten van de zaal. Om nadien achter het drumstel te gaan zitten en knap de americana van Echo Beatty te begeleiden.

Archiefbeeld: Trixie Whitley op Rock Werchter, eerder dit jaar. Beeld Stefaan Temmerman

Blow was nadien een plotse stijlbreuk. Deze twee gemaskerde saxofonisten en drummer wonnen afgelopen zomer de prijs voor beste nieuwkomers op Theater aan Zee. Maar hun instrumentale en geloopte songs klonken vooral bevreemdend. Samen met een huppelende Trixie speelden ze ook 'Bela Lugosi's Dead' van Bauhaus. Een cover die weinig toevoegde. Net als de solo-bijdrage van Whitley's bassist Chris Morrissey, die te lang aansleepte.

Dan liever Trixie en haar band zelf. Je moet weten dat de zangeres slechts een blitsbezoekje aan België brengt, waarvoor ze speciaal kwam overgevlogen uit New York. Politiek nog wat wankel na de verkiezing van president Trump, maar muzikaal stevig op de benen. Whitley begon krols 'Breathe You in My Dreams' te zingen, zittend op de rand van het podium. Een innemende song die zo in de nieuwe Bond-film mag. 

Archiefbeeld: Trixie Whitley, Cultureel Centrum Hasselt. Beeld Stefaan Temmerman

Fenomenaal ook hoeveel kracht, volume en intensiteit er in dat frêle lichaam zit. De zangeres ging zwoel dansen op 'Closer', waarvan de gitaren even zwart klonken als Trixie's opvallende oogschaduw. En bassist Morrissey verzorgde mooi de tweede stem op 'Salt'. Na 'Fourth Corner' (uitgekleed met enkel gitaar en toetsen) volgde nog een laatste betoverend duet. Jazz-sensatie Melanie DiBiasio kwam Whitley vervoegen voor de innige Nina Simone-cover 'Be My Hushand'. Terwijl beide vrouwen geknield zongen, kon je een speld horen vallen in de zaal. Wat een subtiele schoonheid.

Of er in 2017 nog budget zal worden gevonden voor een tiende editie van de Radio 1-sessies is momenteel nog onduidelijk. Anderzijds: als dit de allerlaatste was, dan was het er een van een straffe madam en een beklijvende finale. Met Trixie in Trix.

Trixie Whitley staat op 21 en 22 december in De Roma in Borgerhout. Het eerste concert is uitverkocht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234