Zaterdag 25/06/2022

TheaterrecensieThe House of Bernarda Alba

Trajal Harrell maakt esthetisch verfijnde maar lege modeshow ★★☆☆☆

'The House of Bernardo Alba' van Trajal Harrell. Beeld Anna Van Waeg
'The House of Bernardo Alba' van Trajal Harrell.Beeld Anna Van Waeg

Stijl is alles, zo zou je de poëtica van Trajal Harrell kunnen samenvatten. In The House of Bernarda Alba zijn omkadering, scenografie en kostuum een lust voor het oog. Maar wat blijft er over aan dramatische kracht?

Evelyne Coussens

De internationale ster van de Amerikaanse danser en choreograaf Trajal Harrell rees de laatste jaren bliksemsnel, met grote opdrachten in Londen en New York, en een eigen dansgezelschap in Zürich. De verfrissende manier waarop Harrell stijlen en disciplines combineert is daar debet aan.

Op het Kunstenfestivaldesarts gaat hij aan de slag met Federico Garcia Lorca’s The House of Bernarda Alba (1936), een beklemmend huiselijk drama rond de onderdrukking van vrouwen in naam van eer en traditie. Harrell plaatst dit huis in een ander, verbluffend nagebouwd exemplaar: op de bühne van de KVS is een replica verrezen van Christian Diors Salon de Maison, inclusief grote spiegels, een kroonluchter, neoklassieke fiorituren en heerlijke zeteltjes om in weg te zakken. In dit couturehuis doorkruisen de personages diagonaal het salon, als op een catwalk, of verschijnen ze op de nagebouwde trap.

Terwijl hun aanvankelijk zwarte rouwdracht evolueert naar een prachtige explosie aan kleuren, lijkt met hun innerlijk het omgekeerde te gebeuren: de vloeiende, bijna dromerige bewegingstaal wordt gaandeweg gestileerd, geabstraheerd tot de typische poses van de Japanse butoh: verkrampte ledematen, wegdraaiende ogen, scheefgetrokken monden - alsof de kwade geesten van het verleden steeds meer vat op hen krijgen. Ze raken naar binnen gekeerd, ontoegankelijk voor het publiek en hun medeperformers.

Daarmee reduceert Harrell hen tot fascinerende maar steriele modellen, die ons weinig te vertellen hebben. Wellicht mikt de choreograaf op een grotere diepte van emoties, maar deze modeshow is te verliefd op zichzelf om iets te kunnen oproepen dat wezenlijk verder gaat dan: kijk mij eens.