Dinsdag 19/01/2021

PortretCharli D'Amelio

TikTok-fenomeen Charli D’Amelio: 16 jaar; bijna 8 miljard likes en 100 miljoen volgers

Charli D'Amelio heeft 100 miljoen volgers op TikTok.Beeld TiKTok

Het duurt niet langer dan acht seconden: armen in de lucht zwaaien, handen op de heup, een buikrol en een slurp van een Dunkin’ Donuts-milkshake. Ping, weeral 100.000 dollar op Charli’s bankrekening. Welkom in de waanzinnige wereld van Charli D’Amelio, de 16-jarige TikTok-koningin die als eerste de magische kaap van 100 miljoen volgers heeft bereikt.

En zeggen dat de internetcarrière van Charli D’Amelio nog maar op 5 mei 2019 van start ging. Op die dag postte ze haar allereerste TikTok-filmpje. Daarvoor had ze al een carrière, eentje in dans. Toen ze drie jaar was, kreeg ze de dansmicrobe te pakken en later deed ze mee aan talloze competities. Op aandringen van een vriendin maakte Charli een TikTok-profiel aan en zo ging de bal aan het rollen. In de loop van een paar maanden werd het meisje, geboren en getogen in Connecticut, onverklaarbaar beroemd. Intussen vergaarde ze met haar 1.660 filmpjes – waarin ze vooral danst – al 7,8 miljard likes. 

“Ze is bescheiden, beleefd en onproblematisch, wat zeldzaam is in de wereld van de influencers”, deed The New York Times een poging om haar succes te verklaren. In maart 2020, twee maanden voor haar zestiende verjaardag, was Charli officieel de populairste persoon op TikTok. Ze haalde ook al de ‘40 under 40’, de lijst van het zakenblad Forbes met de meest invloedrijke jongeren. Het is vooral Charli’s authenticiteit die ervoor zorgt dat haar miljoenen fans zich met haar verwant voelen – en dat maakt van haar TikTok-profiel een lucratieve business.

Allerlei merken willen hun producten koste wat kost via haar kanaal promoten en hebben daar 100.000 dollar (zo’n 84.300 euro) per filmpje voor over. Zijn het geen Beats-koptelefoons van Dr. Dre, dan wel kleren uit de nieuwe collectie van Hollister. Voor dat kledingmerk heeft ze ook al een eigen ‘limited edition’-collectie ontworpen. Meteen uitverkocht bij de lancering. Dunkin’ Donuts vernoemde zelfs een drankje naar haar. Helemaal gek werd het vorig jaar tijdens de Super Bowl, het meest bekeken sportevenement in de VS. Voor een verschijning van 2 seconden in een tv-spot voor hummus ontving ze één miljoen dollar (zo’n 843.400 euro). De site ‘Celebrity Net Worth’ schat haar vermogen intussen op 4 miljoen dollar (of 3.373.600 euro).

Kardashian-zusters

Al zit het ook wel in de familie. Charli’s zus Dixie (19) moet niet onderdoen en sprokkelde zelf al een kleine 44 miljoen TikTok-volgers bijeen, goed voor een top 10-plaats en een vermogen van een miljoen dollar. Ze worden soms vergeleken met de Kardashian-zusters, maar die link maakt Charli niet meteen. “Wij zijn maar gewoon zussen die af en toe eens kibbelen.” Beide zussen worden ook ondersteund door hun moeder Heidi, die helpt met het regelen van de planningen en financiën van haar kinderen, al heeft de familie daar ook een managementteam voor. Vader Marc D’Amelio is dan weer een Republikeinse politicus die in 2018 kandidaat-Senator voor de staat Connecticut was. Intussen woont hij met zijn miljonairsdochters in Californië. 

Tic Tok star Charli D'Amelio is photographed for The Guardian Newspaper on May 12, 2020 in Norwalk, Connecticut. (Photo by Christopher Lane/Contour RA by Getty Images)Beeld Contour RA by Getty Images

Charli D’Amelio lijkt dus de onschuld zelve, maar valt af en toe uit haar rol. Recentelijk nog ging een scène uit haar YouTube-docuserie Dinner with the D’Amelios – waarin ze haar privékok belachelijk maakte – viraal. Hij had een traditionele paella met slakken voor de familie klaargemaakt, waar Charli zonder gêne voor bedankte. Haar zus Dixie moest zelfs braken. Het leidde tot een storm van verbolgen reacties, tot haatboodschappen toe. “Je mag vinden dat ik niet leuk ben”, zei ze in een reactie op Instagram. “Maar mij aanvallen op mijn uiterlijk en zeggen dat ik beter niet had geleefd is er ver over.” Charli suggereerde zelfs dat ze TikTok maar beter kon laten voor wat het was: “Als ik lees hoe mensen reageren, weet ik niet of ik dit nog wil doen.”

Haatreacties

Door de slakkenheisa verloor ze dan wel in één klap 1 miljoen boze volgers, zo’n miljoenenbusiness laat je natuurlijk niet zomaar schieten. “Soms sta ik stil bij waar ik nu sta en denk ik ‘whoaa’. Maar ik denk er eigenlijk niet te veel over na.” Toch maakt het jonge internetfenomeen er haar roeping van om haar volgers te sensibiliseren rond cyberpesten, want die problematiek kent ze maar al te goed. “Ik krijg wekelijks duizenden haatreacties waarin staat dat ik lelijk of te dik ben.” Haar vel is nog niet dik genoeg om die reacties aan haar voorbij te laten gaan. Daardoor ontwikkelde ze de afgelopen jaren een eetstoornis, waar ze onlangs voor uitkwam.

En zoals alle tieners kampt ze ook al eens met liefdesverdriet, zoals toen het uitraakte met haar vriendje mede-TikTokker Chase ‘LilHuddy’ Hudson (18). Hij had haar bedrogen en gezoend met Nessa Barret (18), ook al een bekende TikTokster. Tussen alle drama en getiktok door vindt D’Amelio gelukkig ook nog tijd om een normale jongere te zijn: “Mijn ouders behandelen me niet als een prinses. Ik ruim de tafel af en doe de afwas.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234