Maandag 30/03/2020

Muzieknieuws

"Toch iets moois overgehouden aan mama's ziekte"

Sampha was onder meer al te horen op platen van Beyoncé en Kanye West.Beeld rv Jamie-James Medina

Later dit jaar stelt Sampha zijn wonderlijke debuut Process voor in Brussel. Verwacht dan gerust het onverwachte. "Ik zing zoals ik me op dat ogenblik voel. Elk concert voelt aan alsof ik in het ongewisse spring, mijn dood tegemoet."

Pas vandaag klopt hij met een luide bons op de grote poort. Maar zelfs al heb je nog nooit van Sampha Sisay (27) gehoord, dan nog heb je hem vast al eens gehoord. Wie de afgelopen jaren naar de albums van SBTRKT, Jessie Ware, Drake of Katy B luisterde, is zonder twijfel vertrouwd met zijn stem. Sampha's naam dook op in songs van Beyoncé en haar zus Solange, maar ook in die van Frank Ocean en Kanye West - die als wederdienst meewerkte aan 'Timmy's Prayer' op Process.

Met een stem die onwerelds mooi klinkt, lijkt het een grap dat de timide Zuid-Londenaar zichzelf nooit beschouwde als zanger. "Ik heb me geen moment voor mijn stem geschaamd, maar ik zag die hooguit als een werktuig om een melodie in de song te krijgen. Eigenlijk bekijk ik mijn stem zoals elke producer dat doet: het is een instrument als een ander. Maar op een dag werd ik in de muziekwereld wakker als 'de zanger Sampha'. Op zo'n ogenblik besef je dat de rol van je leven je soms wordt opgedrongen door mensen die je misschien beter inschatten dan jijzelf."

De dood als medereiziger

Zijn stem is evenwel niet eens de grootste troef op Process. Dat is zijn onberispelijke r&b-productie. Doe jezelf een lol en luister op een druilerige avond naar '(No One Knows Me) Like the Piano', terwijl de regen zachtjes tegen het raam tikt. Voel je onderlip majestueus trillen wanneer je beseft dat Sampha Sisay dit wondermooie nummer speciaal schreef voor zijn stervende moeder. Tijdens de opnames overleed ze toen kanker het grimmige pleit won. Even treurig detail: de piano waarop hij de song thuis schreef, kreeg Sampha dan weer van zijn vader die bijna twintig jaar eerder stierf aan dezelfde schofterige ziekte.

"Mijn moeder heeft de song nog gehoord, maar het is niet meer tot haar doorgedrongen", verzucht de songschrijver. "Die smerige kloteziekte had haar al te zwaar in haar greep. Dat was een zware ontnuchtering: muziek kan niet alle leed verzachten, kan niet alle pijn het hoofd bieden. Maar ik ben wel blij dat ik zo'n song overhield aan die ellendige ervaring. Het verdriet om haar dood is nog niet helemaal verwerkt, maar ik merkte wel dat haar overlijden minder hard insloeg dan de dood van mijn vader."

Met zo'n achtergrond kan het niet verbazen dat bijna alle songs op Process een donkere aanleiding kennen, of de dood als geniepige medereiziger opvoeren. Zo gaat de delicate ballad 'Plastic 100°C' over Sampha's aanvaring met zijn eigen sterfelijkheid. "Oh, sleeping with my worries, yeah/ I didn't really know what that lump was." Een gezwel dat aanvoelt als een kikker in zijn keel speelt de Londenaar al een hele tijd parten.

"De dokters staan voor een mysterie. Dat knobbeltje speelt me wel dagelijks parten: het speelt op als ik stress of grote opwinding voel, of wanneer ik drink. Aangezien ik alleen kan zingen zoals ik me op het moment zelf voel, weet ik tijdens een concert nooit hoe mijn stem zal klinken. Alleen over de sfeer van de plaat kan ik waken. Hoe ik die omschrijf? Moody as fuck, man."

Process verschijnt morgen bij Young Turks. Sampha treedt 12/3 op in de AB, Brussel

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234