Woensdag 13/11/2019

Topfestival Nuits Sonores komt naar Brussel

De grote hal in de oude suikerfabriek Beeld Lilith Geeraerts

Er zijn maar weinig festivals waar je als muziekliefhebber zo op je wenken wordt bediend als op Nuits Sonores. Het Franse muziekfestival wordt dan ook bejubeld door kunst- en elektronicafans van binnen én buiten Europa. Dit jaar vierde het haar vijftienjarig bestaan in Lyon, en in september doen ze het nog eens over in Brussel.

Laurent Garnier, Nina Kraviz, Andy Stott, Jon Hopkins, Floating Points en Chemical Brothers: je hoeft geen doorgewinterde technofan te zijn om te weten dat de affiche van Nuits Sonores subliem is. En je hoeft evenmin een doorgewinterde technofan te zijn om van het festival te genieten: ook Air, Stormzy, Einstürzende Neubauten en Pharoah Sanders kwamen graag langs op de vijftiende editie van het gerenomeerd elektronisch muziekfestival in Lyon. 

Niet verbazend dus dat Nuits Sonores steevast op allerlei lijstjes van topfestivals prijkt. En niet alleen de affiche is indrukwekkend, ook de setting is niet te overtreffen: op de industriële sites van Lyon pompen de beats over de Rhône, waarnaast de groene helling een natuurlijke arena vormt. Een prachtig schouwspel speelt zich af tot net na zonsondergang, onder het goedkeurend oog van de curator van de dag. Dit jaar hebben The Black Madonna, Nina Kraviz en Jon Hopkins elk één dag de middagprogrammatie voor hun rekening genomen.

Zelfs onder de brandende middagzon blijft het publiek enthousiast Beeld Lilith Geeraerts

En dat wil zeggen: stampen en zweten op meer dan veertig locaties in de stad. We palaveren van kleine muzikale oases met eetstandjes in de binnenstad naar een oud militair onderkomen, herbestemd tot rustpunt van Nuits Sonores. Niemand die er opkijkt als je tijdens het debat over Turkse cultuur in Frankrijk even naar buiten wandelt om te zonnekloppen of de sporadische indieband te checken. En dat allemaal door de best mogelijke geluidsinstallatie: van snoeiharde beat tot breekbaar hoogtepunt, alles is een streling voor het oor.

"Met ons festival proberen we vooral de band met onze artiesten en ons publiek sterk te houden. Die nabijheid is belangrijk voor het verhaal". Aan het woord is artistiek directeur Pierre-Marie Ouillon. Hij was erbij toen het festival in 2002 werd geboren. "Wat ik wil van een artiest? Heel duidelijk: iemand die géén toegevingen doet. Op die manier sluit je al heel veel artiesten uit. Jon Hopkins, Floating Points en Laurent Garnier komen hier niet spelen voor het geld. Die vertellen een verhaal, en die mogen dat gerust vijf jaar na elkaar komen doen."

Vijftien jaar vrijheid

Nuits Sonores kon vijftien jaar geleden enkel ontstaan bij de genade van burgemeester Gerard Colomb. Na een zeer conservatief verleden leidde hij de stad in het begin van de eeuw op een progressief pad. Colomb was vorig jaar één van de eerste politici die zich achter de beweging van Macron schaarde, en werd twee weken geleden aangesteld als Frans minister van Binnenlandse Zaken. Niet toevallig dus dat Nuits Sonores hier al vijftien jaar lang de vrijheid krijgt om op meer dan veertig plaatsen in Lyon kunst, debatten en muziek te programmeren.

"We werken met 150 organisaties binnen de stad; niet alleen muziekorganisaties maar verschillende cultuurorganisaties, kunstenaars en politieke verenigingen", zegt Ouillon, die van in het begin ijverde voor een festival waar veel vrijheid en een band met het publiek en de omgeving centraal staat. 

"Ik denk dat de bevolking in het begin wel bang was voor de overrompeling, maar Nuits Sonores is van de Lyonnais . Alles draait om het publiek en Lyon is trots op haar festival. In Parijs kan je zoiets niet doen. En onze artiesten komen hier graag. Vaak hoor ik hen zeggen: 'Jullie publiek is zo attent!'" 

Geen vetzakkerij

Ook dat was ons opgevallen: geen vetzakkerij in zicht en de site ligt er smetteloos bij. Ook al is het 35 graden, buiten een verzwikte enkel is de Eerste Hulp is technisch werkloos. Hopelijk kan Nuits Sonores hetzelfde in Brussel verwezenlijken, want de stad is een chaotisch kluwen van gemeenschappen en op vlak van planning loopt het niet altijd even makkelijk.

"Ik denk toch dat Lyon en Brussel erg op elkaar lijken", vertelt Ouillon. Hij reist elke maand naar onze hoofdstad om er de kosmopolitische cultuur op te snuiven. "Brussel lijk wat op Berlijn op een doe-het-zelfmanier. Mensen bouwen er allerlei dingen op zonder subsidies, en veel projecten zijn transversaal. Je hebt zo veel events die niet enkel over design, muziek of installatie gaan: het gaat vaak over verschillende makers en kunsten tegelijk. Wij zijn er met open armen onthaald, en de Brusselaars lijken trots op onze komst."

Ouillon hoopt dat ze als buitenstaanders toch een gevoel van samenhorigheid tussen de gemeenschappen kunnen bewerkstelligen. Net als in Lyon zullen ze de hele stad muzikaal bezetten. 

"De Fuse, les Brigitinnes en Recyclart in de Marollen doen mee, Café Belga in Elsene, en we hebben een project in de oude bowling. En natuurlijk zijn er de zalen in het centrum: de AB, de Bonnefooi en La Madeleine. Ik hou heel erg van Molenbeek en daar zullen we dan ook een paar sites hebben. En de kroon op mijn werk: onze programmatie in het prachtige art-decogebouw Paleis 10."

Bij ons krijgt de programmatie wat extra couleur locale. De cultuur in onze hoofdstad trekt al jarenlang de aandacht van de organisatoren in Lyon, en vijf jaar geleden had Nuits Sonores zelfs een editie met focus op Belgische artiesten. 

Hier in Brussel zullen onder andere de Brusselse producers Haring en DC Salas instaan voor de Belgische vertegenwoordiging. Onze elektronische muziekscène bloeit, en de onze hoofdstad heeft zelfs haar eigen stroming Marokkaanse muziek, de Brusselse 'Gwana'.

Ouillon: "We hebben geprobeerd onze programmatie zo panoramisch mogelijk te maken. Alles met respect voor het kosmopolitische Brussel."

Nuits Sonores vindt plaats op verschillende locaties in Brussel van 14 tot 17 september. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234