Donderdag 17/10/2019

Theater

Toneelgezelschap de Roovers is jarig

Stefaan Degand (m.) als zielenknijper Hickey met vaste de Rooverswaarden Sofie Sente (l.) en Luc Nuyens (r.). Beeld Stef Stessel

Het mooiste verjaardagscadeau schenkt theaterensemble de Roovers zichzelf: de vaststelling dat hun concept al twintig jaar standhoudt. In de toekomst wil de groep de artistieke harde kern blijven aanvullen met wisselspelers en inzetten op jong talent.

Hun roepnaam hebben ze van Schillers 'Die Räuber', een toneelstuk dat geheel volgens de hoogromantische tijdsgeest met de vrijheidsgedachte koketteert. De juveniele Roovers vonden de idee van een groep studenten die zich in de Boheemse bossen terugtrekt om het leven te herdenken een perfecte metafoor voor wat een toneelgezelschap zou kunnen zijn.

Hun ontstaan als gelegenheidsgezelschap was geen daad van verzet of een poging om zich tegen de pikorde binnen de theaterwereld af te zetten. Tg STAN en De Koe waren hen in die artistieke latrelatie voorgegaan en heel wat anderen volgden.

Acteur Robbie Cleiren: "Veel groepen zijn ontstaan vanuit het Conservatorium Antwerpen en dat had te maken met hoe wij onderwezen werden over wat toneel kan zijn: niet alleen uitvoeren, maar ook mee verantwoordelijkheid nemen en zelf keuzes maken."

Actrice Sara De Bosschere, immer gretig, vult aan: "Het heeft ook te maken met het unieke van het Vlaamse podiumlandschap. Bij ons is er geen nationale traditie zoals in Frankrijk of Duitsland. De stadstheaters waren eerder al omvergeworpen. De overheid in Vlaanderen heeft unieke kansen geboden om op een geheel eigen manier het kunstenlandschap te definiëren naar hoe de kunstenaars werken en daar plukt iedereen nog altijd de vruchten van."

Acteurs Stefaan Degand (l.) en Danielle De Nul vervoegen de vaste kern van de Roovers, terwijl Mauro Pawlowski (m.) ten dans speelt. Beeld Stef Stessel

Buitenbeentjes

Op het compliment dat ze een unieke toets hebben, reageren ze bescheiden. "Je kunt een meesterwerk nooit afdwingen", relativeert acteur Luc Nuyens. Hun credo is het geloof in de autonomie van de toneelspeler als fundament van theater. Die overtuiging hebben ze meegekregen van leermeesters als Herman Teirlinck, Dora van der Groen en Sam Bogaerts.

De Roovers hebben met de jaren onderweg niets van hun frisheid en vitaliteit als theatermakers verloren. Het Sturm und Drang-gevoel van indertijd is gebleven. Als grootste gemene deler wijzen ze zelf hun liefde en passie voor het vak aan. Die vlam slaat duidelijk over, want met de jaren hebben ze een trouw publiek aan zich weten te binden. Eens de Rooversfan, altijd de Rooversfan.

De Roovers hebben een uitgesproken voorliefde voor klassieke teksten en repertoire. Hun oeuvre bestrijkt een heel scala aan literaire kleppers zo divers als Ibsen, Camus, Shakespeare, Heiner Müller, Büchner, Ovidius, Miller, Aischylos, O'Neill, Tsjechov...

De tekstkeuze gebeurt intuïtief. De zoektocht is gebaseerd op zaken die hen in hun privéleven bezighouden en tegelijk groter zijn dan dat. Ook al zijn ze honderden jaren geleden geschreven, de thematiek moet iets te melden hebben over de wereld van vandaag. Hun driedelige 'Dollarcyclus', een serie over de financiële en morele crisis van het kapitalisme, is daar een sprekend bewijs van. Het eerste stuk, 'Timon van Athene', onderzocht wat geld met een mens doet en op dat moment was Griekenland in volle crisis.

De Roovers scharen zich dan ook achter de boutade van dramaturge Marianne van Kerkhoven: "Theater staat in de wereld en de wanden zijn van huid". Ze verbannen een sloganeske manier om naar de waarheid te kijken. Hun benadering wil de nadruk leggen op nuancering en het in vraag stellen.

Actrice Sofie Sente zegt hierover: "We brengen stukken die uw zelfverzekerdheid als persoon aantasten en het besef brengen dat veel in het leven afhangt van een kantelmoment. We willen het bange vermoeden laten binnensluipen dat ook jij een verlopen personage uit Harry Hope (het centrale personage uit de nieuwste de Rooversvoorstelling 'Alsemkomt', jds) zijn bar zou kunnen zijn, waren de dingen anders gelopen dan nu. We cultiveren de twijfel."

Beeld Stef Stessel

ID-kit de Roovers

- werd in 1994 opgericht door acteurs Robbie Cleiren, Sara De Bosschere, Luc Nuyens en Sofie Sente

- hun eerste voorstelling was 'De wilde eend' van Ibsen in een regie van Sam Bogaerts

- fotograaf en scenograaf Stef Stessel is vanaf het begin nauw verbonden bij het Rooverstraject en bepaalt ontegensprekelijk mee de typische Rooversstijl

buitenshuis waren er Roovers te zien in:

- theater: tg STAN, FroeFroe, Theater Stap, BLOET/Jan Decorte, Laika, De Tijd, NTGent, Bronks, Muziektheater Transparant, Maatschappij Discordia, De Onderneming, theater Malpertuis, HETPALEIS, Kaaitheater, Dood Paard, Walpurgis, Toneelhuis, De Kakkewieten...

- film: 'Rundskop', 'Groenten uit Balen', 'The Broken Circle Breakdown', 'Dirty Mind', 'De helaasheid der dingen'...

- tv: 'Marsman', 'Wat als?', 'Clan', 'Deadline 14/10', 'Het eiland', 'Recht op recht'...

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234