Maandag 30/03/2020

Concertrecensie

Tones and I in Het Depot: dan toch niet in de aap gelogeerd ★★★☆☆

200307 LeuvenAustralische zangeres Tones and IBeeld Illias Teirlinck

In meer dan dertig landen schoot ze naar nummer 1 met ‘Dance Monkey’. Maar zaterdagavond keken wij voornamelijk als een aap naar een roestig horloge: Tones and I toonde zich zowaar méér dan een one hit wonder in spe! In Het Depot hield de artieste naast haar alomtegenwoordige wereldhit nog andere ijzers in het vuur. Al had een doorgewinterde smid de beloftevolle, maar niet altijd even beklijvende set vast iets meer gloed kunnen geven.

Dat ze het métier nog niet helemaal onder de knie heeft, kun je haar natuurlijk bezwaarlijk aanwrijven. Vorige zomer dook Toni Watson uit het niets op. Tot voor kort was ze straatmuzikante in Australië, die leefde in haar auto en rekende op de goodwill van hostels. In de badplaats Byron Bay probeerde ze haar muzikale droom na te jagen. Gewapend met niets meer dan een synthesizer, een loop station, een wendbare stem en duidelijk ook heel wat charisma: haar eerste straatoptreden liep al meteen uit de klauw. Een legioen nieuwsgierige omstanders stroomde toe naar haar straathoek, waarop de politie moest ingrijpen. In een mum van tijd versierde ze dan ook een platencontract.

Luttele maanden later is het onmogelijk om ‘Dance Monkey’ nog uit je bovenkamer geborsteld te krijgen. De Australische Tones and I prijkte met die song een recordaantal weken op nummer 1 in de Ultratop 50. Dat een relatief kleine zaal als Het Depot haar toch kon strikken voor een concert - ze heeft ondertussen meer dan een miljard streams met die hit - leek zelfs een godswonder. Maar net omdat de programmatie in die zaal al veel langer vast lag, kon deze overnight tienersensatie in de allerbeste omstandigheden haar eerste stappen zetten op internationale podia.

200307 LeuvenAustralische zangeres Tones and IBeeld Illias Teirlinck

Patroonheilige van de kneusjes

Een geluk, want hoewel Tones and I een zelfzekere indruk maakte, oogde ze voornamelijk als een succesact in wording. Een parmantig popprinsesje is Watson bewust niét. Dat speelde alvast in d’r voordeel: in Leuven had je een gelikte act voor de kiezen kunnen krijgen, maar eigenlijk keek je aan tegen je amicale buurmeid die op de sterren mikte en raak had geschoten. Na het concert had je haast verwacht om haar aan de bar te zien verbroederen met alle toeschouwers. Op haar sokken won ze het publiek voor zich. Dat laatste mag je trouwens letterlijk nemen: in streetwear, petje en kousen kwam ze het podium op. Ze liet zich tijdens het concert ook gelden als de patroonheilige van gepeste kneusjes, holebi’s en zowat alle aanstormend talent dat de verleiding moet weerstaan om aalgladde producers uit L.A. gedwee te volgen. Een vrouw naar het hart!

Muzikaal zette ze gelukkig ook de tering naar de nering. Watson bleek zelfs van verschillende markten thuis. Stel je voor dat Billie Eilish en Ed Sheeran op de borrel zouden gaan met Disclosure en Amy Winehouse: dan krijg je enigszins een beeld van waar Tones and I voor wil staan. Dat leverde een verrassende set op, die met de intimistische pianoballade ‘Can’t Be Happy All the Time’ begon om daarna in blinde vaart doorheen deep house bangers en exotische beats te ploegen. Ook met een fraaie cover van ‘Drop the Game’ - oorspronkelijk van Chet Faker en Flume - wist ze te verrassen, net als met ‘Forever Young’ van Alphaville dat wellicht bedoeld was als kushandje aan alle ouders die hun fanatieke kroost vergezelden.

200307 LeuvenAustralische zangeres Tones and IBeeld Illias Teirlinck

Onvoldragen en sober

We hadden willen beweren dat elke song op dat ene uur tijd een hoog oplaaiend vuur was. Maar helaas bleek haar one person act nog net iets te onvoldragen en sober om tijdens het festivalseizoen de hoogvlieger van de dag te worden. De ene noemt zoiets zelfvertrouwen, een ander een gebrek aan zelfkennis: met een minimale bezetting als rugdekking zouden de songs zonder twijfel wat meer kleur en leven gekregen hebben. Niet onbelangrijk, wanneer ze straks ten dans speelt op Rock Werchter. 

Maar iets verderop in Leuven, miste Tones and I haar Belgische vuurdoop allerminst. De hitlijster van ‘Dance Monkey’ stond dan wel in d’r uppie op het podium, toch hield ze een negenhonderdkoppig koor achter de hand tijdens die song. En in ‘Never Seen the Rain’ bleek dat koor ook nog eens over eensluidend wuivende armen te beschikken. Aan infectieus enthousiasme geen gebrek.

200307 LeuvenAustralische zangeres Tones and IBeeld Illias Teirlinck

Juk van een wereldhit

Eerlijk gezegd: zonder heel grote verwachtingen zakten we zaterdagavond af naar Leuven - zo’n van hoop verstoken knakkers zijn we wel. Eén verwachting zou sowieso ingelost worden. Voor elk twaalfjarig meisje is ‘Dance Monkey’ het equivalent van met crack versneden kattenkruid, en laten we nu nét in ouderlijk gezag te zijn van zo’n dochter. Net als zo’n miljoen andere TikTokkers oefende die in afwachting van een gewisse doorbraak al maanden met overgave voor het scherm van een tablet op die song. Geen wonder dat die wereldhit dan ook het onbetwiste orgelpunt van de set vormde in Leuven.

We kregen en passant nog mee dat die song nooit had bestaan, zonder ‘Lose Yourself to Dance’ van Daft Punk en een paar lastige dronkaards als straatpubliek. Tja... Net zo goed zijn wij het merendeel van buskers zat, wanneer die in de lage-ambitiezone van de binnenstad elke evergreen als een weerloos katje verdrinken. Maar in Leuven zagen we iets anders: een bescheiden belofte, die nu nog het juk van een joekel van een wereldhit moet zien te dragen. Ze leek alleszins op de goede weg.

Op zaterdag 4 juli speelt Tones and I in de Klub C van Rock Werchter.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234