Woensdag 27/10/2021

Tommorowland zet sociale media record

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Het festival Tomorrowland breekt met zijn jongste editie twee records. Tijdens het festivalweekend had het meer dan 175 miljoen online bezoekers en er werd meer dan 490 miljoen keer gebruik gemaakt van zijn sociale media kanalen. Geen enkel evenement heeft al zoveel unieke bezoekers gekend, die dan nog eens vanuit elke hoek van de wereld kwamen.

De organisatoren zorgden onder andere voor vier live-video's. Zo konden mensen ook thuis zien wat er gebeurde op zes podia. De filmpjes bereikten 4.2 miljoen unieke kijkers. In totaal werden de video's 13.7 miljoen keer bekeken op de website en app.

Sociale netwerksites
Tommorowland was heel actief op de sociale netwerksites Twitter en Instagram, maar boekte het meeste succes via Facebook en Snapchat. De Facebook Live-filmpjes werden 14 miljoen keer bekeken. 140 miljoen mensen bezochten de Facebook-pagina van TML tijdens het festivalweekend.

Ook van Snapchat werd gretig gebruikt. Miljoenen mensen vulden het 'Tommorowland Live Story' aan met hun foto's en video's. Iedereen kon die dan bekijken en mee de sfeer opsnuiven. Op het festival, maar ook achter de schermen.

Daarnaast heeft TML meer dan vijf miljoen Youtube-abonnees, wat het een van de top 250 meest populaire kanalen maakt wereldwijd. De website 'Tomorrowland 365' toont alle optredens die op Tomorrowland plaatsvonden. Daarnaast vind je er de aankondigingtrailers en aftermovies. TML plaatste de aftermovie van het afgelopen festival vorige week online. De video werd al meer dan een miljoen keer bekeken.

Artiesten
Artiesten die op het festival mochten draaien, zijn blij dat ze een graantje mochten meepikken van Tomorowlands online bereik. De Nederlandse DJ en producer Armin Van Buuren zegt dat het festival voor hem bijzonder belangrijk is. "Het geeft me de kans om een band te scheppen met miljoenen fans, nieuwe muziek te brengen en met andere artiesten in contact te komen om er eventueel mee samen te werken." Voor Van Buuren is TML een persoonlijk hoogtepunt in zijn carrière. "Ik ben blij dat ik dat kan delen met zoveel mensen van over de hele wereld."

China
Opvallend: voor het eerst werd er ook vanuit China gekeken. Linhai Deng, de directeur van het Tencent Video Music Center maakte met het bedrijf Budweiser het voor Chinezen mogelijk om via het nieuwe 'Vibe Channel' 72 uur lang te live-streamen. Meer dan 1.8 miljoen mensen maakten er gebruik van om mee te genieten van het Belgische festivalgebeuren. "Ook al is het elektronische muziekgenre nog niet echt ingeburgerd in China", aldus Deng, die vele reacties kreeg van hoe verschillende Chinezen wilden leren van de elektronische muziekscène en de magie van Tommorowland.

Tickets
Terwijl er eigenlijk maar plaats is voor maximaal 180 000 bezoekers, willen elk jaar meer dan 1 miljoen mensen een kaartje bemachtigen bij de start van de ticketverkoop in januari. Meer dan 200 nationaliteiten verenigden zich tijdens de laatste editie van het festival. Daarom wordt TML het meest internationale evenement ter wereld genoemd.

null Beeld Tomorrowland
Beeld Tomorrowland
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234