Vrijdag 21/02/2020

RecensieTheater

Tribunal: Hard lachen, maar wel uit gêne ★★★★☆

Beeld RV © Clara Hermans

Met Tribunal geven BRONKS en Ballet Dommage zesplussers inkijk in een systeem dat functioneert op het ritme van regels en rituelen. Starring, in de beklaagdenbank: een snoezig konijn.

‘Paranoïde’ fictie, zo wordt het werk van Franz Kafka wel eens genoemd, omdat in romans als Het proces (1926) kleine burgers genadeloos worden vermalen door een blinde bureaucratie. Een stap daar voorbij zou je Tribunal van Ballet Dommage (Maxim Storms en Katrien Valckenaers) misschien ‘kubistische’ fictie kunnen noemen. De voorstelling schetst een extreem abstract universum, bevolkt door personages die ook letterlijk ‘hoekig’ zijn: hun hoofd staat nekloos op de romp, hun wijd uitstekende schouders geven hen het uitzicht van wandelende duploblokken.

In de strakke wereld van vier van deze duplo-ambtenaren moet alles gebeuren volgens de protocollen en dus ontstaat er even paniek wanneer het publiek, face à face verdeeld over twee tribunes, verkeerd blijkt te zitten. Deze en andere administratieve hobbels (“de eerst debattatie heeft tien minuten vertraging; gelieve ons hiervoor te verontschuldigen”) rekken de tijd en illustreren de eindeloze logheid van het apparaat.

Eindelijk kan de eerste ‘debattatie’ beginnen. Op de agenda: het konijn en het gevaar van zijn keutels. De vier voeren een pleidooi, consulteren hun achterban en komen verrassend snel tot een besluit. Wanneer vervolgens een zuurstokroze meisje verschijnt met een konijnenkooitje in de hand, wordt Tribunal creepy. Vrouwe Justitia werkt blijkbaar op twee snelheden en toont zich in de uitvoering van het vonnis plots wel erg doelgericht.

Net zoals bij Kafka bestaan de processen uit Tribunal enkel omwille van zichzelf. En net zoals in De collega’s (of, minder geinig, J.J. Voskuils Het bureau) gedragen de ambtenaren zich onder die flinterdunne illusie van van controle des te kleinzieliger, met erupties van vernedering, verraad en fysiek geweld. Tribunal doet soms hard lachen, maar het is de lach van de gêne, omdat we weten dat Ballet Dommage ons slechts een uitvergrote versie toont van de waarheid.

Voor het jonge publiek schuilt die lach wellicht eerder in de gestileerde humor van beweging en taal. Dossiermappen, brillen en bureaukrukjes lenen zich tot komische choreografieën. Anderzijds is ook de ambtelijke taal teruggebracht tot muzikale frasen; niets meer dan aanzetten tot zinnen en abstracte klanken. Zo bezien is Tribunal veel meer muziek- en dansvoorstelling dan verteltheater. Het neemt niet weg dat het zijn verhaal vertelt op een intelligente, loepzuivere en gelaagde manier.

Tot 12/2 in BRONKS, Brussel, daarna tot 4/4 op tournee. Bronks.be