Vrijdag 10/04/2020

Uitgezongen

‘Too drunk to fuck’ van Dead Kennedys: onze soundtrack bij Tournée Minérale

De Amerikaanse punkgroep Dead Kennedys.Beeld rv

Tijdens Tournée Minérale zorgen de Dead Kennedys voor een hart onder de riem. Want nuchter blijven lúkt met deze soundtrack.

“Went to a party / I danced all night / I drank sixteen beers / And I started up a fight.” Dansen, drinken en dreunen geven. Als dat je vaste routine in de uitgang zou zijn, geldt ­volgens Dead Kennedys: ’s avonds grote man, ’s nachts kleine jan. De Californische punkiconen laten er alleszins geen twijfel over bestaan dat er van palen, poken of pezen niets terechtkomt na een avondje op de zwier. “You’re out of luck”, bijt zanger Jello Biafra zijn nachtelijke verovering toe. Rollebollen doet hij alléén nog van de trap: “I’m ­rolling down the stairs, too drunk to fuck.”

Aan enthousiasme bij de dame ligt het nochtans niet. Die levert op eigen initiatief mond-en-spandiensten om zijn hopeloos slappe snikkel te ­wekken. Het mag niet baten. Misschien was die nachtbeugel ook niet zo’n goed idee, natuurlijk: “You give me head / It makes it worse / Take out your fuckin’ retainer / Put it in your purse.”

De no pussy blues van Biafra wordt vrolijk in heavy surfrock en naar garage meurende punkrockriffs gebald. Als één punkgroep al een vurig pleidooi voor een minder bourgondische slemppartij weet te houden, zijn het Dead Kennedys wel. In een volgend couplet wordt de post-alcoholische vernedering nóg onthutsender geïllustreerd. “You bawl like the baby in Eraserhead”, huivert Biafra bij de aanblik van zijn bleirende vriendin. Een ­verwijzing naar de gelijknamige film van David Lynch uit 1977, waarin een gruwelijk misvormde baby angstaanjagend gehuil doet opstijgen uit zijn amfibie-achtige bekje.

Toen de song in 1981 werd uitgebracht, haalde de groep een bescheiden top-40-notering in de ­hitlijsten. Het verwachte (of verhoopte) shockeffect van de titel bleef evenwel goeddeels uit. Engeland had een paar jaar eerder al de schokgolf van The Sex Pistols beleefd, en ook puriteins Amerika raakte inmiddels gewend aan vuilbekkende ­dwarsliggers.

Het grote publiek viel zich dus geen buil aan de provocerende titel. Niettemin was de single wél de eerste Britse top-40-notering ooit met het woord ‘fuck’ in de titel. Op BBC Radio 1 werd het nummer daarom ook eerst uit de ether gebannen. Een ­aantal platenzaken weigerde de single op hun beurt te verkopen. Voor alle winkels die aanstoot namen aan de titel, lieten Biafra en co een sticker plakken over het gewraakte woord op de hoes. De boodschap: ‘Let op: je bent het slachtoffer van de zoveelste pappige detailhandelaar die bang is om je geest te verzieken door de titel van deze song te onthullen. Trek de sticker ­langzaam los en zie…’

In 2011 kregen Spotify en Heineken méér tegenwind met diezelfde song. In een ­reclamecampagne werd een ­vertraagde loungeversie van Nouvelle Vague gebruikt om Kronenbourg 1664 aan te ­prijzen, met de slogan ‘Slow the pace’. De campagne zou drinken – zelfs al is het met mate – te veel aanmoedigen, klonk het bij de oppositie. Dead Kennedys namen de biergigant ook onder vuur, en stuurden hun advocaten af op Heineken. “Dead Kennedys hebben nooit toestemming gegeven aan een bedrijf om hun songs te gebruiken voor de ­promotie van een ​​consumentenproduct, laat staan ​​de consumptie van alcohol.”

Biafra zou wel gek zijn om drank warm aan te bevelen, natuurlijk. Nat van het koude zweet ­verzucht hij aan het eind van de song: “I’m melting like an ice cream bar”. Waarna je zijn maaginhoud in de porseleinen pony hoort belanden

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234