Maandag 08/03/2021

FilmrecensieNews of the World

Tom Hanks bevecht fake news in het Wilde Westen ★★★☆☆

Tom Hanks en Helena Zengel in een gevoelige western die knipoogt naar de actualiteit.
 Beeld Photo News
Tom Hanks en Helena Zengel in een gevoelige western die knipoogt naar de actualiteit.Beeld Photo News

Paul Greengrass wisselt schokkerige gevechtsscènes in voor weidse westernlandschappen in News of the World. Dat is een gevoelige roadmovie waarin knuffelpapa Tom Hanks stevig weerwerk krijgt van een tienjarige natuurkracht.

Niemand die het woord ‘home’ zo vredig doet klinken als Tom Hanks. Wanneer de 64-jarige knuffelbeer het over zijn zoetgevooisde stembanden laat rollen, horen wij meteen een knisperend haardvuur en het tikken van een slingerklok. Hanks is dus perfect gecast als de vaderlijke Jefferson Kyle Kidd, een zorgzame veteraan uit de Amerikaanse Burgeroorlog die een tienjarig weesmeisje naar huis escorteert, nadat ze jarenlang bij de Kiowa-indianen leefde.

Op papier heet ze Johanna Leonberger, zelf verkiest ze de naam Cicade, ‘dochter van Kolkend Water en Drievlek’. Maar onthoudt u vooral de naam van de Duitse actrice Helena Zengel. Wie haar al tekeer zag gaan in System Crasher, wist het al: deze jongedame, met haar helblauwe ogen en haar haar als zongebleekt woestijngras, wordt een ster. Dat ze in deze film nauwelijks hoeft te spreken om indruk te maken, zegt genoeg.

Bruggen bouwen

Paul Greengrass, de Britse regisseur die tot nu toe vooral gold als een crack in schokkerige actiefilms (de Bourne-saga, United 93...), lijkt een onlogische keuze voor een kalme, intieme western als News of the World. Maar het genre gaat hem uitstekend af. Halverwege de film leeft Greengrass zich even uit met een razend spannende shoot-out, maar meestal houdt hij het adrenalineniveau bewust laag, om te focussen op het verhaal van twee getraumatiseerde zielen die traag maar zeker naar elkaar toe groeien.

Toch zou Greengrass niet Greengrass zijn als hij niet naar de hedendaagse politieke situatie knipoogde. News of the World gaat over helen en bruggen bouwen. Tussen kolonisten en inheemse volkeren, maar ook tussen verschillende politieke stromingen binnen de VS. De film speelt zich af vlak na de Burgeroorlog. Op de bijeenkomsten waar Kidd als rondtrekkende nieuwslezer in actie komt, vallen regelmatig leuzen als ‘Texas first!’ te horen. De gekrenkte Zuiderlingen, die in de oorlog het onderspit moesten delven, voelen zich bedreigd door immigranten. Een lokale narcistische tiran vindt dat Kidd maar eens “het echte nieuws” moet lezen in plaats van de leugens uit het toenmalige equivalent van fake news media. “We’re all hurting”, probeert Hanks met zijn zalvende bariton de gemoederen te bedaren.

‘News of the World’ is vanaf 10/02 te bekijken op Netflix.