Maandag 17/06/2019

Film

Topactrice Isabelle Huppert: "Ik ben niet bang voor de vergetelheid"

Ze heeft met de grootste regisseurs samengewerkt, maar voor het sprookjesachtige Souvenir ging ze in zee met de Belgische filmmaker Bavo Defurne. “Ik heb me zelden in mijn regisseur vergist.”

Isabelle Huppert in 'Souvenir'. Beeld rv Fabrizio Maltese

Een ontmoeting met Isabelle Huppert blijft, ondanks haar kleine gestalte (ze is amper een meter zestig groot), een indrukwekkende ervaring. Het Franse acteericoon heeft er samenwerkingen met grootheden als Michael Haneke, Claude Chabrol en Jean-Luc Godard opzitten en heeft in haar 46-jarige carrière een stevige stempel nagelaten op de internationale filmgeschiedenis, recent nog in de geweldige psychothriller Elle, van regisseur Paul Verhoeven.

Maar Huppert, de nuchterheid zelve, staat zelf zelden stil bij haar verwezenlijkingen. “Ik weet dat men van buitenaf zo naar me kijkt”, vertelt de vijftienvoudige César-nominée wanneer je haar vraagt of ze ooit stilstaat bij haar indrukwekkend cv, “maar mijn perceptie is anders. Ik ben zelf niet zo bezig met terugkijken.”

Terugkijken is nochtans een centraal thema in Souvenir, haar meest recente film, van de Belgische regisseur Bavo Defurne. Huppert speelt Liliane, ooit bekend als Laura, een zangeres die in de jaren 70 een gooi deed naar de eerste plaats op het Eurovisiesongfestival, maar het moest afleggen tegen – hoe kan het ook anders – Abba. Sindsdien probeert Liliane een streep te trekken onder haar carrière als eendagsvlieg, door zich terug te trekken in de anonimiteit en in een routinebaan als arbeidster bij een vleesverwerkingfabriek. Tot haar jonge collega Jean (Kévin Azaïs) haar terug meeneemt naar de showbizzwereld, die wordt afgekruid met hartstochtelijke romantiek en kitscherig succes.

Voldoening

Net als zijn debuutfilm Noordzee, Texas overgiet Defurne Souvenir met een sausje van sprookjesachtige kitsch en surrealistisch melodrama: de zonsondergangen waartegen Jean en Liliane romantische ritjes op de bromfiets maken, zijn zo fake als wat, en hun emoties worden bewust uitvergroot tot sentiment. Souvenir is eigenzinnig, en niet bedoeld voor droogstoppels of liefhebbers van cinéma verité. Maar dat kan Huppert weinig schelen.

Actrice Isabelle Huppert en regisseur Bavo Defurne. Beeld Kris Dewitte

“De film is kitsch en melodramatisch, maar er zitten wel universele thema's in”, meent Huppert. “Over wat het betekent om te verdwijnen, bijvoorbeeld, en waarom mensen daarvoor kiezen. En over wat het betekent om geconfronteerd te worden met je eigen mislukking, en je eigen succes: dat snijdt de film heel mooi aan, vind ik. Het is een heel simpel verhaaltje, maar er gaat een grote rijkdom achter schuil.”

De soms ietwat zielige Liliane kan niet meer verschillen van de assertieve Huppert, maar haar verlangen naar applaus en succes, dat kent de actrice wel. De avond voor we haar spreken stond ze nog op de planken van het Théâtre de Liège, en ook Huppert blijkt niet ongevoelig voor een staande ovatie.

“Als je acteur bent, houd je van die voldoening. Het is moeilijk om verder te doen, als je dat niet krijgt. Gisteren kregen we een werkelijk ongelooflijke ovatie. Een van de beste publieken waarvoor ik al gespeeld heb, met ongelooflijk veel enthousiasme. Als je dat tegenkomt... c'est vraiment génial.

Controlefreak

Is dat waarom ze nooit een pauze lijkt te nemen? Ze doet bijna drie films per jaar, staat tussendoor nog af en toe op de planken, en heeft alweer zeven nieuwe films in de pijplijn zitten. “Voor vergetelheid ben ik niet bang, als je dat bedoelt. Dat is ook niet waarom ik zo veel speel: ik speel veel omdat ik het graag doe. Er zit helemaal geen strategie achter. Ik kom gewoon mensen tegen die graag met mij willen werken, en dat zijn vaak buitengewone mensen, met wie ik ook wil werken.”

En een van die mensen is dus Bavo Defurne, met Souvenir toe aan zijn tweede langspeelfilm. “Het zou zever zijn als ik zeg dat ik niet een beetje zenuwachtig was”, lacht de regisseur wanneer we hem vragen hoe het is om zo'n ervaren actrice te regisseren. “Isabelle is heel veeleisend, je kunt haar niets wijsmaken, en ze is heel perfectionistisch, een absolute controlefreak. Maar ze had snel door dat ik dat ook ben. Er was snel een wederzijds respect. En ik heb haar niet als een fabelachtige godin uit een ander universum behandeld. Dat waardeert ze, als je heel rechtuit bent.”

Aanvankelijk aarzelde Defurne nochtans om Huppert aan te zoeken voor de rol van Liliane. “Eerst durfde ik het niet te doen. Ik droomde wel van haar in de hoofdrol, maar ik heb de moed bij elkaar moeten rapen om het – via een Frans castingbureau – te vragen.”

Hupperts reactie op zijn vraag? Noordzee, Texas bekijken, en zich vergewissen van het talent van de regisseur. “Ik heb zijn eerste film gezien, een heel stoutmoedige film, heel eigenzinnig. Bavo is een échte metteur-en-scène. Hij creëert zijn eigen persoonlijke universum. Een heel speciaal universum. Dat voel je heel sterk in zijn films." 

Isabelle Huppert in 'Souvenir'. Beeld rv Fabrizio Maltese

En dan was er nog zijn achtergrond. "Het feit dat hij Vlaming is, maakte me ook heel nieuwsgierig. Ik had misschien meer twijfel gehad als hij geen Vlaming was, echt waar. Ik associeer Vlaanderen op veel domeinen – denk maar aan mode of theater of dans – met heel veel creativiteit, en soms ook een beetje kitsch. Maar dan op een manier waarvan ik zeker was dat het zou werken.”

Is Huppert dan werkelijk zo toegankelijk voor regisseurs die durven te dromen, willen we nog van haar weten. “Overdrijf niet, hè (lacht). Het is niet zo dat een regisseur maar met zijn vingers moet knippen, en ik ben er. Ik sta open voor films en scenario's die me interesseren, en, zoals alle acteurs, speel ik nu en dan eens in een onbekende debuutfilm, en nu en dan eens in een film van een gevestigde waarde. Maar misschien valt het bij mij iets harder op wanneer ik in een film van een onbekende regisseur speel, omdat ik met zo veel grote filmmakers heb samengewerkt.” Het blijft even stil, en dan voegt ze er nog aan toe: “En ik heb me zelden in mijn regisseur vergist.”

Souvenir speelt vanaf 18 januari in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden